Hledej

pondělí 17. února 2014

Téma: Nejlepší soundtracky roku 2013

Už je období všudypřítomných bilancí uplynulého roku konečně za námi? Dobře. Právě v tento moment může přijít retrospektivní ohlédnutí za filmovou hudbou roku 2013. Pozdě? Nikoliv. Kvalitní instrumentální a kompilační soundtracky se poznají také podle toho, že jejich zvuk je příjemně vstřebatelný kdykoliv, bez ohledu na dobu stáří a míru aktuálnosti. A že se jednalo o rok bohatý je promítnuto hned do dvaceti výběrových soundtracků slavných (i méně známých) skladatelů a patnácti písničkových alb. Odkazy vedou tradičně na youtube, ale nyní nově i na server Google Music (mocný to nástroj s předplaceným full access účtem). Odkazy na alba a písně tak naleznete pod odkazem "@gm". Nalaďte se do správného rytmu a případně objevte skryté klenoty, které vašim uším třeba unikly.





Top 20 instrumentálních soundtracků:

1. Henry Jackman - Captain Phillips @gm
Recenze filmu zde.

Jackmanův soundtrack ke Kapitánu Phillipsovu dopomáhá dokonale tvořit přesnou atmosféru napětí. A to jak podkladem pro somálské piráty, tak pro posádku americké nákladní lodi. Instrumentální tóny s industriálním nádechem pouze naznačeného melodična jsou přemoženy až s poslední hutnou skladbou, tedy přesně tak, jak si to narace žádá. Celková precizní práce možná není snadná ke každodennímu poslechu, ale splňuje veškeré nároky na ní kladené.

♫ This Is Not Drill
♫ Safe Now



2. Hans Zimmer - Rush @gm
Recenze filmu zde.


Hans Zimmer měl pro jednou zase velmi produktivní rok. Dvě z jeho děl se také dostali do prezentovaného žebříčku. Ačkoliv mohou mnozí namítat, že mistr v určitých pasážích opakuje varianty na svá předchozí díla, kompaktní celek je stejně zase dechberoucí. Prostředí závodních okruhů nabízejí prostor i pro adrenalin hudební a německý Honza se jej chopil s vervou. Dokonalý podkres pro motivaci tvůrčí činnosti a soupeření s každodenní všedností. Nebo prokrastinací.

♫ Nürburgring
♫ Lost But Won


3. Steven Price - Gravity @gm
Recenze filmu zde.

Zvukaři se na filmu Gravitace rozhodně vyřádili. A poprali se s nelehkým úkolem ozvučení tichého vesmírného prostoru velice statečně. Stejně kvalitní práci odvedl i Steven Price. Většinu instrumentální hudby tvoří shluk rušivých zvuků, signalizující nevyhnutelnou beznaděj lítajících šrapnelů po oběžné dráze. Jakmile se film překotí do poslední čtvrtiny, rozezní se velice atmosferické melodie, dodávající celému aktu pořádnou šťávu. Jemné chorály v závěru musel závidět i takový James Horner...

♫ Shenzou
♫ Gravity



4. Rob - Maniac @gm

Retro letí. Syntezátorová produkce jak z 80. let ale nepůsobí v kombinaci se současným filmem nijak rušivě. Naopak, při zvolení správného žánru jej dokáže posunout na zcela novou úroveň. Takový případ jsme mohli zaregistrovat už například s filmem Drive (a s jednou jeho obdobou se zde také ještě setkáme). Rob - celým jménem Robin Coubert takto podpořil sugestivní horor Maniak, čímž kvalitě filmu jedině pomohl.

