V dobách počátků popkulturího boomu na počátku minulého století bylo filmové médium ještě v plenkách a fantazie z knih už nové generaci nestačila. Touhu po dobrodružství částečně začaly suplovat krátké obrázkové příběhy, které dokázaly z novin udělat vedle všech hrozících burzových propadů a válečných konfliktů odlehčenější čtivo. To, co začalo jako klasické několika-stripové kreslené kraťasy, dalo vzniknout myšlence rozsáhlejšího vyprávění stejného formátu. Vznikly první detektivní zápletky, vznikly první hrdinové. Ale ačkoliv se Dick Tracy nebo Flash Gordon těšili rostoucí oblibě, svět čekal na něco super. Na svého prvního skutečného superhrdinu...
Superman a kreslené příběhy
Byla to právě tvůrčí dvojice Jerry Siegel a Joe Schuster, kteří nevědomky položili základní kámen novému pojetí obrázkových časopisů pro mládež a započali éru zlatého komiksového věku. Představili světu neohroženého bojovníka proti bezpráví, ikonickou osobnost a charakteristického představitele čestných zásad a ryzího patriotismu. Zrodil se Superman. Muskulaturní gentleman v modré kombinéze s typickým symbolem písmena "S" na hrudi, červené kápi a přesným účesem. Původně zamýšlený padouch se brzy přiklonil ke světlé straně síly a už v roce 1938 slavil premiéru v podobě prvního samostatného komiksového vydání v sešitu Action Comics #1 pod vydavatelstvím DC. Do dnešní podoby se ale profiloval pozvolna. Jeho superschopnosti byly omezeny "jen" na super-skok, super-sílu a super-rychlost. Historie tohoto nadčlověka se však začala postupně rýsovat. Dychtiví čtenáři už věděli, že se jedná o mimozemšťana z planety Krypton, kterého vychovávali v kansaském městečku Smallville Jonathan a Martha Kentovi. Nevlastního syna pojmenovali civilním jménem Clark a postupně jej připravovali na zodpovědný život ochránce a skromného spasitele. Jakým způsobem nejlépe chránit civilisty v nebezpečí a jak se o blížících se hrozbách nejrychleji dozvědět? No přece zaměstnáním žurnalisty!
Obrýlený a nesmělý novinář měl být dokonalým krytím tajné superhrdinské identity, proti čemuž neměla teenagerská generace válečné éry výraznější výhrady. Netrpělivé očekávání dalších komiksových dobrodružství rychle oblíbeného hrdiny navnadilo i ostatní tvůrce a mohla se tak spustit lavina kostýmových strážců zákona. Samotného Supermana ale ještě čekala poměrně dlouhá cesta. Žádný hrdina se totiž neobejde bez své osudové lásky a nebezpečného arci-padoucha. Zatímco roli prvního elementu zdatně zabrala Clarkova kolegyně Lois Lane z novinového vydavatelství Daily Planet, na druhý prvek se čekalo až do 40. let. Právě v této dekádě se poprvé objevil Lex Luthor, velebohatý a veleplešatý padouch. S rostoucím počtem vydaných časopisů nabýval Superman nových, dnes již notoricky známých schopností. Super-skoky vyměnil za elegantnější let a zbystřili se mu i ostatní smysly, jako super-zrak, super-sluch nebo super-fuk. Jak ale s takto prakticky neohroženým tvorem adekvátně bojovat, aby příběhy udržovaly čtenáře v napětí a očekávání dalšího vývoje? Musela být objevena slabina, kterou se staly meteoritické úlomky jeho vlastní planety. Obávaný kryptonit různých barev a s různými účinky byl tou potřebnou slabinou, kterou protivníci začali hojně používat. Až zneužívat.
