V předcházejícím článku jsme se s prostředím střední školy seznámili jako se středobodem přerodu dětí na dospělé bytosti. S místem, kde osobní dramata formují budoucí vnímání světa a první skutečné lásky mají na jejich absolventy nesmírný vliv. Generační výpovědi jednotlivých dekád však poukázaly na jeden prostý fakt - ať už se jedná o jakékoliv prostředí nebo časovou periodu, v hormonálně přebujelém období je největší poptávka po zábavě. Ať je zprostředkovaná touhou po prvním intimním sblížení nebo experimentováním s návykovými látkami, podporovaná tíhnutím k jedné z typických subkulturních skupin, či pohlcuje jedince individuálně, vždy je přítomná. A vždy je zdrojem mnoha nebetyčných chvil zardění, gest a trapasů. Proto je velice často zvoleným žánrem tzv. "teen comedy". Komedie o mladých pro mladé. Humor je zaměřen velmi specificky a cíloví diváci mohou dostat přesně to, co chtějí. Jak se ale v tom kvantu filmových výtvorů zorientovat a vybrat kvalitnější počiny, které mladé potěší a starší neurazí? Zkrátka kvalitní díla lehce přímočarého žánru? Následující výčet deseti dnes už klasických filmových kousků snad alespoň částečně na tuto otázku odpoví...
Grease (1978) - 70%
Pomáda |
Why, this car is Auto-matic. Its System-matic. Its Hyyyyydro-matic. Why, its Greased Lightning! |
"When a guy picks a chick over his buddies, something's gotta be wrong. Come on, guys let's go for some pizza."
Sixteen Candles (1984) - 70%
Šestnáct svíček |
John Hughes byl v žánru teenagerských tragikomedií jako ryba ve vodě. Dokázal pochopit pohnutky v hlavách dospívajících hrdinů a díky výborným volbám rolí hlavních představitelů dokázal tvořit díla nadčasová. Vosk ze Šestnácti svíček během let sice už značně odkapal, ale velmi přirozené herecké výkony a vtipné scény svědomitě zapouzdrovaly film do časové kapsle, čímž i s neodbytným nádechem ryzího filmařského vyprávění 80. let zůstaly příjemné pocity z jeho sledování zachované. Z Molly Ringwald a Anthony Michaela Halla se po tomto úspěchu zaslouženě staly ikonickými představiteli dobových teenagerů a není tak divu, že je Hughes obsadil i do svého následujícího snímku, Snídaňového klubu. Zajímavostí je i herecká účast mladičkého Johna Cusacka v jedné ze svých prvních rolí (respektive druhé a opět velice vedlejší) i jeho sestry Joany. Film přesto zůstává poněkud ve stínu slavnějších bratříčků, které jej přeci jenom v některých aspektech dokáží v ledasčem předčit. Z hlediska režijního debutu ale musíme uznat čistou esenci žánru, který v následujících letech měl doznat mnohých modifikací a časové evoluce. A zároveň ocenit i hudební stránku, kdy ještě v benevolentních dobách bylo beztrestně možné s radostí používat soundtrackové střípky z jiných filmových nebo seriálových děl. Film, kterému k zachování maximálního srdce patří opotřebovaná VHS kazeta z videopůjčovny by ale nemusel zůstat tolik opomíjen. I po třiceti letech dokáže pobavit.
"What's happenin', hot stuff?"
Mischief (1985) - 60%
Darebák |
Vadou na kráse celého vyprávění jsou především nedůvěryhodné charaktery a jejich nelogické rozhodování. Nikoho nelze zcela jasně označit za kladného hrdinu, neboť všichni zúčastnění myslí jen svou "jižnější" stranou mozku. Je tak poměrně snadné přestat s nimi na chvíli sympatizovat. Rozpolcenost nezachraňuje ani tak nahá Kelly Preston, jako spíš kompaktnost jednotlivých scének v ucelené epizodické dílo s prvky realismu. Tedy takového realismu, který nebylo v autentických 50. letech zrovna "košer" zobrazovat na plátnech kinosálů. Ve své podstatě se může jednat o dobové zabarvení, pravděpodobnějším scénářem je skutečnost stejnorodosti základních charakterů napříč všemi dekádami. Hormony přebírají nadvládu nad všemi dospívajícími jedinci bez ohledu na datum v kalendáři. Smysl rebelantů nebo touha po prvním sexu byla vždy stejná, změnil se jen způsob prezentace základních pudů ve filmovém průmyslu. Další revoluční vlna přišla o dekádu později, kdy otěže přebralo exploatační ztvárnění nahoty a humor odtekl do sfér fekálního bratříčka. Darebák se bez těch prvoplánových atributů dokázal obejít a přesto na jejich existenci upozornil. Nelze tvrdit, že by předběhl svou dobu, ale při kategorizaci zcela určitě nalézá své zasloužené místo v tomto žebříčku. Generační deziluze se tentokrát žádná nekoná, přesto, že se o to přísný Genův otec (Terry O'Quinn s vlasama!) snaží. Jako mládežnická povídka ale ustává zcela obstojně.
