The Movies - hra o natáčení filmů |
Již nějakých pár let tu máme žádost hráčů po "filmovějších hrách", avšak experimentace s propojením obou médií sahá už do 90. let, kdy jsme byly zahlceni více či méně povedenými "interaktivními filmy", tedy adventurami založenými na pouštění krátkých filmových scén propojenými pohybem natočenou postavou po různých lokacích. Tyto "hry" trpěly na krátkou reálnou herní dobu (prodlužovanou zapeklitými puzzly), špatnou kvalitu obrazu a špatnými herci. Jako diamant mezi hnojem pak ční Gabriel Knight 2 (zde dobrý pohled na hru v češtině), případně Phantasmagoria. Za zmínku stojí podíl Tima Curryho na takovýchto hrách, neboť nadaboval Gabriela Knighta v první a třetí hře, zahrá¨l Dr. Frankensteina v interaktivním filmu Frankenstien: Through the Eyes of the Monster a také piráta v Muppets Treasure Island.
Každopádně, od interaktivních filmů se opustilo a ve hrách ojediněle zůstaly filmečky se skutečnými herci jako například úvody do misí v sérii Command and Conquer s Tricií Helfer (BSG), Michaelem Beihnem (Vetřelci, Terminátor) a Georgem Takei (Star Trek). Po cca deseti letech však toto nahradila jiná metoda, která prakticky trvá dodnes. Tváře reálných lidí se nafotily (dnes se navíc snímají pohybovými senzory) a poté se do hry vložily na modely postav. Takto se dosáhlo realistických tváří v Half Life 2, či dokonce Yvonne Strahovski (Chuck, Dexter) v Mass Effectu. Věrohodnost pohyblivosti postav zaručuje nasnímání pohybů herců jak pro akční části hry, kdy hráč postavu ovládá, tak i pro ty příběhovější části hry jako konverzace, či různé herní filmečky. Ostatně konverzace mezi postavami bývají snímané detaily a polodetaily na tváře, jejichž mimika již věrohodně kopíruje tu naší. Místo loadingové obrazovky se nyní pouštějí předrenderované scénky, třeba vstup postavy do nové lokace, během níž se další část nahraje a nic neruší plynulost hry. Nakonec i UI, tedy uživatelský interface, který může zobrazovat hráčovo vybavení, zdraví nebo i mapu okolí, se v poslední době minimalizuje, až mizí a obrazovka se stává čistější a hra tak stále více připomíná film, který se ovládá gamepadem v ruce.
Každopádně, od interaktivních filmů se opustilo a ve hrách ojediněle zůstaly filmečky se skutečnými herci jako například úvody do misí v sérii Command and Conquer s Tricií Helfer (BSG), Michaelem Beihnem (Vetřelci, Terminátor) a Georgem Takei (Star Trek). Po cca deseti letech však toto nahradila jiná metoda, která prakticky trvá dodnes. Tváře reálných lidí se nafotily (dnes se navíc snímají pohybovými senzory) a poté se do hry vložily na modely postav. Takto se dosáhlo realistických tváří v Half Life 2, či dokonce Yvonne Strahovski (Chuck, Dexter) v Mass Effectu. Věrohodnost pohyblivosti postav zaručuje nasnímání pohybů herců jak pro akční části hry, kdy hráč postavu ovládá, tak i pro ty příběhovější části hry jako konverzace, či různé herní filmečky. Ostatně konverzace mezi postavami bývají snímané detaily a polodetaily na tváře, jejichž mimika již věrohodně kopíruje tu naší. Místo loadingové obrazovky se nyní pouštějí předrenderované scénky, třeba vstup postavy do nové lokace, během níž se další část nahraje a nic neruší plynulost hry. Nakonec i UI, tedy uživatelský interface, který může zobrazovat hráčovo vybavení, zdraví nebo i mapu okolí, se v poslední době minimalizuje, až mizí a obrazovka se stává čistější a hra tak stále více připomíná film, který se ovládá gamepadem v ruce.
Tímto jsem si efektně vytvořil oslí můstek ke skutečnému tématu tohoto článku, tedy počítačovým hrám, které vypadají jako filmy. Sestavil jsem menší seznam her, který ukazuje, jak stíratelná hranice mezi hrou a filmem může být. Některé hry si přímo filmovou tvorbu berou za vzor, jiné se jim přibližují svoji stylizací, další pak vsázejí na epičnost akčních momentů. Všechny pak spojuje vyšší rozpočet, technologické pozadí reálného motion capture, profesionální herci a dabéři, a soundtracky od filmových skladatelů.