Jak se komiksové médium vyvíjelo a nabíralo na popularitě, poskytovaný prostor nabízel prostředí, ve kterém lze odvyprávět nejenom krátké příběhy, ale rovnou celé ságy. Fanoušci už znali chrabrého ochránce jeho pravým jménem - Kal-El, znali jeho biologické rodiče Jor-Ela a Laru, objevili se další nebezpeční záporáci, jako Braniac, Bizarro nebo Doomsday a Supermanova rodina se dočkala rozšíření o Lindu Lee Danvers (aka Supergirl) nebo superpsa Krypta... Ve světě už ale působila řada civilnějších a hlavně zranitelnějších hrdinů jako například Batman nebo Spiderman. Jakým způsobem pokročit dále s prakticky nesmrtelným mimozemšťanem, aniž by došlo k nezadržitelnému přesycení a ztrátě zájmu? Sociální satira z konce 30. let s Herkulem v elastické kombinéze nemohla ve stejné podobě pokračovat napříč několika desetiletími. Měnila se doba a s ní i pochopitelně celková koncepce. Komiksový prequel Superboy se začal zabývat Clarkovým nelehkým dospíváním, objevováním a krocením nabývaných schopností, Justice Society of America (posléze Justice League of America) zase dala dohromady Supermana s dalšími hrdiny DC univerza, jako byl Batman, Flash, Green Lantern nebo Wonder Woman. V pozdějších fázích docházelo k častému experimentování, jak sluncemilovného Mirka Dušína (oblíbené to foglarovské přirovnání) ozvláštnit. Poměřováním sil s Kryptoňany typu generála Zoda počínaje, přes alternativní světy a přechody na temnou stranu barikády konče. Temnější verze z 80. let dokonce zpochybnili onu nebetyčnou nesmrtelnost a z pastelkových omalovánek vznikly poměrně temné příběhy. Superman si zkrátka ušel dlouhou cestu, při níž formoval základy ostatním hrdinům a i přes svou jednorozměrnost dodnes zůstal ikonou. Klasickým představitelem přídavného jména "super".
Superman a televize - Somebody save me!
Když se měla komiksová políčka poprvé rozpohybovat, volba padla pochopitelně vzhledem k technickým možnostem nejprve na animovanou verzi. Už v roce 1941 vznikla první televizní série sedmnácti animovaných kraťasů. Hraná verze na sebe ale nenechala dlouho čekat. O sedm let později na sebe navlékl charakteristický kostým poprvé Kirk Alyn, aby po filmech Superman (1948) a Atom Man vs. Superman (1950) předal žezlo známějšímu Georgi Reevesovi. Po premiéře téměř hodinového příběhu Superman and the Mole-Men (1951) si slavnou roli zopakoval ještě několikrát a poprvé se tak vryl do diváckých pamětí jako právě TEN "správný" představitel. Osudy jeho posledních dní jsou rovněž zachyceny v kriminálním thrilleru Hollywoodland z roku 2006, který poskytne několik náhledů do zákulisí technologických procesů natáčení podobně laděných žánrových filmů v trikově omezeném zlatém věku Hollywoodu. Superman ani v následujících dekádách nedokázal najít pevnou pozici na poli (televizních) hraných inscenací a je pochopitelné, že nadále převládala forma kreslených seriálů. Těch má na kontě ostatně celou řadu, a to jak ryzích dětských příběhů, tak oblíbených týmových crossoverů a pochopitelně i svou drsnější podobu pro odrostlejší publikum mladších generací. Jako ikonická postava se dočkala i obrovského množství parodií, v ranku animované tvorby stačí vzpomenout na MTV seriál Drawn Together a nebo webové kraťasy od Hishe z internetových stránek How It Should Have Ended. V hrané podobě lze pak rozeznat dvě výraznější vlaštovky, které v posledních desetiletí doletěly do televizních přijímačů celého světa.
Lois & Clark: The New Adventures of Superman (1993 - 1997) - 60%
Superman |
Z odstupem času může u podobného typu seriálů fungovat možná jenom nostalgie. Očividné nedostatky alespoň částečně kompenzuje energetičtější přístup a celková zvolená stylizace. A samozřejmě i titulní melodie od Jaye Grusky. Superman (u nás značně střídmější název oproti originálu) se uvelebil i na našich obrazovkách a pomáhal tak definovat popkulturu 90. let. S odstupem času tak může značně stárnout, ale svým specifickým uchopením si nadále dokáže udržet kouzlo spjaté s dobou, ke které patří. A i když se nejedná o žádné převratné dílo, paradoxně se dosud jedná o jedno z nejlepších televizních zpracování muže zítřka. Tento fiktivní status měl být na počátku nového tisíciletí přebrán rozpočtově vřelejším projektem s názvem Smallville. Podařilo se mu to?