"I figured you'd think I was a sex fiend if I pulled out a rubber all of a sudden. Montgomery Clift would never do something like that"
Ferris Bueller's Day Off (1986) - 70%
Volný den Ferrise Buellera |
Základní premisa je velice jednoduchá. Ferris Bueller (Matthew Broderick) nechce do školy. Není tak nic snazšího, než nasimulovat nemoc, oklamat rodiče i kantory a užít si extra volný den. A když on, musí i jeho nejlepší kamarád Cameron (téměř třicetiletý "teenager" Alan Ruck) a dívka Sloane (Mia Sara). Začíná den plný dobrodružství, městských průvodů, muzeí, drahocenných Ferrari a pronásledování nedůvěřivým děkanem (Jeffrey Jones). Ten totiž ze všech sil usiluje o konečné odhalení Ferrisových podvodů. Ty štvou i Ferrisovu sestru Jeanie (ještě nehříšná tanečnice Jennifer Grey), jelikož na rozdíl od ní mu vždy projdou. Bláznivá komedie má největší sílu jednak v naprosto pohodovém vyprávění, tak i v technickém zpracování. Experimentální kamera a střih tvoří se syntezátorovou hudbou podezřele fungující symbiózu. Ozvláštňujícím prvkem jsou i Ferrisovy promluvy do kamery, určeny přímo divákovi. Nezapomenutelné jsou některé hlášky, scény (muzejní nebo průvodová scéna dnes patří do podobného filmového fondu jako Cruisovo tančení v Riskantním podniku) i hudba - především ústřední "Oh Yeah" od kapely Yello. Nestárnoucí kult potvrdil i samotný Broderick v super-bowlové reklamě z roku 2012. Stejně jako většinu západního folkloru ze specifických 80. let u nás snímek renesanci nemůže očekávat, ale pobavit může stejně. A přijde i mladičký Charlie Sheen v roli drogově závislého. Jaká ironie osudu...
"Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it."
Rushmore (1998) - 80%
Rushmore |
Dospívání není nikdy jednoduché, což souvisí i s prvními láskami. Pokud je platonická láska předurčena k neúspěchu od samotného začátku, je to pochopitelně o to těžší. Případy objevené náklonnosti studenta ke kantorovi (analogicky pochopitelně i studentky ke kantorovi) nejsou v realitě zdaleka ojedinělé. Když se takového tématu chopí člověk jako Wes Anderson, povznese jej do nové, surrealistické úrovně i při zachování původních základních znaků. Díky netradičnímu vyprávění upoutá pozornost a metá jednotlivé vtipy značně ojedinělým způsobem. Jak jsem balil učitelku tak určitě patří dosud k jeho kariérním vrcholům, které předčí snad jen Fantastický pan lišák nebo Až vyjde měsíc. Z herecké gardy se dostaví i bratří Wilsonové (Luke a Owen), čímž je kouzlo Andersonova vesmíru téměř dokonáno. Minimálně dokazuje, že okoralý a předvídatelný žánr romantických komedií ze školního prostředí nemusí být nutně stále stejný a s obehranými tématy. Navíc, účast Billa Murraye automaticky zvyšuje "cool" faktor téměř každého filmu. Volba je potom jasná, jako postavit na akademické půdě obrovské akvárium.
"Maybe I'm spending too much of my time starting up clubs and putting on plays. I should probably be trying harder to score chicks."
10 Things I Hate About You (1999) - 70%
10 důvodů proč... |
Dvě sestry nemohou být odlišnější. Bianca (Larisa Oleynik, představitelka Alex Mackové ve stejnojmenném seriálu) je na škole populární a rozhodně nemá nouzi o zástupy nápadníků. Jedním z nich je i nováček Cameron (Joseph Gordon-Levitt). Jenomže je tady problém. Jednak je Cameron poněkud nesvůj, co se týče randění, ale především má Bianca aktuálně otcem zadané ultimátum - žádné schůzky, dokud si její sestra Kat (Julia Stiles) nenajde chlapce. Kamenem úrazu je skutečnost, že přes Katinu povahu je téměř nemožné najít jí adekvátní protějšek. Cameronovým východiskem je nakonec uplacení místního podivínského drsňáka Patricka (Heath Ledger), jehož čeká nelehký úkol - zkrocení "zlé" ženy Kat. Díky správně jiskřivé chemii mezi představenými nakonec fungují i notně ohraná témata a jejich očekávaná vyústění. A stejně jako nekonečné souboje odlišných skupin a zakázané lásky mezi Kapulety a Monteky v nesčetných variacích funguje i předloha o nalezení té správné cesty k srdci zdánlivě nepřístupné ženy / dívky. Deset důvodů, proč tě nenávidím je vhodným odrazovým můstkem pro všechny ty středoškoláky s hlavou v oblacích a snech o pravé, nefalšované lásce. A svou příjemnou aktuálnost neztrácí ani s přibývajícími léty. Na motivy filmu vznikl i stejnojmenný seriál, který však už nikoho nezajímal.
