Mustangové |
My Real Week With Marilyn #5
Romantické drama Mustangové bylo posledním filmem pro dvě hollywoodské ikony zlatého věku - Clarka Gable a Marilyn Monroe. Nakolik důstojný byl tento filmový odchod? Film o mladé bývalé tanečnici a trojici stárnoucích kovbojů, o konfrontaci životního stylu města a na vesnici a především o rozdílnostech mužského a ženského pohledu na svět.
Roslyn (Marilyn Monroe) potká během svého rozvodu v Renu ovdovělého Guida (Eli Wallach) a stárnoucího kovboje Gaye (Clark Gable). Přestože se oba pánové do plavovlasé krásky ihned zakoukají, Roslynino srdce je nakloněnější na stranu Gaye. Začnou spolu bydlet, pěstovat zeleninu a zdá se, že idylka soucitné krásky a životem ošlehaného gentlemana nemůže být ničím narušena. Než dojde na první rozpory ohledně mužského světa plného whisky, rodea a nahánění koní. To co se z jedné perspektivy zdá jako zábava nebo výhodný kšeft, to je z té druhé nebezpečí a týrání zvířat. Klasické dívčí uvažování a citlivost nejednou rozohní partu kovbojů, která své řady rozšířila ještě o Perce (Montgomery Clift). Ta se totiž chystá po stopách divokých mustangů, aby měli v manufakturách čím plnit psí konzervy.
To, co dívku zpočátku fascinovalo, tedy nespoutaný svobodný život v divočině venkova, ji nyní začíná odpuzovat. Nahánění koní (letadlem) napříč rozlehlou planinou za účelem prodeje překupníkovi se zdá být nehumánní, kruté a nesmyslné. Veškerým svým nesouhlasem začíná dokonce nalamovat i ostatní postavy, ve kterých se mísí celá řada emocí. Nechat za sebe rozhodovat někým jiným? Udělat navzdory ostatním gesto a získat tak blondýnku pro sebe? Uvědomit si hloubku některých myšlenek a bát se to dát najevo a neztratit tak tvář? To vše a ještě mnohem víc je obsaženo v poslední třetině filmu, které se zabývá samotným lovem mustangů. Nejenom, že dialogy jsou dobře napsané, ale scény krocení koní jsou výborně natočené.
Za filmem stojí John Huston, který se s Marilyn potkal už ve snímku Asfaltová džungle. Tentokrát si ale díky větší roli zcela vychutnal veškeré její manýry. V čem si ale mohli podat ruce byla náklonnost k alkoholu, která celé natáčení několikrát zbrzdila. Pro Marilyn se jedná o poslední (celý a dokončený) film a určitý herecký posun je od prvních rolí patrný. Podíl na tom jistě má i její tehdejší manžel Arthur Miller, který napsal scénář. O tom, jak tradičně dala celému štábu zabrat při natáčení, "zavtipkoval" její herecký kolega Clark Gable (hvězda oscarového Jihu proti Severu) - kdyby natáčení trvalo déle, dostal by z ní infarkt. Paradoxně, tři dny po skončení natáčení, skutečně infarkt dostal a ve svých 59 letech mu podlehl. Pro Montgomery Clifta se rovněž jedná o jeden z posledních filmů. Tento pomník naštěstí všechny zúčastněné ukazuje v tom nejlepším světle a díky kvalitní filmařině mohou tento odchod považovat za více než důstojný.
Z pohledu současného diváka je největším plusem skutečnost, že film stále funguje i po více než půlce století. Klasické melodrama je postaveno do venkovského bezčasí a charaktery nejsou jednorozměrné. Je zajímavé sledovat jejich počínání nebo osobní vývoje. Kamera zachycuje vše podstatné i při scénách v rozlehlých exteriérech a celé je to podbarvenou přesným instrumentálním doprovodem. Koláž westernu, romance a dramatu je správně vyvážená a i při délce sahající ke dvěma hodinám neztrácí divákovu pozornost. Výsledný žánr není pro každého, ale kdo mu dá šanci, ten nebude zklamaný.
"Honey, we all got to go sometime, reason or no reason. Dyin's as natural as livin'. The man who's too afraid to die is too afraid to live."
0 komentářů:
Okomentovat