Smallville (2001 - 2011) - 50%
Smallville |
Seriálový Smallville měl několik zásadních problémů. Prvním z nich bylo obrovské množství vaty. Vycpávkové díly dokonale eskalovaly do podoby scénáristických zvratů, kdy za pomoci velmi oblíbené amnézie byl popřen jakýkoliv dějový posun v epizodách předchozích. Další problém vycházel ze sporů o autorská práva. Tvůrci totiž nemohli operovat se všemi supermanovskými atributy. Však se už od počátku seriálu nechali slyšet, že diváci nikdy neuvidí rudou pláštěnku a nemotorné novinářské alterego. Což také považovali za hlavní eso v rukávu, umožňující jim komplexnější náhled na hrdinu a jeho pozvolnou transformaci. Nedostatek volnosti pak nahrazovali nesčetným množstvím náznaků, ale o nich až později. Ve výčtu záporů se ale může objevit i specifická cesta přistupování ke kánonu a vytváření vlastní mytologie. Zpočátku se seriál ubírá poměrně standardní a nijak objevnou trasou, kde hlavní odlišností je kamarádský vztah mezi teenagery Clarka a Lexe Luthora (Michael Rosenbaum). Ale i tato myšlenka byla už rozváděna v komiksových sešitech z přelomu 60. a 70. let. Hlavní zápornou postavou se stal Lexův otec, magnát Lionel Luthor (John Glover), hlavní kráskou v nesnází pak Lana Lang (Kristin Kreuk). Samotné vyznění seriálu pak neskrývalo svou úctu k filmovým Supermanům Richarda Donnera a částečně nasazovalo klamavou masku, že by se mohlo jednat o jejich prequel.
SPOLER: Závěrečné minuty seriálu, na které se čekalo dlouhých deset let.
Po narůstajícím počtu epizod a sérií se seriál dostal na rozcestí. Formu záporáka týdne a prolínající se podzápletkou s komplikovanými vztahy se nedalo ždímat věčně, stejně tak Clarkův pobyt na střední škole. Kam se ale posunout, když před vstupními branami k muži z oceli svítila výstražná stopka? Odpovědí byl směr k charakterům a fiktivně-historickým událostem, na které měli tvůrci získaná práva. Tato dvousečná zbraň na jedné straně vzbuzovala pochvalné ovace z řad komiksových fanoušků a stejně tak silné vlny nevole. Oproti všem zásadám došlo na předčasné představení Lois Lane (Erica Durance) a dostavili se postupně i všichni Supermanovi největší záporáci (Zod, Braniac, Doomsday). Natěšenost z představení starých známých brzy opadla s podbouráním navozené aury potenciálního prequelu a dostala se do rozporu se všemi dosavadními znalostmi známého univerza. Snahu o vlastní přínos a novátorské příběhové ztvárnění tak musíme alespoň ocenit, přestože po scénáristické stránce se nikdy nejednalo o kdovíjaké veledílo. Tyto náznaky alespoň dokázaly udržet diváka na pozoru. Pochvalné náznaky se týkaly ale i dalších oblastí - jednak světa DC komiksů (dostavil se například Flash, Hawkman nebo Green Arrow), druhak filmového světa hraného Supermana. Známí představitelé důležitých rolí předchozích zpracování zaskočili k potěšujícím cameo rolím, v seriálu se tak postupně mihne Dean Cain, Helen Slater, Terence Stamp nebo samotný Christopher Reeve.
Přes veškerou snahu je ale neodpustitelný fakt natahovaného děje přes neúnosných 10 sezón, tedy deset let reálného života. Zatímco diváci stárli, seriál stále přešlapoval na místě, kombinoval a recykloval základní zápletky jen se špetkou mírné inovace. Přesun ze Smallville do kulis Metropolisu v pozdějších sériích sice potemněl a představil zárodky budoucí Justice League, papundeklové triky, laciné kostýmy a neutichající alternativní emo rock nedokázali nést vyprávěcího ducha na seriózní úrovni. Nechtěnou sebeparodií svým způsobem vznikl alternativní a interaktivní komiks pro náctileté, jehož jednotlivé obrázky jsou rozpohybované na televizních obrazovkách. Možná se nejednalo o záměrný čin, ale vzhledem ke své předloze se zase nemůže jednat o jednoznačně negativní výtku. Smallville dokázalo sjednotit jednotlivé supermanovské střípky do pozoruhodného guláše, který však musel vařit pejsek s kočičkou. Z průměru ho vytahují jenom ona působivá esa v rukávech. Když Clark poprvé "vzlétne" nebo se konečně naplno zazní klasická znělka od Johna Williamse z filmového Supermana z roku 1978, jedná se o velmi příjemné chvíle. Bohužel jsou pečlivě zastlány do balastu příběhové vaty, jejíž prokousání není vůbec jednoduché. Schopnost nadchnout a zároveň znechutit tu samou cílovou diváckou skupinu vyústil v odevzdanou přeorientaci zaměřovaného trhu. Z potenciálního šlágru superhrdinských příběhů na pokračování vznikla vztahová limonáda, která ve své podstatě nemá moc daleko do Twilight ságy. Škoda.
