Hledej

pondělí 3. prosince 2012

Yip Man (2008) - 90%

Ip Man
Žánr martial arts má širokou fanouškovskou základnu a není se čemu divit. Bojové sekvence filmového kung-fu berou dech, ať už je jejich choreografie podpořena neviditelnými lany či nikoliv. Rychlost, přesnost, ohebnost a houževnatost bojovníků rozšířila zájem o artistická bojová umění i za hranice Číny a dnes už každý zná jména jako Bruce Lee, Jet Li nebo Jackie Chan. Základ tohoto fenoménu se traduje po staletí, jeho regenerace na filmových plátnech je pak pochopitelně mladší. Jeho současnou podobu má svým způsobem na starost i jistý člověk jménem Yip Man. Mistr kung-fu variace s názvem Wing Chun, který zažil japonskou invazi do Číny v první třetině 20. století i její sociální dopady na chudé obyvatelstvo. Tento film nám převypráví jeho osudy ve značně filmovém a sakra efektním provedení.

Píše se rok 1935 a Čínské městečko Foshan čekají tvrdé časy. Aktuální vrchol napjaté akce v podobě vyzývání učitelů kung-fu na vzájemný souboj má být brzy vystřídán tvrdou japonskou diktaturou, odebráním majetným aristokratům jejich bohatého majetku a tvrdou prací za trochu jídla. V této situaci se nachází i uznávaný Yip Man (Donnie Yen). Dosud neporažený a uznávaný mistr wing chun přichází o veškerý majetek a je donucen přijmout práci v uhelných dolech, aby mohl svou manželku a syna nasytit drobným přídělem rýže. Generál japonské vojenské jednotky (Hiroyuki Ikeuchi) si tyto pro Číňany krušné chvíle krátí pořádanými souboji, ve kterých se snaží obětavé bojovníky ze řad dělnické třídy srazit svým karate. Netřeba dodávat, že se do této situace dostane i Yip Man, kterého vyloženě čeká souboj na život a na smrt.

Není radno podceňovat skromně vypadajícího Yip Mana
První polovina snímku připomíná všechny ty čínské/hongkongské martial arts filmy. Malá víska, neporazitelný bojovník, archetypálně rozložené komické nebo obávané charaktery. Jen je všechno obaleno v líbivé formě a natočené s chirurgickou přesností. Po vpádu japonských vojsk a přesunu soubojů do uzavřených arén se nejenom změní forma atmosféry, ale konečně můžeme docenit moderní uchopení a vynikající režii. Wilson Yip natočil Yip Mana neskutečně precizně a ocenit musíme nejenom samotné souboje, ale i způsob jejich snímání bez zbytečně chaotických střihů. Síla tohoto přednesu je ale znát i v relativně klidných sekvencí. Film by v klidu obstál i bez onoho kung-fu pozlátka jako silné biografické drama. Veškerý střih, osvícení, postavení kamer, vše je na vysoké profesionální úrovni, na kterou je radost se dívat. A zároveň poslouchat, neboť pochvalu si rozhodně zaslouží i soundtrack Kenji Kawaia.


Mimoasijské publikum je ale přednostně a ze zcela pochopitelných důvodů nalákáno na úroveň jednotlivých soubojů. A i ty jsou na vysoké úrovni, připomínající to nejlepší z celého žánru. Vzpomínka na slavné bitky Bruce Leea ale není náhodná. Skutečný Yip Man byl totiž v reálném světě mistrem této ukřičené ikony kung-fu filmů, která jej vycvičila ve wing chun. Stane se Donnie Yen obdobnou ikonou pro současnou generaci? Mohl by. Tedy, měl by! Své ladné pohyby předvádí s klidnou tváří a s naprostým přehledem, že si svůj respekt vybojuje po několika málo chvatech. Jakmile dochází k boji proti přesile, představuje jakousi reálnou verzi nedigitálního Nea v boji proti stovce agentů Smithů. Jak byl tento souboj efektní v Matrix Reloaded, zde funguje ještě o krapet lépe.

Round 2. FIGHT!
Východoasijská kinematografie čítá nepřeberné množství kung-fu záznamů v rozsáhlých databází. Od těch úsměvných, přes ty přiznaně komické, až po ty vážnější. Buď odkazuje na archetypální starou školu mistrů a jejich učenců, nebo bláznivé choreografie modernizuje a zasazuje do současných reálií. Yip Man jde trochu jiným směrem. Předně reprezentuje kvalitní dobové drama, jehož úroveň se s klidem dá přirovnat k západní tvorbě. Ba dokonce ji v mnoha aspektech překonává. Naturalistické souboje vrací do hry syrový punc realističnosti a respektu a nejsou tak jen další atrakcí. Yip Man je tak vhodný nejenom pro fanoušky rychlých kopů, ale především pro všechny milovníky obecné filmové tvorby.

"There are no men who fear their wives. Only men who respect them."



0 komentářů:

Okomentovat