"I hate the way you talk to me, and the way you cut your hair. I hate the way you drive my car. I hate it when you stare. I hate your big dumb combat boots, and the way you read my mind. I hate you so much it makes me sick; it even makes me rhyme. I hate it, I hate the way you're always right. I hate it when you lie. I hate it when you make me laugh, even worse when you make me cry. I hate it when you're not around, and the fact that you didn't call. But mostly I hate the way I don't hate you. Not even close, not even a little bit, not even at all."
American Pie (1999) - 75%
Prci, prci, prcičky |
V základu máme čtyři rozličné kamarády, Jima (Jason Biggs), Oze (Chris Klein), Kevina (Thomas Ian Nicholas) a Finche (Eddie Kaye Thomas), kteří by rádi přišli o panictví do promocí. A každý na to jde po svém. Jim by rád skóroval u zahraniční ("české"!) studentky Nadii (Shannon Elizabeth), Oz u sborové zpěvačky Heather (Mena Suvari), Kevin u své přítelkyně Vicky (Tara Reid) a Finch u kohokoliv jiného. Mezitím v okolí krouží sexuální predátor Stifler (Seann William Scott), nevinně vypadající sboristka Michelle (Alyson Hannigan), či Jimův otec s nenahraditelnou vlastností přijít v nevhodný okamžik a svými radami jej ještě značně vylepšít (Eugene Levy). Zkrátka velké množství postav, jejichž výčet ještě není zdaleka kompletní. Co je ale důležité, všechny mají ve filmu svůj důležitý prostor a dokonale pasují do celkové skládačky. Interakce je bezchybná, přinášející celou řadu památných scén, celé za doprovodu hudby typicky garážových rockových kapel alternativních 90. let. Nadměrný úspěch vyústil v nastartování celé série - dvou přímých pokračování (s víceméně standardně drženou kvalitativní laťkou), čtyř podprůměrných direct-to-dvd filmů (které pojila se základní sérií jenom přítomnost Eugena Levyho a nějakého Stiflerova příbuzného) a jednoho regulérního, krásně nostalgického filmového srazu. Prcičky se staly pojmem. Takovým, který i přes nastupující vlnu fekálního humoru dokázal ustát i na bázi vděčných hereckých výkonů a povedených gagů. Teenagerské komedie od této chvíle už nikdy neměly být stejné. Ale paradoxně byly o to stejnější...
"I'm a sophisticated sex robot, sent back in time to change the future for one lucky lady."
The Girl Next Door (2004) - 70%
Sexbomba od vedle |
Film je v podstatě tradiční romantickou komedií, kdy k sobě hledají cestu dva zdánlivě rozdílné elementy, kteří si trasou projdou několika klasickými vývojovými stádii. Zapojením pornoprůmyslu je celá premisa ozvláštněna a přináší prostor pro celou řadu povedených nápadů. Podobný námět můžeme zpozorovat například i u Riskantního podniku, byť zde je využit více a lépe. Za nejkladnější obhajobu filmu by se dalo považovat základní tvrzení, že Emile Hirsch je dobrým hercem a Elisha Cuthbert je zatraceně sexy, zanechávajíc éru Populární mechaniky pro děti daleko za svým sexappealem. Přičtěte si k tomu zábavnou vedlejší roli nasupeného porno producenta Kellyho (Timothy Olyphant) a výsledkem by mělo být jasné přesvědčení o základních kvalitách filmu, respektive přesvědčení o věnované šanci k prvnímu shlédnutí. Sexbomba od vedle je teenagerskou romantickou komedií, ale přesto nezapadá do škatulky ostatních výtvorů. Což je jedině dobře, dokáže obstát sama o sobě a vyčnívat z davu průměrných a obsahově stejných filmů. A ještě jednou zcela neobjektivní poznámka - Elisha Cuthbert. Ten film by se vyplatilo vidět, i kdyby byl v jádru špatný. Naštěstí není.
"Friends don't fuck with each other's business."
