Hledej

středa 18. září 2013

World War Z (2013) - 70%

Světová válka Z
Zombie žánr. Nejprve sociální kritika, která postavila své základy na mrtvolných postavách z haitského synkretistického náboženství voodoo, se silně zakousla do tepny popkultury. Stejně jako nákaza začala kořenit a šířit se napříč celým světem. Filmy, videohry, hříčky, knihy, sběratelské předměty. Není snad oblasti, která by se zhoubným virem nenakazila. Někdy se podaří zvolenou tematiku využít zajímavým, novátorským přístupem, ve většině případů se ale jedná o stále se opakující recyklaci klišé a známých vypravěčských postupů. Nehledě na to, že na poli videoherní scény se nemrtví stávají až příliš využívaným a otravným archetypem. Jak si na tom stojí stříbrné plátno? Existuje zde prostor ke kvalitativnímu překonání původních děl George A. Romera? Určitě ano, jak jsme se ostatně mohli už několikrát přesvědčit. Jen to chce zajímavý nápad a jeho nápaditou realizaci. Světová válka Z první ingredienci má, s tou druhou už je to krapet horší.

Film je postaven na základech knihy Maxe Brookse, ale (dle čtenářů) s ní má společný jen název. Kniha s kompletním názvem World War Z: An Oral History of the Zombie War je sumářem několika rozhovorů, v níž je čtenář seznámen s propukající apokalypsou prostřednictvím výpovědí očitých svědků napříč celým světem. Epidemie globálních měřítek se díky dobré čtivosti (a kulturně zakotvené popularitě zombies) stala rázem hitem. Filmová studia na tyto situace reagují velmi hbitě, práva na zfilmování byla zakoupena a do deseti let tady máme adaptaci. Očekávaný velkofilm se z něj stal ale až v okamžiku, kdy do hlavní role byla obsazena hollywoodská superstar Brad Pitt. Mnoha cenami ověšený herec rázem posunul snímek do nových sfér obecného zájmu. Zaručená kvalita? Možná. Částečně. Ale jeden člověk film nedělá. Stále je k dispozici spousta důležitých pozic s možností poslat potenciální hit do béčkových vod videotrhu.

Takhle horlivé nemrtvé jsme ještě neviděli. V povedeném filmu.
Jedna z těchto pozic je režisérská sesle. Na tu usedl Marc Foster, tvůrce příjemného konverzačního dramatu Finding Neverland, ale také jedné z nejméně povedených "bondovek" nové generace, Quantum of Solace. Že si s akčním žánrem ještě dokonale nerozumí dokládá i svým předchozím výtvorem Machine Gun Preacher s Geraldem Butlerem v hlavní roli. Jeho jméno tedy lehce oslabovalo vlnu nadšení z Pittovi participace, předsudky však byly ponechány stranou s očekáváním prvních ukázek. Ty slibovaly digitální zombie orgie v takovém rozsahu, který jsme na plátnech ještě neviděli. Živočišná pudovost přirovnala nakažené k agresivnímu hmyzu a vnadila na dechberoucí akci. V tu chvíli bylo čtenářům předlohy jasné, jak se s nezfilmovatelnou knihou filmoví tvůrci vypořádali - nijak. Známý název a tvář na plakátech se přeci zaplatí tak jako tak.