♫ Haunted
♫ Bells


5. M83 - Oblivion @gm
Recenze filmu zde.

Po The Chemical Brothers, Daft Punk nebo Trentu Reznorovi a Atticu Rossovi je stále běžnější, že své hudební nadání propůjčí filmu i další muzikanti hitparádových proporcí. Francouzská elektronická kapela M83 patří mezi ně. A hned svou filmovou prvotinou dokázali zaujmout. Ve sci-fi žánru nalezla tvůrčí dvojice dokonalý odrazový můstek a velice příjemně překvapila. Inspirace novým Tronem je zřetelná a to rozhodně není myšleno nijak pejorativně s negativním nádechem.

♫ Canyon Battle
♫ I'm Sending You Away



6. Steve Jablonksy - Ender's Game @gm
Recenze filmu zde.

Velkolepá sci-fi představují skvělý prostor k uvolnění značné míry kreativity a mohou vznikat skutečně rozmáchlá díla i po zvukové stránce. Steve Jablonksy tuto příležitost opět dokázal zcela beze zbytku využít. Autor hudby k Transformers má na podobné látky cit, o čemž je radost se poslechem přesvědčovat. Oproti předloňské Bitevní lodi se jedná o kvalitativní skok dopředu tam, kde už minimálně sídlí robotí trilogie. Hudba vypráví příběh sama o sobě, takže funguje i zcela samostatně.

♫ The Battle Room
♫ Final Test



7. Hans Zimmer - Man of Steel @gm
Recenze filmu zde.

A Hans Zimmer podruhé. Přebrat otěže od velikána Johna Williamse není rutina bez zátěže velké odpovědnosti. Supermanovské téma je dnes už klasickou a těžko překonatelnou záležitostí. Zimmer šel ale na hudbu trochu jinou cestou, stejně odlišnou, jako byla odlišná vize Snyderovská od té Donnerovské. Vzniklo téma nové, místy osudové, místy epické. Více bubnů, méně trumpet. Vhodné pro superhrdinskou prezentaci v 21. století. A ve stejném duchu se nese celé album.

♫ Flight
♫ What Are You Going to Do When You Are Not Saving the World?



8. Arcade Fire - Her
Recenze filmu zde.

K citlivému filmu zákonitě patří i citlivé score. Převážně piánové etudy mají naladěno na tu správnou romanticko-melancholickou notu. Jsou krásné a smutné zároveň, stejně jako nejvýznamnější okamžiky každého zamilovaného počátku romantického vztahu. Arcade Fire je vystihli několika minimalistickými kompozicemi, které je radost poslouchat. Obzvláště díky tomu, že se v nich nalezne každý, kdo podobné pocity zažil, či o nich sní.

♫ Song on the Beach
♫ Photograph



9. Ramin Djawadi - Pacific Rim @gm
Recenze filmu zde.

Když se řežou obří roboti s obřími monstry, nelze zvolit pouze klidný orchestrální doprovod. Ramin Djwadi si minimálně na hlavní hudební motiv přizval slavného kytaristu kapel Rage Against the Machine a Audioslave Toma Morella. Jeho typický kytarový zvuk podpořil hutnost chystaných epických bitev. Kombinace orchestrálních skladeb s metalovým nádechem jde ruku v ruce se stejně over-the-top námětem a výsledek skvěle ladí dohromady.

♫ Pacific Rim (feat. Tom Morello)
♫ Gipsy Danger



10. Michael Giacchio - Star Trek: Into Darkness @gm
Recenze filmu zde.

Již podruhé se spolu s J.J.Abramsem podíval do kosmu blízké budoucnosti i Michael Giacchio. Soundtrack k druhému novodobému Star Treku vychází z vytvořených motivů prvního filmu a pochopitelně je dále rozvíjí. Stejně, jako se Zimmerovi povedlo vytvořit zcela nový pohled na supermanovskou ságu, Giacchinovi se podařilo stejným způsobem navázat na legendární práci Jerryho Goldsmitha. A jen tak na okraj, ono se to původní téma také na pár sekund opět ozve...