Heavy Rain
Simulátor rodinného štěstí... na chvíli |
Madison by si pro pořádnou story nechala koleno vrtat |
Atmosférický temný příběh s noirovými prvky a fantastické výkony herců vtáhnou hráče do hry jako v málokteré jiné hře. Samotné označení „hra“ je možná trochu nepřesné, jelikož Heavy Rain neobsahuje klasické atributy her – nejsou tu žádné body a postavy nemají „životy“ (a v případě pokud zemřou, příběh plyne dál bez nich). Zkrátka se opravdu jedná o film, který divák více či méně ovládá včetně vývoje příběhu. Ono ovládání navazuje na Fahrenheit a pohyb hráče/diváka je opět spjat s pohybem postav. Opatrné akce vyžadují pomalé a přesné navigace analogových páček, vypjaté či fyzicky náročné aktivity zase rychlé a vytrvalé mačkání čudlíků, náhlé pohyby pak trhnutí ovladačem do strany. Vše tak přispívá k maximálnímu ponoření do zážitku, který tady do té doby nebyl.
Mass Effect
Hráči mají s EA podivuhodný vztah. Na jednu stranu zbožňují herní série, které firma produkuje, na druhou stranu jí nesnášejí za vysokou cenovou politiku a kontroverzní přístup k ochraně svých práv. Pravdou však zůstává, že EA má financí dost a hry z její produkce jsou po všech stránkách špičkové.
Mass Effect je akční sci-fi série s prvky RPG, které se podařilo na ploše tří her (a dodatečně bezpočtu knih a komiksů) vybudovat rozlehlý svět plný roztodivných mimozemských ras, politických intrik, nezapomenutelných postav a rozsáhlé (a hluboké) historie za každou jednotlivou rasou, technologií, korporací, skupinou či myšlenkou.
Toto není droid, kterého hledáte |
Koláž všech důležitých postav a motivů z celé trilogie |
Filmovému dojmu prospívá dynamická kamera především v akčních pasážích, zastoupení známých herců ve hlasech postav (Seth Green jako Joker, Martin Sheen jako The Illusive Man, Carrie-Anne Moss jako Aria a jak bylo řečeno, Yvonne Strahovski se zúčastnila hlasem i tváří jako Miranda) a soundtrack na kterém se podílel třeba takový Clint Mansell. Především ve třetím dílu se hudba a vynikající dabing podílejí na citové vypjatosti jistých momentů, a tak oko jednoho hráče nezůstalo suché při ztrátě přátel při Reaperském útoku či možnému zapříčinění genocidy jedné z ras. Ovšem za to mužou i hodiny, které hráč ve světe Mass Effectu strávil v rozmezí pěti let a ke členům svého týmu si už vybudoval vztah. Ostatně přátelské vztahy, a v některých případech i romantické vztahy, dále rozvíjejí systém voleb hráče, které posléze hru napříč všemi díli jemně pozměňují, a tak je časté, že dva hráči nikdy nehrají tu „stejnou“ hru.
I v čase ohrožení celého lidstva je chvíle na zapózování |
Sleeping Dogs
Pokud jsme předchozími tituly pokryli žánry thrilleru a epické sci-fi, Sleeping Dogs je nejlepším možným zástupcem asijského bojového krimi. Příběh jakoby vypadl z rukou Johna Woo, který v 80. letech proslul Hong Kongskými akčními filmy a až pak se vrhl na osobní dramata zelených obrů a osamělých kovbojů. V roce 2007 dokonce vydal pod svým jménem hru Stranglehold, pokračovaní své filmové série Hard Boiled s Chow Yun-Fatem, ale ta, ač sklidila veskrze pozitivní hodnocení, větší kruhy v moři herního průmyslu neudělala. Asijský akční film jakoby hráče nezajímal.
