Když se řekne Summit Entertainment, tak se většinou vybaví sága Twilight. Toto studio ale produkuje i jiné, nenápadnější filmy. Schválně, co se stane, když se z Percy Jacksona stane nemluvný prvák, co má zálusk na Hermionu a okolo pobíhá nezkrotný Kevin? Ne přeci adorovaná dramatická romance z prostředí střední školy! Že takový příběh byl už zfilmován mnohasetkrát? Pak převlékněte veškerá zažitá klišé do "cool" kabátku nezávislého snímku pro romanticky zadumané hipstery a voilá, zážitek roku je zaručen. Pro určitou skupinu diváků. Ale obecně?
Předně je vhodné ihned uvést, že The Perks of Being a Wallflower (zatím bez českého distribučního názvu) je výborným filmem v tom, čím je. Má povedené obsazení a esence žánru ždímá naplno. Bohužel, naplno nefunguje mimo hlavní cílovku. O čem tedy vlastně je? Charlie (Logan Lerman) právě nastoupil na střední školu. Je to tichý introvert, který se vypořádává s nelehkou minulostí, nestálým psychickým stavem a nepřátelským prostředím odcizených individuí školních kast. Útočiště nalezne u excentrického Patricka (Ezra Miller), jeho nevlastní sestry Sam (Emma Watson) a jejich kamarádů. Rázem někam patří a škola už není tak hrozným místem. Bez problémů se to ovšem neobejde. Stále více se prohlubuje jeho náklonnost k zadané Sam a navíc jsou všichni jeho nově nabytí kamarádi studenty maturitního ročníku. Co pak, až se rozjedou po vysokých školách?
Charlie. Tenhle "typický" teenager kotkovského ražení je nakonec celkem fajn...
Takto nadčasový příběh je ukotven (nenápadně a celkem zbytečně) v retro období raných 90. let. O důvod víc zapojit do hry staré dobré MC kazety a LP desky! Hlavní zamlklý hrdina chce být pochopitelně spisovatelem, čte spousty knih, udržuje pěkný vztah s učitelem angličtiny (neb ten jej dokáže přece pochopit) a ve volném čase píše na psacím stroji dopisy anonymnímu adresátovi. Sice díky této berličce můžeme nahlédnout do jeho niterných pocitů, ale přeci jenom... Tyto atributy se stávají novým klišé nezávislých filmů a jak svěže působily na počátku, nucený kontrast k mainstreamové produkci posouvá tyto snímky na obdobnou úroveň jejich uměle vytvořeným konkurentům. Tragičnost postav, čistota hlubokých myšlenek a debat s přesahem působí odtrženě od reality a celkovou náladu podporuje soundtrack retro indie popu, new wave nebo depresivní alternativy. A divadelní představení The Rocky Horror Picture Show.
Nenechte se zmást, tady se žádná Pomáda nekoná.
Klasický nezávislý film je rovněž typický účastí známých osob v maximálně potlačených vedlejších rolí. Nemají krást prostor hlavním hrdinům a sami si rádi odskočí do menšího snímku ukázat svou "pravou tvář herectví". Nechybí ani zde. Zatímco cameo Joan Cusack v roli doktorky je poměrně příjemným pomrknutím na teenagerské romance 80. let (objevila se například v režijní prvotině Johna HughseSixteen Candles nebo v Řekni cokoliv... se svým bratrem Johnem) a Paul Rudd je v roli učitele angličtiny přirozený, zábavná a celkem bizarní je minirole Toma Saviniho. Jeho učitel dílen zůstane v obraze dohromady tak na minutu, ale přeci jenom, tuhle legendu zombie a gore subžánru byste v nezávislé romanci asi nehledali.
Patrick a Sam tvoří netradiční sourozeneckou dvojici.
Můžeme dále pokračovat v etudě hipsterského nanebevzetí a postupně si odškrtávat všechny očekávané dějové kličky. Neubírejme se však tímto směrem a věnujme se hlavním přednostem. Filmy podobného ražení stojí vždy pouze na hlavních představitelích. Obzvláště ožehavým tématem je casting ve středoškolském prostředí. Ale v tomto ohledu film skutečně příjemně překvapuje. Všechny postavy jsou sympatické a důležité chvilky dramatického herectví ustávají bez problémů. Není tak problém jim fandit, především hlavní trojice táhne celý snímek kupředu. Soucítit s nimi je o něco těžší. Diváci školou povinní nebo introvertnější povahy s tím problém mít nebudou. Pro globálnější funkčnost chybí pořádná emotivní scéna. Když už nějaká přijde, nezanechá hlubší stopu. Dokonce i hlavní dramatické rámování působí až příliš vykonstruovaně. A to je největší problém.
Zálusk na zadanou kamarádku přináší jen samé problémy.
The Perks of Being a Wallflower je kvalitním žánrovým filmem, v jehož rámci může dosahovat na vysoké příčky. Neoriginalitu můžeme pominout, výraznější "feeling" už ne. Po skončení se zařadí mezi ostatní indie romance, prakticky nic jej od nich neodlišuje. S obecným nadhledem můžeme ocenit herecké uskupení a příjemný soundtrack. Pokud jste však mladšího ročníku (ale zase ještě víte, co to jsou audiokazety), případně zarytí příznivci indie žánru, budete tento film milovat. A spisovatel / scénárista / režisér Stephen Chbosky to moc dobře věděl. Ostatní může příjemně překvapit. Ale navzdory internetovému hypeu zase tolik tahle hvězda nezáří.
P.S.: Ústřední motiv pod romantickou pokličkou příběhu je hledání "písně z tunelu". Že by zrovna Heroes od Davida Bowieho bylo tak neznámým a těžko dohledatelným hitem... mno...
"Right now we are alive and in this moment I swear we are infinite."
0 komentářů:
Okomentovat