♫ London Calling
♫ Kirk Enterprises


11. Shane Carruth - Upstream Color @gm

Upstream Color je psychologickým sci-fi artem s obtížně interpretovatelným obsahem. Stejným způsobem působí i doprovodné score od Shane Carrutha. Ambivalentní skladby složené z nesourodých hudebních nástrojů vytvářejí obdobný chaos, který však není z ranku "neposlouchatelné". Jako abstraktní hypnóza může zastoupit individuální hudební terapii. Je zvláštní tím nejlepším možným způsobem.

♫ Fearing That They Would Be Light-headed for Want of Food And Also Sleep
♫ A Sullen Rush and Roar



12. Alexandre Desplat - Philomena @gm

Alexander Desplat každým rokem dává nepřetržitě najevo, že patří mezi špičku v oboru. Jeho jméno se stále častěji objevuje na listech nejlepších hudebních skladatelů a od roku 2006 je skoro každým rokem nominován i na oscarové ocenění. Letos se nejedná o žádnou výjimku. Zaslouženou nominaci získal za magickou a velice příjemnou hudbu k filmu Philomena. Hravě zkrotil orchestr, aby se podrobil retro vyprávění, což je v podstatě přesně jeho styl. Jisté podobnosti s předchozími díly jsou ke slyšení, ale stále se jedná o velice zdařilou práci.

♫ Philomena
♫ Birth


13. John Williams - The Book Thief @gm

Již dva-a-osmdesátiletý legendární skladatel John Williams se stále aktivně podílí na rozšiřování kvalitního filmového hudebního repertoáru. Od Patriota to je už 14 let, co neskládá pod režijním dohledem Stevena Spielberga (s výjimkou prvních třech Harry Potterů). A i když se nejedná o další Schindlerův seznam, hudba ke Zlodějce knih je velice křehká a lahodí oběma ušním bubínkům. Není divu, že si tak opět zasloužil oscarovou nominaci. Klobouk dolů!

♫ The Journey to Himmel Street
♫ Learning to Read


14. Ryan Amon - Elysium @gm
Recenze filmu zde.

Elysium slibovalo mnohé, očekávání se však v řadě očí nenaplnila. Stejným způsobem může působit i doprovodná hudba debutanta Ryana Amona. Zklamání se ale nedostavilo. Duch filmu podporují tu syntezátory, tu osudové vokály, tu kompilace hluků. V určitých momentech se ale i přes zaměnitelné score objevují velice zajímavé melodické kusy. Ale on i ten nemelodický podkres má něco do sebe. Na svou prvotinu se Ryan Amon poměrně vytáhl a bude zajímavé sledovat jeho kariéru v následujících letech.

♫ A Political Sickness
♫ Elysium


15. Brian Tyler - Iron Man 3 @gm
Recenze filmu zde.

Marvel svůj filmovo-komiksový svět obohatil v minulém roce hned dvakrát. Ve srovnáním s hudebním doprovodem ke druhému Thorovi od stejného skladatele však vychází třetí dobrodružství Tonyho Starka o něco lépe. Rozvíjené hlavní téma je konečně naplno využito a ozývá se z každé druhé skladby. Po dvou filmových adaptacích se konečně Iron Man dočkal soundtracku, který si zaslouží. Je rozmáchlý a konečně validně podkresluje celkovou snahu o epičnost. Brian Tyler roste!

♫ New Beginnings
♫ Battle Finale


16. Thomas Newmann - Side Effects @gm

Thomas Newmann bude s ohledem na rok 2013 častěji zmiňován s filmem Saving Mr. Banks. Neprávem se tím opomene jeho hudební rukopis k filmu Stevena Soderbergha Vedlejší účinky. A to by byla ohromná škoda, neboť zde zní přesně tak, jak jsme si zamilovali u Americké krásy nebo Bratrů. Elektrickou kytaru opět začleňuje mezi používané hudení nástroje, stejně jako charakteristické xylofonové perzekuce. Nenápadný, ale o to mile překvapující soundtrack.

