Arrrg! Pirátů není nikdy dost! To není jenom mottem studia Disney, které svou pouťovou atrakci hodlá na filmovém plátně ždímat tak dlouho, dokud bude na palubě Johnny Depp a za ním celá řada věrných fanoušků. Dolary jsou dolary. Ale tato námořní tematika je oblíbená globálně, proč být ve stínu plachty Pirátů z Karibiku, když můžeme vyplout jiným korábem do známých vod. Tentokrát pod vedením Kapitána Piráta a šikovných modelářů ze studia Aardman.
Aardman animation nám představilo především známou dvojici Wallace a Gromita, sýrumilovného vynálezce a inteligentního psa, který se snaží udržet sebe i pána v bezpečí. Protože animace ve stylu modelínového stop-animation je časově velmi náročná, byl odstup mezi jednotlivými krátkometrážními filmy značný. Ale vytrvalostí a pílí se tvůrce Nick Park dočkal velmi kladného ohlasu, několika ocenění a široké fanouškovské základny, která jej motivovala do další práce. Prvním celovečerním filmem byl v roce 2000 Slepičí úlet, který kombinoval groteskní britský humor a parodii na zajatecké filmy (převážně tedy Velký útěk). Dalšími zářezy na filmové kotouče byl celovečerní film původní oblíbené dvojice Wallace a Gromit: Prokletí králíkodlaka a slabší plus počítačově generovaný Spláchnutej. Tato filmografie je letos obohacena o pirátský snímek Piráti.
Darwinův opičí sluha
Piráti jsou stejně jako předchozí snímky vytvořeny metodou stop-animation, která je v určitých momentech podpořena CGI efekty, například vyobrazení moře. Vizuálně se jedná o snadno zařaditelný film, který se svou stylistikou v ničem nezadá s ostatními Aardmanovskými snímky. Možnosti plastelínové hmoty jsou však omezené, což není výtka, neboť tímto filmařským stylem není zapříčiněná nesmyslná honba za co nejvěrnější fotorealističnost, která bývá často na úkor kvality. Navýšený rozpočet a letité zkušenosti přinesly ale vypiplanější prostředí (exotické exteriéry a bohaté interiéry). Stejně jako loutkové pohádky má i stopová animace své pevné nezaměnitelné místo.
Darwin, Pirát kapitán, Scarf a Polly (Dodo)
To bylo sice ztvárnění, ale jak si na tom stojí samotný příběh, má co rámovat? Sledujeme smolařského Kapitána Piráta (v originálním znění Hugh Grant) a jeho družinu (mimo jiné Martin Freeman ve výraznější roli kapitánovy pravé ruky), který se každoročně snaží vyhrát prestižní cenu Pirát roku, ale vždy je předehnaný konkurenty s bohatší kořistí. Tentokrát může být všechno jinak, neboť při jednom loupežném přepadení narazí na samotného Charlese Darwina (David Tennant), který by rád představil kapitánova „papouška“ (který je ve skutečnosti velmi vzácným exemplářem žijícího blbouna nejapného) na shromáždění vědecké společnosti. Pod vidinou bohatství se vydává celá posádka do Londýna, které je ovšem rovněž sídlem zaryté odpůrkyně všech pirátů – královny Victorie (Imelda Staunton). Zvítězí pirátský instinkt v touze po bohatství, nebo pud sebezáchovy? Piráty každopádně čekají krušné chvíle...
Královna Victorie opravdu nemá piráty v lásce
Děj je tedy správně bizarní, jak se na Aardmany sluší. Rovněž nešetří charakteristickým britským humorem, který nás staví před zásadní otázku: Komu je snímek vlastně určen? Mladší děti neporozumí sofistikovaným humorným historickým narážkám (Jane Austin, Sloní muž), nebo dokonce několika ryze dospěláckým vtípkům. Pro dospělé je příběh stále ve své podstatě jednoduchý a typicky dětsky naivní. To znamená – pobaví a neurazí, ale nedělá to ze snímku vyloženě vyhledávaný kousek typicky dospělým publikem. Určení cílového diváctva tak není dáno věkem nebo pohlavím, ale mírou obliby tohoto specifického filmového odvětví, britského humoru, lehké parodie na pirátské stereotypy a pohádkové příběhy. To z Pirátů dělá ideální odpočinkovou variantu na strávení dlouhého večera.
"Behind every captain, there's a crew. Sure, some of you are as ugly as a sea cucumber, some of you are closer to being a chair or coat rack than a pirate, and some of you are fish I've just dressed up in a hat..."
0 komentářů:
Okomentovat