Superman a film
Superman (1978) - 80%
Superman |
Příběh samotný pak zůstal komiksově naivní, což ostatně ničemu nevadilo. Film se do pamětí vryl mimo jiné svým technickým zpracováním. A to není řeč zrovna o naklíčovaném pozadím a lanové práci uměle vytvořeného dojmu létání. Audiovizuální stránka rozhodně nedělala dobovým představám pořádného bijáku ostudu. Krystalové ztvárnění Pevnosti osamění a především nádherný soundtrack Johna Williamse snad mluví za všechno. Za pozornost také stojí fakt, že za příběhovou předlohou stojí Mario Puzo. Člověk, který se proslavil především knižními předlohami kmotrovské trilogie. Možná i z tohoto důvodu uvidíme Marlona Branda v roli Kal-Elova otce Jor-Ela. Richard Donner natočil poctivý akčne-komediální dobrodružný velkofilm, který se s odstupem času může jevit úsměvně, ale charakteristická kudrlinka na čele Christophera Reevese už zůstane nesmazatelně vrytá do důležitých mezníků historie kinematografie.
Superman II (1980) - 80%
Superman II |
Přes to všechno není druhé filmové pokračování supermanovských dobrodružství o moc rozdílnější, než předchozí snímek. Minimálně po formální stránce. Na plac se vrátili všichni důležití představitelé spolu s jejich typickými vlastnostmi. Sympatické jiskření mezi Clarkem/Supermanem a Lois podporuje silnější dávka humoru a opět výtečný Gene Hackman v roli Lexe Luthora. Tentokrát ale není hlavním padouchem. Tím je kryptoňan generál Zod (Terence Stamp) se svými nohsledy, kteří uprchli z Fantomové zóny a rozhodli se podrobit lid planety Země. A také se pomstít na synovi Jor-Ela, který je do nepohodlného vězení dostal. Ten tak rozhodně nebude mít lehkou situaci, právě když koketuje se vzdáním se vlastních sil. Kdy jindy je ale bude potřebovat víc, než při souboji se třemi stejně silnými protivníky. Superman II obnovil feeling prvotního filmu a ve stylu každého správného sequelu byl ve všech ohledech větším a výbušnějším filmem. Přivést na scénu silného záporáka v podobě Zoda bylo dobrým tahem. Diváky se mu podařilo lehce srazil na kolena až 26 let po premiéře, "ducha jedničky" však úctyhodně zachoval. Pokračování se tak kvalitativně přiblížilo na srovnatelnou úroveň prvního snímku, což nebývá tak častým jevem.
Superman III (1983) - 45%
Superman III |
Už jen z popsaného námětu je zřejmý kvalitativní posun slavné značky. Ne, že by se v celém filmu nenašlo několik poměrně povedených scén. Souboj Supermana s vlastním alter-egem na skládce patří mezi jednu z nich, stejně tak i nápad s působením červeného kryptonitu na bezohledné jednání skautského mimozemšťana. To ale více jak čtyřicetiletá historie nepředvedla mnohem zajímavější zápletky a záporáky? Bylo skutečně nutné vytáhnout klišé 80. let souboje člověka proti stroji? Samozřejmě to v dané době nebyla volba, ale styl. Styl, který je z dnešního pohledu už jen k smíchu. A takové asociace si Superman přeci nezaslouží. Jeho třetí filmové pokračování vztyčilo varovný ukazovák směrem vzhůru, zatímco druhá ruka si připravovala kladivo na zatlučení posledního hřebíku do rakve velkofilmových komiksových adaptací a kariéře kulturisty s velkým eskem na hrudi.
Superman IV: The Quest for Peace (1987) - 20%
Superman IV |
Triky a filmová kouzla jsou ještě o několik úrovní horší, než v předchozích filmech. Což je na dobu vzniku neodpustitelný fakt. Supermanova schopnost zrakem stavět rozbouranou Velkou čínskou zeď pak dokonale vystihuje nesmyslnost celého projektu. Není divu, že od něho dal ruce pryč i průměrný rutinér Richard Lester a nahradil jej neznámý Sidney J. Furie. Tvrdý kvalitativní propad série neunesl na svých bedrech ani supersilný Kryptoňan. Nabízí se pak paralela se třetím filmovým pokračováním Želv Ninja, které rovněž zcela popřeli veškerou snahu vykonanou v předchozích snímcích a zcela pohřbili i tu minimální snahu o filmovou zajímavost. Superman IV byl jedním velkým omylem a dokonce i spin-off Supergirl je v porovnáním s tímto koukatelným spektáklem. A to už je co říct. Znamená to tedy, že v předvečer 90. let zcela skončí slibně začínající značka v propadlišti dějin a vrátí se zpátky tam, kde si je nejjistější, tj. na stránky komiksů? Vše tomu nasvědčovalo, ale ještě nebylo vyřčeno poslední slovo...