♫ Very Sick Girl
♫ Another Acquittal


17. Johan Johansson - Prisoners
Recenze filmu zde.

Nelze nezmínit ani melancholické tóny seveřana Johana Johanssona. Tragédie ze zmizení předškolních dítek se plynule přenáší i do atmosferické hudby, která svou naléhavostí a dusností snadno navodí pocity beznaděje v mlhou a sněhem zavaleném maloměstě. Právě zprostředkované emoce dokáží album povznést na novou úroveň, která se možná neposlouchá úplně snadno, ale rozhodně má co říct. Přičemž ke svému vyjádření používá jen minimalistické motivy. Další z příkladů, že méně je někdy více.

♫ Through Falling Snow
♫ The Candlelight Vigil


18. Clint Mansell - Stoker

Clinta Mansella častěji rozpoznáváme pod vedením Darrena Arafonskyho. Bez něj ale není o nic menším skladatelem. Přesvědčil nás o tom už Moon, nyní přichází na řadu Stoker. Nenápadný mysteriózní film s Nicole Kidman obohatil o temné a zlověstné tóny zajímavých kompozic. Ty se přes svou nenásilnost poslouchají samy, byť kombinace smyčců s duněním klavíru příliš optimismu nepřidá. Od předchozích Prisoners se jedná o posun blíže k hororu, takže nic na poslech do slunného jarního odpoledne.

♫ Blossoming
♫ The Hunter Becomes the Game


19. Alexander Ebert - All Is Lost @gm

Film jako Vše je ztraceno přímo vybízí k pečlivému přístupu ke skládání hudby, neboť kromě hereckého umu hlavního představitele je nejdůležitějším prvkem celého snímku. Tam, kde se téměř nemluví, tam se musí vyprávět obrazem a zvukem. Alexander Ebert je primárně americkým zpěvákem a textařem. Jeho skladatelská prvotina se ale ihned dočkala značného uznání a na předávání Zlatých Glóbů si došel pro hlavní cenu. I přes velkou konkurenci je nutné uznat, že si za své dílo zlatou sošku zasloužil. Dotáhne to ale i na tu "hlavní"? Nikoliv, neboť se nedočkal ani nominace...

♫ Dance of Lilies
♫ Excelsior and the All Day Man


20. Cliff Martinez - Only God Forgives @gm

Cliff Martinez jednou spojil síly s Nicolasem Winding Refnem a výsledkem byl magický počin s názvem Drive. Po dvou letech se pokusili na svou spolupráci navázat. I když hudba k Jen Bůh odpouští už nemá takové kouzlo, jako předchozí počin, snaha o stejnou stylizaci je velice patrná. Retro syntezátory produkují řady nelibozvuků, než se konečně naplno rozezní spolu s varhany ve skladbě Wanna Fight. Kdyby se celý soundtrack nesl na stejné vlně, výsledek by byl obdobný, jako v případě povedené poctě béčkovým sci-fi filmům 80. let od PowerGlove ve videoherním soundtracku k Far Cry 3: Blood Dragon.

♫ Crystal and the Bodybuilders
♫ Wanna Fight


Tím výčet rozhodně není kompletní. Ze zvučnějších jmen jmenujme ještě další počin Hanse Zimmera Lone Ranger @gm, Howarda Shorea a jeho další výlet do Středozemě s The Hobbit: The Desolation of Smaug @gm, White House Down @gm s patriotickými melodiemi Haralda KloseraThomase Wankera, naléhavost Marca Beltramiho s World War Z @gm, pohádkově zabarveného Alana Silvestriho s filmem The Croods @gm nebo překvapivě kvalitní doprovod ke Čtyřlístku @gm od Ondřeje Soukupa. A opomenuté kvalitní tvorby bude ještě jistě ještě více. To nejpodstatnější by vám ale takto rozhodně ujít nemělo. A co teď? No přece kolekce písničkových albumů!


