Hledej

sobota 22. března 2014

Spring Breakers (2013) - 60%

Spring Breakers
Jaro je tady. Přestože lyžaři smutní a majitelé sjezdovek sčítají ztráty z uplynulé sezóny, oteplující se klima nutí uklidit zimní bundy do hlubin šatníků a vyzývá k prvním dekovým návštěvám parků. Jarní prázdniny u nás ale přeci jenom nemají takovou pověstnou tradici, jako v jiných zemích v přívětivějších polohách podnebných pásů. Školáky netrpělivě očekávané volno mezi semestry je více podobné našim letním festivalovým prázdninám. Tedy drogy, sex a taneční hudba tak hlasitá, až z ní krvácejí i ucha od papiňáků. Extáze, nezávislost, promiskuita, neboli slunce, pláž a erotika. Dokonalá očista od přednáškových síní. Jenomže každá sranda něco stojí. A ne vždy vše dopadá podle zidealizovaných představ. Což je symptomatické i pro film Spring Breakers.

Námět je zřetelný ze všech propagačních materiálů. Čtyři spoře oděné kamarádky udělají vše pro to, aby si jarní prázdniny užily naplno. Brit (Ashley Benson), Candy (Vanessa Hudgens), Cotty (Rachel Korine), a Faith (Selena Gomez) ale nemají dostatek finančních prostředků k zajištění bezstarostného týdnu, tak se rozhodnou pro poměrně radikální řešení - vyloupení místní restaurace. S lehce nabytými penězi odjíždějí na Floridu, kde pravá legrace teprve začne. Ve spárách nechvalně proslulého rapera Aliena (James Franco) si naplno začnou užívat radosti a strasti , které jsou nedílnou součástí ceny za nezodpovědnost.

Parta hic.
Spring Breakers je kupodivu vícevrstevnatým filmem, u kterého není dobré vsadit na prvotní pocity z prvních minut. Vizuál a počáteční prostřihy jej zařadí automaticky do nové vlny MTV generace. Videoklipová extrapolace s dubstepovým podkresem prezentuje veškeré nešvary poblázněné mládeže, úmyslně je nadsazuje a zároveň staví na nepříliš blyštivý piedestal. Manifest dospívání možná sobecky uzpůsobuje individuální žebříčky hodnot, se špetkou zdravého rozumu je dost možná jednou z nejživějších životních etap. Jen v hávu zazobaných floutků a miniaturních bikin nabírá podobu odtažité namyšlenosti a zdánlivé mentální nedostupnosti. Film ale zdaleka není jenom prodlouženým videoklipem, natočeným dle stereotypních šablon. Výrazný podíl na této skutečnosti má vliv magické atmosféry, ne nepodobné Drive od Nicolase Windinga Refna (respektive od Jen Bůh odpouští od stejného režiséra).

Obrázek k filmu? Do módního časopisu? Do porna?
Podobnost podporuje i hudební doprovod Cliffa Martineze, jehož jméno se neslo i v titulcích výše jmenovaných snímcích. Toho podpořil i mnohými nenáviděný Skrillex se svými dubstepovými výtvory, které donutily celé masy zlomit hole nad současnou hudební scénou. Dohromady však vytvořili ideální podklad, díky kterému lze nahlížet do útrob zmatených duší aktuální dospívající generace způsobem nenásilným, ale i nezkresleným. Ambivalentní melodie nemají působit jako klasičtí zástupci taneční scény, nýbrž podporují onu magickou "skoro-retro" atmosféru s poměrně temnými zákoutími. To nikterak neruší fakt videoklipového střihu. Více jak třetina záběrů tak funguje i zcela nonverbálně. Důležitost abstraktního audiovizuálního vyprávění podporuje i památná scéna, ve které James Franco přezpívává hit od Britney Spears - Everytime. Kamerové hrátky s časem a filtry potom s celkovým souladem ukazují skutečnou podstatu filmu. Je ale vytěžena dostatečně?

Franco na oscara nominován nebyl. Ale měl!
Zásadním problémem je nestálá vypravěčská integrita. Že se film záhy promění v magickou kriminálku je zvratem vítaným, nicméně přetrvávající příběhové linie celou působnost jen nebetyčně podkopávají. Podstatnou část snímku nám je Faith prezentovaná jako hlavní postava, která je ještě dostatečně počestná, že alespoň dokáže posuzovat nesprávnost konání kolem ní. Nedospěla do takové harpyje, jako její kamarádky z dětství. Tato zásadní konfrontace se ale v druhé polovině doslova vytratí a my zjišťujeme, jak nepodstatná pro celý průběh byla. Spring Breakers nemá ústřední postavy. Motá se kolem několika (poměrně zvrácených) myšlenek, které jsou jen vizualizovány několika polonahými děvami a jedním drsným raperem. James Franco je potom z hereckého osazenstva zdaleka tím nejlepším prvkem a svou nezvyklou roli si vysloveně užívá na každém políčku filmu.

Fuck off, winter!
Integrita je narušována i samotným vypravováním, které je zvoleno úmyslně nelineárně a s tendencí častého opakování. Výsledný dojem vlivu působení halucinogenních látek je možná vytvářen správnou cestou, ale fakt příběhové prázdnoty tím zalepen není. Celá vynucená zápletka s válkou gangů je zvratem uspěchaným a dostatečně nevybudovaným, přičemž není ani důvod fandit jediné postavě. Zkaženost a jednoduchá rozmazlenost vlastním narcismem není receptem na sympatické charaktery. Na děvčata se sice ve klipových montážích dívá dobře, kosa uhodí kámen ale vždy v okamžiku snahy o herectví. Role naštěstí obsahově nenabízejí prostor ke kdovíjaké nutnosti univerzitního titulu filmové školy, proto lze často přejít výraznější nuance mávnutím ruky, neb na nich určitě není stavěno. Výsledkem je zajímavý "mišmaš", který dokáže zároveň překvapit a zároveň stejnou měrou zklamat. Průměrovou (ne)vyrovnanost zachraňuje celková atmosféra, která překračuje rámec celého filmu. A získaný pocit přetrvává i v případě, že vám MTV reality show a plážové párty nic neříkají. Takže ztraceného času není třeba litovat. Ačkoliv je díky současnému počasí lepší vyjít z baráku a získat vlastní zkušenosti. Jen ne do takových důsledků...

Spring Break, Bitch!
"This is the fuckin' American dream. This is my fuckin' dream, y'all! All this sheeyit! Look at my sheeyit! I got... I got SHORTS! Every fuckin' color. I got designer T-shirts! I got gold bullets. Motherfuckin' VAM-pires. I got Scarface. On repeat. SCARFACE ON REPEAT. Constant, y'all! I got Escape! Calvin Klein Escape! Mix it up with Calvin Klein Be. Smell nice? I SMELL NICE! That ain't a fuckin' bed; that's a fuckin' art piece. My fuckin' spaceship! U.S.S. Enterprise on this shit. I go to different planets on this motherfucker! Me and my fuckin' Franklins here, we take off. TAKE OFF! Look at my shit. Look at my shit! I got my blue Kool-Aid. I got my fuckin' NUN-CHUCKS. I got shurikens; I got different flavors. I got them sais. Look at that shit, I got sais. I got blades! Look at my sheeyit! This ain't nuttin', I got ROOMS of this shit! I got my dark tannin' oil... lay out by the pool, put on my dark tanning oil... I got machine guns... Look at this, look at this motherfucker here! Look at this motherfucker! Huh? A fucking army up in this shit!"



0 komentářů:

Okomentovat