Hledej

sobota 8. února 2014

Mud (2012) - 70%

Mud
Žasnout nad hereckým obratem Matta McConaugheyho je takový folklór, který si už můžeme odpustit. Ano, v minulosti se zaryl do našich pamětí díky hloupým romantickým filmům, kde jeho hereckým vrcholem bylo najít nový způsob, jak ze své role strhnout tričko. Nyní se ale zdá, že konečně dostává zasloužený prostor v ambiciózních snímcích a dokazuje, že umí mnohem víc. Jedním z řady příkladů je i Mud Jeffa Nicholse. Prostředí ekonomicky nehostinných krajů jižní části Spojených států Amerických kolem řeky Mississippi nahrává k celé řadě scénářů. Když se v nich objevují témata kriminální činnosti, sociální deprivace, ne zrovna šťastných rodinných vztahů a dospívání, pak je vize jižanského stereotypu naplněna po okraj. Mud konsoliduje veškeré symptomy a navíc je směrován stylem coming-of-age subžánru. Vyrůstat na řece není žádný med, ale zato pořádně tuží charakter!

Hlavními představiteli jsou dva výrostci Ellis (Tye Sheridan) a Neckbone (Jacob Lofland). Nelehké domácí poměry si vynahrazují řadou dobrodružství, které prostředí řeky skýtá. Jenomže odlehlý ostrůvek s lodí vystřelenou do koruny stromů neláká jen dospívající chlapce, nýbrž i muže na útěku před spravedlivou rukou zákona. Zde nastupuje na scénu Mud (pohublý Matthew McConaughey), rodák z nedalekého města, sympaťák s velkým srdcem a možná tak trochu lhář. Ať tak či tak, pro hochy ideální rebelantská vzorová figura. Netradiční tajné kamarádství je záhy atakováno nebezpečím takového svazku, když se do hry vloží Mudova minulost a řada osob, které by jej ráda získala ať živého nebo mrtvého. Jak se říká, za vším hledej ženskou, v tomto případě najdete Mudovu "osudovou" přítelkyni Juniper (Reese Witherspoon). Jakým způsobem se vloží do příběhu zjistíte až během vlastního sledování, jen vězte, že rozvernost Pravé blondýnky zanechala daleko za sebou.

Hoši od bobří řeky.
Příběh specifického a do jisté míry intimního ekosystému je rámován často skloňovaným Mark Twainovským tématem o hodnotě síly přátelství, které v nehostinnějších prostředí nabývá skutečnějších hodnot. Z prostředí typického amerického maloměsta je zachována pouze maska, příběh je vysloveně říční. To znamená, že základní neměnné stavy jsou podtrženy onou sociální naléhavostí o to více. Řeč není jen o nedostatku financí, rodiny Ellise a Neckbona sice nejsou obklopeny kapitalistickým bohatstvím, ale reálnou chudobou rovněž netrpí a ani na ní není nijak poukazováno. Skutečné hodnoty vrklavého rodinného (ne)štěstí jsou kompenzovány přátelstvím dvou samorostů a prozatím nezdolnou mírou důvěry ve skutečnou a upřímnou lásku. Nástrahy reality jim hází klacky pod nohy, ale stále ještě křehká chlapecká duše si je není zatím schopna připustit. A možná ani nebude, utužené charaktery možná poznávají nástrahy skutečného světa, ale stále mají sílu proti nim bojovat. Základní otázkou je, jakým způsobem se rozhodne Mud tohoto nezkaženého vidění světa využít a zda-li se vše neobrátí proti němu samotnému. Ať ve špatném nebo v dobrém slova smyslu.

Být kráskou ve vidlákově si říká o problémy.
Je jasné, že se jedná o poměrně komorní herecké drama, které staví na jednotlivých postavách. Film slaví úspěch jak s hlavními, tak i s vedlejšími postavami. Kromě zmiňovaných zde výborně hraje i Sam Shepard jako samotářský veterán se sniperskou puškou a Mudův známý. Tragika jednotlivých postav je zachycena v mezích civilnosti a uvěřitelnosti, i když pochopitelně určité zvraty do značné míry šustí papírem žánrových vypravěčů. Díky tomu není obtížné velice brzy pochopit základní pointu a odhadnout přibližnou cestu, kterou se k ní film bude ubírat. Škoda také několika vedlejších a poměrně zbytečných dějových linek, které nám mají jen zdůraznit to, co si dokážeme sami odvodit i bez nadbytečného poukazování. Naštěstí je toto proplouvání ranami osudu natočeno velice jemně a plynule. Příjemní představitelé dokáží diváka vtáhnout do podmanivé atmosféry vzdáleného a přeci tak blízkého světa každého z nás.

Herecký výraz koncentrovaného zamyšlení.
Právě technické zpracování a lyrický soundtrack Davida Wingo nechává diváka plynout na vlně jižanské melancholie s prvky napínavého krimi velice snadno. Částečně pochopitelně staví na faktu přijatelnosti divácké atraktivity příběhů z prostředí vod, lesů, barů a vousatých řidičů tahačů. Stejně jako v případě seriálového hitu Justified i zde je čas zastaven a mohl by se odvíjet v prakticky ve kterémkoliv desetiletí uplynulých století. Dělá to film nadčasovým? Primárně ne. Sekundárně ale nemůže rychle zastarat, stejně jako kvalitní rodokapsová dobrodružná krimi povídka. Témata zůstávají stejná a v Mudovi jsou alespoň ztvárněna kvalitně, díky prací před i za kamerou. Pokud je vám alespoň některý z představených prvků blízký, neuděláte s filmem Jeffa Nicholse chybu. Vyloženě znechucení nebo znudění zároveň nebude ani ten zbytek. Minimálně díky charismatickému přerodu úhlavní postavy z plakátu. Ano, i zde dojde na obligátní promenádu "nahoře bez", díky postupné absenci svalové hmoty se ale nejedná o další prvoplánovou exhibici. Takže i to je odpuštěno.

"There are fierce powers at work in the world, boys. Good, evil, poor luck, best luck. As men, we've got to take advantage where we can."


0 komentářů:

Okomentovat