TOP 15 kompilačních soundtracků:


1. The Secret Life of Walter Mitty @gm
Recenze filmu zde.

Inspirativní příběh Waltera Mittyho je podpořen titulní skladbou Davida Bowieho, ale o většinu skladeb se postaral švédský folkař José González. Výběr skladeb je tak stejně magický, jako samotný příběh o hledání vnitřní síly k dokázání provedení velkých životních změn a schopnosti vylézt ze svého krunýře.

♫ David Bowie - Space Oddity @gm
♫ José González - Stay Alive @gm
♫ Junip - Far Away @gm



2. Warm Bodies @gm
Recenze filmu zde.

Jeden z nejkvalitnějších kompilačních albumů překvapivě patří zombie-indie romantické variaci na shakespearovský příběh Romea a Julie Warm Bodies. Každá jednotlivá píseň dokonale podtrhuje onu nezávislou romanci a nabízí prostor k objevení neznámějších, ale zato zajímavějších písní a interpretů. Thumbs Up!

♫ M83 - Midnight City @gm
♫ John Waite - Missing You @gm
♫ Chad Valley - Shell Suite @gm



3. American Hustle @gm
Recenze filmu zde.

Inspirace kriminálkami Martina Scorsesiho se v nejnovějším filmu Davida O. Russela promítla i do výběru podpůrných písní. A právě ty představují příběh po svém, čímž se stávají nedílnou součástí vypravování. Skvělý retro výběr všech žánrů, skvělý soundtrack.

♫ Electric Light Orchestra - 10538 Overture @gm
♫ Duke Ellignton - Jeeps Blues @gm
♫ The Bee Gees - How Can You Mend A Broken Heart @gm




4. The Wolf of Wall Street @gm
Recenze filmu zde.

A kdo jiný dokáže navázat na hudební vkus Martina Scorsesiho, než samotný Martin Scorsese. Velkolepé dílo Vlk z Wall Street je precizní ve všech ohledech, z toho hudebního nevyjímaje. A nenabízí pouze blues rockové skladby. Přičemž ty, které se na albu objevují, patří mezi špičku žánru. Od Casina nebo Mafiánů téměř k nerozeznání.

♫ Howlin' Wolf - Smokestack Lightning @gm

O současné hudební scéně si můžete myslet, co chcete. Obecně se můžeme shodnout na tom, že dubstep je jen prapodivným experimentem. Neboli - stárneme. Se soundtrackem ke Spring Breakers se přiblížíme mladé scéně velice blízko. A ono to kupodivu není zase tak hrozné. I přes toho Skrillexe v názvu...

♫ Skrillex - Scary Monsters And Nice Sprites @gm



6. Frozen @gm

Disney to s muzikálovými animáky vždycky uměl. Jeho poslední dílo se možná dočkalo řady protichůdných hodnocení, s písněmi však odvedl stejně pečlivou práci jako vždycky. U nás jsme si v kinech mohli užít leda tak český dabing, proto je zde pro porovnání vložen originál. Je hravý a především pohádkový. Takový, jaká má být.

♫ Demi Lovato - Let It Go
7. The Great Gatsby

Leonardo DiCaprio si v loňském roce zahrál hned dvě zámožné postavy. Jednou z nich byl i známý Jay Gatsby. Nové verze se chopil Baz Luhrmann, tvůrce třeba takového Moulin Rouge. A to bylo z hudebního hlediska výborné. Velký Gatsby představuje opět zajímavou kompilaci moderních skladeb, při kterých se alespoň zprostředkovaně ocitnete na jednom z oněch velkých večírků.

