Asfaltová džungle |
My Real Week With Marilyn #2
Vrátíme se ještě o několik let zpět, tentokrát přímo doprostřed minulého století. To, že v Chicagu bujela kriminální činnost, je poměrně dost známá věc. Tento heist-movie se věnuje právě jedné skupince zlodějíčků, kteří si chtějí nelegální cestou přijít ke slušnému balíku peněz. Jenomže jak dát dohromady adekvátní partu gangsterů, kteří odvedou svou práci dle očekávání?
Tento film postupuje pomalým tempem náborem potřebných členů týmu po investora do samotné realizace. Jenomže veškeré osazenstvo není tak prvoplánovitě definováno, jak by se mohlo na první pohled znát. Po okamžiku samotné loupeže šperků v hodnotě 1 milionu dolarů jde každému jen o zametení stop a nejlépe se zbavit nepohodlných parťáků. Hlavním iniciátorem je z vězení čerstvě propuštěný "doktor" (Doc Erwin Riedenschneider hraný Sam Jaffem), který si chce vydělat na důchod. Za hlavní postavu se dá pokládat Dix Hanley (Sterling Hayden, památný svou rolí poblázněného generála v Dr. Divnoláska aneb...), který má v týmu pozici "bouchače". Důležitou postavou je rovněž investor Emmerich (Louis Calhern), který má především mladou a krásnou neteř - Marilyn Monroe.
Za snímkem stojí další z řady legendárních filmařů - John Huston. Ten nám představil čerstvě nabytým bohatstvím nalomenou psychiku už v Pokladu na Sierra Madre a s Humphrey Bogartem spolupracoval i na noirové detektivce Maltézský sokol nebo dobrodružné romanci Africká královna. Asfaltová džungle rozhodně nepatří mezi jeho slabší kousky, ale ze všech jmenovaných nejvíce zestárla. Veškeré gangsterské přemýšlení, určitá gentlemanská nažehlenost a styl policejního pátrání jsou z dnešního pohledu spíše k pousmání. I tento retro vypravěčský styl by nebyl na škodu, kdyby se první hodinu jen zdlouhavě nepovídalo. Dialogy jsou sice napsané s citem a zahrané s noblesou, jenom se krom nich nic jiného neděje. Až nastane potřebný zvrat a dramatický oblouk zamíří správným směrem, úroveň napětí a zajímavost sledování roste. Akorát pro mnohé až příliš pozdě. V historii kinematografie ale zaujímá své nezastupitelné místo, které inspirovalo celou řadu podobně laděných kriminálek.
Co se týče Marilyn Monroe, tak ta se zdrží dohromady asi na tři minuty. Jedná se o její první krůčky dobývání Hollwoodu a svůj štěk má rozsah podobný jako v oscarovém filmu ze stejného roku Vše o Evě. Její líbezná tvář ovšem nemůže na žádném plakátu chybět.
"Well he won't get very far, that's for sure. He hasn't got enough blood left in him to keep a chicken alive."
0 komentářů:
Okomentovat