Řekl tady někdo "John Woo"? |
Tourist Guide to Hong Kong: The Game |
Hong Kong, ve kterém má Wei téměř absolutní svobodu pohybu, je poměrně realisticky vystavěn se všemi dominantami města. Po ulicích brázdí více či méně luxusní auta, která lze kdykoliv obsadit jednoduše vytáhnutím řidiče a šlápnutím na plyn dřív než se vzpamatuje. Auta neslouží pouze jako dopravní prostředek mezi zadavateli úkolů, ale dá se s nimi vstoupit do ilegálních městských závodů za plného provozu. Když závody omrzí, lze jít vsázet na kohoutí zápasy nebo se zúčastnit těch lidských. Jako správna hra s otevřeným světem, Sleeping Dogs nabízí i možnosti Weie obléknout do všemožného oblečení, od pohodlného po designerské, některé kostýmy dokonce odkazují na klasické filmy z HK produkce. Ve volných chvílích lze chodit do karaoke barů a zazpívat si jeden z klasických songů, jít na rande s jednou z dívek, které Wei během hry potká nebo sbírat nefritové sošky, za které vás mistr naučí nové chvaty.
Krčící se tygr, létající Wei |
Fantastický live-action trailer
Alan Wake
Když se finští Remedy v roce 2001 představili s v mnoha ohledech revolučním titulem Max Payne a později v roce 2003 noirovějším pokračováním Max Payne 2: The Fall of Max Payne, standard stříleček z třetího pohledu byl posunut zase o něco výše. Hry jiných studií musely udržet krok s profesionálním dabingem hlavních postav, drsným příběhem policisty na cestě za odplatou a filmovým dojmem z přestřelek, ve kterých Max prolétává ve zpomalených záběrech mezi kulkami a kropí mafiány ze dvou samopalů najednou. Poté se finové na sedm let odmlčeli, aby v roce 2010 překvapili všechny, kdo čekali další filmový nášup, která svoji stylizaci brala ne z celovečerních filmů, ale z televizních seriálů.
Vyměnit noir za panenskou přírodu se vyplatilo |
Hra pro všechny, kdo jiným rádi svítějí baterkou do očí |
Temné tornádo je působivé, ale je radno před ním prchat |
Kostkovaná košile vs. Zlo |
Na začátku léta vydal Sam Lake, scénarista her od Remedy, videokomentář na spekulace ohledně dalšího pokračování. V něm se vyjádřil, že by se k příběhu o autorovi rád vrátil, ale že studio právě pracuje na úplně jiné hře a my si na další díl Alana Wakea budeme muset tedy ještě nějaký čas počkat.
L.A. Noire
Nelze už být více noirovější, než dát ono slovo do jména. L.A. Noire je zajímavý experiment na poli adventur, který oživuje detektivní žánr filmů ze 40. let minulého století. Hra je zřejmě nejpovedenějším ryzím přenesením tvrďáckých detektivů z plátna na obrazovky. Hráč v roli policisty Cole Phlepse vyšetřuje zločiny v Los Angeles poloviny 20. století a jak stoupá po kariérním žebříčku, tím více se dostává k případům, které poukazují na zkorupmovanost jak politických orgánu, tak policejní složky. Sám Cole není zrovna majákem morálky, což se ukáže když propadne kouzlu zakázané ženy.
Vylez zpoza té záclony, vidím tvé nohy |
I pojišťovací podvody? Týjo... |
Pro dosažení filmových kvalit byli najati profesionální herci do rolí hlavních postav. Rovnou několik jich hráči poznají ze seriálu Mad Men - hlavní postavu Cole Phlepse zahrál Aaron Staton, menší role pak dostali například John Noble (Fringe, Pán Prstenů) či Greg Grunberg (Hrdinové). I přes kontroverzi ohledně vysokého počtu lidí vynechaných v závěrečných titulcích sesbírala L.A. Noire poměrně pěkná hodnocení, mnozí recenzenti chválili filmový dojem, který na ně hra zanechala. S přimhouřením očí se tak L.A. Noire řadí mezi nejlepší noirové "filmové" počiny posledních let.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Trvalo to nějakou chvíli, ale tandem textů, který zobrazuje vztahy mezi filmy a počítačovými hrami, je u konce. Game over. The cake is a lie. Veliké díky patří Vláďovi za víru a vytrvání při mých dlouhých měsících nečinnosti. Nezapomeňte se také podívat se na můj předchozí příspěvek Filmy, které vypadají jako počítačové hry.
0 komentářů:
Okomentovat