Superman Returns (2006) - 60%
Superman se vrací |
Námět byl poměrně chytře zkonstruován. Superman se vrací měl vycházet z podstaty světa, který svého superhrdinu - ochránce už v podstatě nepotřebuje. Ten se vrací (tentokrát s podobou Brandona Routha) po několikaletém putování vesmírem s neúspěšnou snahou objevit zbytky své domoviny. Vřelé přivítání jej však nečeká. Dokonce ani od zhrzelé Lois (Kate Bosworth). A co teprve od Lexe (Kevin Spacey)... Příjemným bonusem celého vyprávění je ten fakt, že se nejedná o jednoduchý restart, nýbrž o neoficiální "třetí" pokračování původních dvou filmů od (převážně) Richarda Donnera. Zbylé dva filmy zůstávají ignorovány, jakoby se nikdy nestaly (obdobně jako v případě Rockyho V). Díky tomu má film i přes megalomanský rozpočet retro vizuál a několik jasných odkazů na předchozí snímky. Počáteční titulkovou sekvenci roztancují fanfáry slavného tématu Johna Williamse, maniakální chování Lexe Luthora připomene rozpustilého Gene Hackmana a dokonce se v digitální podobě vrátí i Marlon Brando v roli holografického obrazu Clarkova biologického otce Jor-Ela. Brandon Routh nepřekonal svého hereckého předchůdce, ale ani za ním nezůstal příliš pozadu, zato Kate Bosworth ztratila pro svoji Lois notnou dávku nadhledu a potřebné živelnosti, načež se stala jen další dívkou v nesnázích. Největší problém filmu ovšem tkvěl v dějové vatě bez dostatečného množství potřebné akce. Astronomický rozpočet té doby neskutečných 260 milionů dolarů nevysvětlil jen jednu velkolepější scénu se záchranou letadla a ve zbylém prostoru staromilských konverzací se dostavila lehká nuda a zklamání. Superman se vrátil na svou dobu pozdě. Svět se bez něj skutečně dokázal obejít a ani Bryan Singer nedokázal opak. Alespoň byla pachuť po epizodách III a IV na čas zažehnána...
Budoucnost ve hvězdách
Neporazitelný bijec to zkrátka na filmovém poli neměl jednoduché. Na vině stojí především jeho přílišně vyvinuté smysly a schopnosti, které mu prakticky nedávají zajímavou variabilitu stejně silných nepřátel. Úlomky kryptonitu s různým působením jsou pak jen drobnými berličkami, kterými lze neomezené schopnosti částečně utlumit a udělat souboje zajímavější. Lze s tímto přístupem donekonečna pokoušet stříbrná plátna a doufat, že stejně jako Lois se nechá zmást brýlemi s výraznými rámečky, tak i diváka bude neustále bavit opíjení rohlíkem? Na(ne)štěstí žijeme v období experimentálních počinů a čekat můžeme prakticky ledacos. Však už jsme málem dostali Supermana pod dozorem Tima Burtona s Nicolasem Cagem v hlavní roli. Nebo příběh sepsaný komiksovým nerdem Kevinem Smithem, jehož historku už zná dneska nejspíše každý návštěvník internetu. Pravda je však taková, že novou podobu komiksových velkofilmů udal začátek Batmana a jeho potemnělá pokračování. Dokonalá symbióza pochvalných reakcí a rostoucích tržeb ovlivnila ostatní adaptace a nasadila je do ponurejšího tónu. Lze tak ale nakládat s hrdinou typu Supermana? A je to vůbec žádoucí? Na tuto a mnoho dalších otázek nám odpoví nový film s tímto protagonistou od režiséra Zacka Snydera pod producentským dohledem právě Christophera Nolana. Muž z oceli zaútočil i na naše kina ve snaze budování silné pozice i divize DC komiksů a vytvořením tak dostatečně silné konkurence společnosti Marvel. Dočkáme se v budoucnu týmovky Justice League jako odpovědi na velmi úspěšné Avengers? Cesta k odpovězení této otázky ještě bude dlouhá, začít je třeba solidními základy. Netopýří muž do dokázal, tak proč ne Superman? Však právě on ponese tíhu celého projektu. Což nám akorát dokazuje, jakým důležitým charakterem v popkultuře je. A navždy bude.
0 komentářů:
Okomentovat