♫ Lana Del Rey - Young and Beautiful @gm
♫ Nero - Into the Past
♫ Jack White - Love is Blindness @gm


8. This is the End @gm
Recenze filmu zde.

Parta kolem Setha Rogena si natočila film pro svou radost. Stejným způsobem přistoupila i k výběru písní. Ve filmu zazní třeba i youtube hitovka roku 2012 Gangnam Style. Celkový soundtrack ale není bizarní, jako spíše pohodový. Od hip-hopu po boyband, takhle probíhá Apokalypsa v Hollywoodu

♫ Snoop Dogg & Craig Robinson - Take Yo Panties Off
♫ Cypress Hill - When The Shit Goes Down
♫ Backstreet Boys - Everybody (Backstreet's Back)



9. The Sapphires @gm

Film na základě skutečných událostí vypráví o čtveřici nadaných děvčat, která v šedesátých letech odjela zpívat vojákům do Vietnamu country písně. Záhy však přešla k soulu a R&B. S talentovanými a vytrénovanými hlasy Jessicy Mauboy a ostatních se pak soundtrack skládá jedna radost. A poslouchá se stejně tak dobře.




10. Behind the Candelabra

Extravagantní a především nadaný pianista Liberace se z blýskavých las vegaských pódií podíval díky HBO i na televizní obrazovky a některá plátna kin. Ztvárnil jej Michael Douglas a nejenom, že odvedl vynikající výkon, ale také připomněl jeden piánový talent širšímu obecenstvu. Není divu, že doprovodný soundtrack se skládá převážně z písní tohoto umělce. Z písní, které vám zamotají prsty jen při samotném poslechu.



11. The Bling Ring @gm

Kromě Spring Breakers jsme se mohli na dívčí kriminalitu podívat i ve filmu Sofie Coppoly The Bling Ring. I když zde nemá výběr písní takový magický opar, stále dokonale koresponduje s duchem filmu. Běžný posluchač se musí připravit na převahu rapu a hip-hopu, nicméně se zachováním atmosféry zůstane i samostatný poslech.

♫ Plastikman - Locomotion


12. Filth @gm

Stejně jako předloni přišel Shame, přijel loni James McAvoy na praseti s filmem Filth. Tedy, alespoň podle obalu soundtrackového alba. Společné rysy jsou k nalezení také u výběru písní, které zde představují především klasičtí hitparádoví představitelé a jedna zajímavá spolupráce Clinta Mansella a Coco Sumner při cover verzi známé Radiohead skladby.

♫ The Third Degree - Mercy @gm
♫ Billy Ocean - Love Really Hurts Without You @gm
♫ Clint Mansell & Coco Sumner - Creep


13. Dallas Buyers Club @gm
Recenze filmu zde.

Mohlo by se zdát, že kompilační album k filmu Klub poslední naděje bude převážně melancholické nebo bluegrassově zabarvené. Není to zcela pravda, tyto předpoklady doplňují zároveň i melodické pop(-rockové) skladby velice příjemného poslechu.

♫ The Airborne Toxic Event - Hell and Back
♫ T. Rex - Main Man
♫ Shuggie Otis - Sweet Thang




14. The Broken Circle Breakdown @gm

Naopak čistě žánrově vymezené je doprovodné album k následnému dramatickému bluegrassovému filmu z Belgie. Housle, kytary, banja, svěží jižanský vánek a bary pevně stmelených komunit zdánlivých vidlákovů. Dokonalý soundtrack nejen do období intimních letních a festivalových sezón.




15. Inside Llewyn Davis

Kvalitní soundtrack je zaručen, když doprovází film inspirovaný skutečným životem známého folkového zpěváka. Bratři Coenové si vyhlídli Dave Van Ronka, do hlavní role obsadili Oscara Isaaca a zpívat nechali třeba i takového Justina Timberlakea cover verzi jedné velice známé folkové písně. Příjemné na poslech.

♫ The Seekers - The Last Thing On My Mind @gm
♫ Justin Timberlake feat. Carey Mulligan - Five Hundred Miles



Nějaký tip na vynechané album? Podělte se v komentářích.

0 komentářů:

Okomentovat