Dnešní den ve znamení komedií Billy Wildera. Prvním pánem na holení je Slaměný vdovec. Humorný příběh o druhé míze či krizi středního věku. Letní měsíce znamenají pro celou řadu ženatých mužů na Manhattanu příležitost vyhodit si z kopýtka. Manželky s dětmi odjíždí na prázdniny na venkov, zatímco oni musí zůstat ve městě a za úmorných veder pracovat. Tedy alespoň taková má být základní představa o využití času o samotě. Opak je pravdou, chvíle bez kontroly věnují hrátkám, které manželky vidí jen velmi nerady. Alkohol, doutníky, poker, nevázané flirtování. Jak se s těmito situacemi vypořádá poctivý ženáč Richard Sherman?
Richard Sherman (Tom Ewell) pracuje v nakladatelství a je to velký snílek. Když mu na léto odjede manželka se synem na dovolenou, zařekne se, že nepodlehne svodům svobody jako ostatní. Toto předsevzetí naruší až kombinace knihy "Člověk a podvědomí" a nově nastěhované sousedky (Marilyn Monroe, ve filmu dívka beze jména, ačkoliv je jméno samotné Marilyn v rámci humoru zmíněno). Podlehnout svodům či zůstat silným? Když je to ale v podvědomí, tak se s tím ale nedá nic dělat, že? Podobným způsobem Sherman uvažuje a vymýšlí různé fantaskní scénáře, které jsou jako snové scény zakomponované do samotného filmu. Paranoia, žárlivost, přeceňování svých schopností nebo dopředu promýšlení některých nadcházejících událostí, to vše má zde své místo.
Celý film je komponován jako one-man show Toma Ewella, který za celou dobu nesleze z obrazovky. Ve více než polovině stopáže si vystačí sám se sebou, pronášejíc monology ke svému fantazírování. Marilyn mu co se hereckého talentu nestačí, ale to po její roli není ani požadováno. Má být pouze krásná a lehkomyslná blondýnka prostějšího uvažování. Právě v tomto filmu se objeví legendární scéna, ve které Marilyn nadzvedává průvan z podzemky sukni. Pro zajímavost ale není původní, nýbrž se jedná o reimaginaci scény z filmu ("našeho") Karla Lamače Děvče z baletu (1936)! Nicméně jakkoliv námět těží z pomyslné mystické hranice sedmi let manželství, kdy je podlehnutí svodům okolností nejpravděpodobnější, používá ho spíše jen jako poklad pro humorné eskapády. Ačkoliv má své vyvrcholení, pořád se jedná o komedii a ne psychoanalytickou sondu do myslí slaměných vdovců, ale to také nikdo nečeká.
Hlavním dějištěm je prostředí jednoho newyorského bytu a proto se nabízí srovnání s jiným projektem Billy Wildera The Apartment z roku 1960. Ten z tohoto duelu vychází přeci jenom stále s lepším skórem, neboť je vyzrálejší a propracovanější. Slaměný vdovec ale má být především odlehčenou komedií a svému žánru dostává zcela bez problémů. Tom Ewell se od začátku do konce nezastaví a předvádí výborný koncert plný různých hereckých poloh. Známá platinová blondýnka sice opět pronáší své repliky strojovitě (a pro samotné natáčení je musela mnohokrát opakovat, což se negativně projevilo jak na vlastní psychice, tak tradičně na ostatní členy štábu), ale jako nevinný andílek nemá konkurenci. Zkrátka a dobře příjemná a poctivá retro komedie, která dokáže vyloudit úsměv na tváři. Ale pravý klenot měl přijít až o čtyři roky později...
"What happened at the office? Well, I shot Mr. Brady in the head, made violent love to Miss Morris and set fire to three hundred thousand copies of Little Women. That's what happened at the office.' What *can* happen at the office? "
0 komentářů:
Okomentovat