Rodina, základ státu.
Druhá podstatná pozice je místo za psacím stolem v místnosti scénáristů. Když se mezi nimi objevilo jméno Damon Lindelof, všichni zpozorněli. Ztraceni a Prometheus přeci jenom ještě zdaleka nezůstali odpuštěny. Jak se tedy výsledná spolupráce nakonec promítla do samotného filmu? V hlavní roli sledujeme bývalého pracovníka OSN Gerry Lanea (Brad Pitt), který se po nezvladatelné situaci stává jednou z mála nadějí, kterou svět ještě v boji proti zombies má. Mnohaleté zkušenosti z něj udělali experta na krizové situace, což je výhoda, kterou po celou dobu snímku mnohokrát využije. Cesta za objevením prvního nakaženého a nalezením slabiny jej po nelehkém odloučení od rodiny zavede do Jižní Korei, Izraele nebo britského Wales. Konečně má světová pandemie širší měřítko, než jsou jen zapadlá americká maloměsta. Využití nabízeného prostoru je sice diskutabilní, ale potěší. Hořkost se projeví až v okamžiku uvědomění, že závěrečná třetina filmu byla přetočena a místo velkolepé bitvy o Moskvu jsme se dočkali umírněného rodinného konce. Jako bychom jich neměli dost v televizní soap opeře The Walking Dead...

"Uděláme vlnu..!"
Paralela s Živými mrtvými se nabídne ke srovnání hned několikrát, byť ve Světové válce Z se všechny stejně napínavé momenty stačí odehrát na ploše dvou hodin. Seriál by na podobný postup využil minimálně celé dvě série. S nakousnutým tématem televize by možná adaptace Brooksovi knihy slavila větší úspěch na prostoru několika separátních epizod. Více by se přiblížila auře předlohy a mohla by nabídnout náhled na světovou válku ze všech koutů země. To je však projekt nerealizovatelný, rozpočet na tak ambiciózní projekt by stěží shánělo i HBO. Tím, že máme celý příběh koncentrovaný do jednoho filmu, není prostor pro nudné a únavné pasáže. Akční scény hromadných útoků střídá mrazivé očekávání všudypřítomné hrozby, přičemž se neváhá s využíváním všech klasických klišé. Naléhavé dialogy v minimalistických prostorách a exkluzivní exteriéry se je snaží zabalit do nevídaného pozlátka, ale ve svém jádru nejsou ničím novým.

Dramatický déšť v žádném hororu nesmí chybět.
Přetáčení klíčových scén a masivní postprodukční editace rozhodně zamrzí. Kromě epického finále jsme tak přišli i o podstatnou roli Matthewa Foxe, který byl v závěrečném sestřihu omezen natolik, že si jej málokdo vůbec všimne. Závěrečná čtvrtina stopáže se zastaví ve středisku zdravotní organizace WHO, kde se zbytek příběhu sveze na těch nejprofláknutějších archetypech zombie subžánru. Může za to přílišná aktivita v loži pisálků? Nebo Fosterova pevná pozice na ploše dialogů, namísto propagované akce? Možná. Může za to ocejchování žalostným ratingem PG-13, místo řádného eRka? Určitě. Produkční komplikace jsou ve finále lehce rozporuplné, byť po konečném shlédnutí převládají optimistické pocity z povedeného díla. Nehledě na uražené fanoušky knižní předlohy se nakonec podařil husarský kousek a vznikl povedený blockbuster, který dosahuje obdobných kvalit, jako třeba I am Legend. Asociace se nabízí jak námětem a hvězdností obsazení, tak i diskutabilním závěrem. Po přičtení očekávané přesnosti Pitta ve své roli a hutné atmosféry, doprovázené soundtrackem Marca Beltramiho, vznikl snímek, který se může hrdě postavit mezi ostatní letní trháky tohoto roku. Jen čas ukáže, nakolik je látka lákavá pro opakované shlédnutí a zda-li se nadšení nerozplyne, jako pára nad hrncem.

P.S.: Peter Capaldi, který hraje doktora ve WHO, bude hrát titulní postavu pána času v populárním britském seriálu Doctor Who. Jaká ironie osudu...

"Mother Nature is a serial killer. No one's better, or more creative. Like all serial killers, she can't help but have the urge to get caught or what good would all those brilliant crimes do if no one takes the credit? So she leaves crumbs. Now the hard part, is seeing the crumbs, the clues there. Sometimes it's in your thoughts where the most brutal part of a virus is. Turns out to be the chink in its armor. And she loves disguising her weaknesses as strengths. She's a bitch."


0 komentářů:

Okomentovat