Mean Girls (2004) - 60%
Protivný, sprostý holky |
Díky scénáristickému nadání jedné z nejzábavnějších dam současného Hollywoodu Tině Fey vznikl snímek s celou řadou povedených momentů. V úplném základu vypráví o dívce Cady (Lindsay Lohan), která prožila mládí v africké divočině, daleko od standardního formátu vyučovacího systému. Příchod na klasickou střední školu je tak velmi záludný a zmatený. Brzy přichází na parafrázi s živočišnou říší skutečné divočiny, což jí ale situaci nikterak neulehčuje. A to ani v případě, kdy se dostane do party populárních, ale zlých holek. Jak s touto parafrází nadále nakládat? To je otázka, kterou se nevyplatí po polovině filmu vůbec klást. Jakkoliv se mohl zdát být začátek svěžím a originálním, ve druhé části spadne do nijak odlišného průměru. Na scénu přichází milostná zápletka, komplikovaná bývalým vztahem a také členstvím v několika subkulturních skupinách, které se navzájem negují. Moralizující hodnota o správnosti rozhodnutí a jejich následcích nepřináší naprosto nic nového a přeslazený happy end popírá zajímavě budované základy. Bohužel o tom je drtivá většina žánrově spřízněných filmů, mezi kterými ale stále můžeme Protivný sprostý holky řadit k mírnému nadprůměru. A to ať díky občasným scénáristickým zábleskům povedených fórů, tak díky obsazení protivných sprostých holek. Můžeme spatřit Rachel McAdams, Lacey Chabert nebo Amandu Seyfried v rolích, díky kterým se filmu vyplatí dát šanci. Výsledek vás buď uspokojí, nebo minimálně příliš neotráví. Zato pokračování se raději obloukem vyhněte.
"Halloween is the one night a year when girls can dress like a total slut and no other girls can say anything about it."
Superbad (2007) - 75%
Superbad |
Že skomírající žánr už nemůže přinést nic nového? Chyba lávky! Obdobným způsobem, jako před lety Prcičky, zasáhl pole teenagerských komedií tajfun Judda Apatowa. Producenta typických komedií, které v určitém momentě převzaly štafetu nad slábnoucím tandemem Frat Packu. Nevybíravý humor a rotující herci po různých postech vytvořili určitou značku, kterou buď budete milovat, nebo nesnášet. Správnější je však první varianta. A o čem vlastně Superbad je? Mno, o trojici přátel, kterým končí slastné období střední školy, mají před sebou večírek a rádi by se zbavili svého závaží v podobě panictví. Hm, potud nikterak obohacující námět... Z vln průměru jej ale prudce vystřeluje scénáristické rodeo, chrlící jeden vtipný moment za druhým. Je náhodou, že Seth (Jonah Hill) a Evan (Michael Cera) mají stejná jména jako hlavní pisálci, Seth Rogen a Evan Goldberg? Jistě, že ne, tady ve psaní dopomáhal scénárista nejvděčnější - život. Dobrodružná cesta za sehnáním alkoholických nápojů a obšťastnění místních krasavic (Martha MacIsaac a Emma Stone) nezačne zrovna nejlépe, společný kamarád Fogell (Christopher Mintz-Plasse) se hned zkraje nachází v rukách strážců zákona s falešnou občankou na jméno McLovin...
Oslí můstek na buddy-cop speciál? |
Bláznivé eskapády ale tímto incidentem teprve vznikají a postupně na sebe nabalují podobu, se kterou nikdo rozhodně nechtěl počítat. Superbad je obdobným případem jako American Pie i přístupem diváků. Jeden tábor film hatí pro jeho všudypřítomnou a zbytečnou vulgaritu, druhý tábor se dokáže přes tyto očividné vlastnosti dále a užít si příběh skrytý pod tímto negativním pozlátkem. Z hlediska záznamu aktuálního chování dospívající mládeže se však jedná o velice akruální snímek. Hlavní představitelé také překvapivě vypadají na věk hrdinů, které představují, což už je v rámci teenagerských komedií pomalu rarita. Navíc, veškeré dění obohacují svými břitkými komentáři, díky kterým vyzní cynická absurdita některých z nich o to peprněji. Superbad je zkrátka novodobou klasikou, kterou je potřeba s přibývajícími lety docenit. Ne pro neoriginalitu dějového rámce, ale pro možnosti, se kterými s ním lze nakládat. Když to dokázal Greg Mottola, proč to nedokáží ostatní? Ze škatulky se lze vymanit i bez drastických změn, jen to chce dát si s tím práci. A nebo mít kupu povedených vzpomínek se schopností je vhodně reprodukovat na listu papíru. Tak či tak, žánr teenagerských komedií je nesmrtelný a za každými stahujícími se mračny se nachází slunce, které zatuchlou krajinu na čas opět zahřeje.
"This plan's been fucked since Jump Street."
0 komentářů:
Okomentovat