"Spiderman, Spiderman, does whatever a spider can; spins a web, any size, catches thieves just like flies. Look Out! Here comes the Spiderman!..."
Spider-Man bezesporu patří mezi mezi nejznámější a nejslavnější komiksové postavy. Za svůj vznik vděčí samotnému Stanu Lee a Stevu Ditkovi, kteří ho v roce 1962 přivedli k životu. Je tedy jasné, že se jedná o další charakter ze stáje Marvelu. S rostoucí oblibou časopisového provedení byla jenom otázka času, kdy se tento pavoučí fenomén rozšíří i na další platformy. Se vznikem animovaného televizního seriálu v roce 1967 vzniklo pravé šílenství. Postupem času se Spider-Man stal výdělečnou značkou, čehož se chopili vývojáři napříč několika průmyslů. Tento dravý merchandising se promítl ve výrobě hraček, textilních potisků, prvních videoher a mnoha dalších věcí. Zatímco konkurenční DC mělo Supermana a Batmana, Marvel konečně také získalo postavu, která prodává globálně a ne jen ve své domovině.
Titulní znělka v režii punkové kapely Ramones.
První vydání |
Další kladné body byly získávány za vytvořené zázemí pro oblíbené crossovery. To znamená, že se do vytvořeného "spidermanovského" světa prolínali příběhy a postavy z jiných komiksových vydání pod hlavičkou Marvelu. Spider-Man tak chvíli mohl bojovat po boku DareDevila, Fantastické čtyřky, nebo mutantů z X-Men. Postupně se tak zde objevila většina známých postav, samozřejmě v závislosti na aktuální sérii. Tato provázanost se projevila i v pavoučí participaci ve slavném uskupení Avengers. Rostoucí obliba komiksových vydání a její návaznost v podobě animovaného seriálu byla ale přeci jenom zámořskou specialitou, o které si mohl východní blok nechat akorát zdát. Po pádu železné opony a zpřístupnění zahraničních trhů nebylo jednoduché navázat na úspěch maskovaných hrdinů, se kterými Američané vyrůstali. Naskakovat do rozjetého vlaku tradic není jednoduché, a tak neznalí lidé museli čekat na příští zastávku tohoto rychlíku. Konkrétně v našich končinách tu jakási povědomost o existenci několika majoritních hrdinech byla, Spider-Mana nevyjímaje, ale ze zastaralého animovaného seriálu (1967, nebo nové verze z roku 1981), přijímaného ze zahraničních kanálů, zlidověla akorát titulní znělka.
Jazzová variace titulní skladby od hudebníka Michaela Bublé.
Spider-Man (1994 - 1998) - 75%
Spider-Man |
Další animované seriály
Ultimate Spider-Man |
Hrané adaptace a úsvit nových časů
Ale jak na tom byli hrané adaptace? I těch jsme se dočkali v minulém století. Jako první na sebe navlékl elastický kostým Danny Seagren v roce 1974 v rámci několika párminutových naučných skečů v rámci pořadu Electric Company (ve kterém se zviditelnili začínající umělci Mel Brooks nebo Morgan Freeman). Jelikož se jednalo o pořad zaměřený na děti, Spidey byl jen prostředníkem mezi populárně komickým naučným videem a nejmladšími diváky. První, kdo skutečně reprezentoval postavu od své podstaty, byl Nicholas Hammond v sérii televizních filmů The Amazing Spiderman (1977 - 1979). Vzhledem k době vzniku a nízkými rozpočty televizních producentů byl výsledek spíše směšný. Na ikonické postavy nezbyly peníze, a tak byli hlavními záporáky převážně lupiči a řadoví zlodějíčci. To celé za zvuků všudepřítomného funku. Přesto byla sledovanost celkem slušná. Důvod ukončení pramenil z drahé produkce a pro vedoucí stanice CBS z přílišného zaměření na superhrdinské pořady (v té době běžel Spider-Man společně s Wonder Woman, The Incredible Hulk, Captain America a Doctor Strange). Ve stejných letech vznikla i šílená japonská série Supaidâman, která byla u zrodu mánie laciných show s obrovskými roboty, jako například Power Rangers. Doba ještě nebyla připravená na celovečerního hraného Spider-Mana.
Známější Superman zažil svůj celosvětově uznávaný debut v roce 1978, o jedenáct let později přišel první serioznější Batman. Spider-Man se na filmová plátna podíval až na počátku nového tisíciletí a způsobil malou revoluci. Díky jeho vlivu a vlivu prvních filmových X-Men (2000) máme současnou situaci takovou, jaká je - komiksové adaptace převzaly otěže nejvýdělečnějších a nejnavštěvovanějších letních blockbusterů. Vše, co má komiksový základ a početnější fanoškovskou základnu, bylo rázem zvažováno do převedení na celovečerní filmy. Tato resurekce přišla 5 let po zdánlivě pohřbeném subžánru (po fiasku Batman & Robin) v pravý čas, technický pokrok byl zase o několik stupňů napřed a diváci vřele přijali nabídku velkolepého dobrodružství a klasického souboje dobra a zla. Jelikož Marvel ještě neměl svou filmovou pobočku, prodal práva na postavu Columbia Pictures pod hlavičkou Sony, kterým náleží dodnes. Z toho důvodu nemůže dnes Marvel použít postavy z tohoto světa do implementace Avengers, kam podle předloh Spiedey rovněž náleží.
Jeden z ikonických polibků a Kirsten Dunst v mokrém tričku. |
Spider-Man (2002) - 65%
Spider-Man |
Výsledek předčil veškerá (nikterak vysoká) očekávání a veřejností byl velmi kladně přijat. Obsahoval všechny prvky správného letního výplachu a všichni, včetně penězchtivých producentů, byli spokojeni. Ve svém jádru nebyl film žádným převratným vrcholem kinematografie. Obsahoval celou řadu hloupých nebo nelogických míst, Tobey se i s letitým odstupem zdá být prapodivnou volbou na post teenagerského maskovaného a hláškujícího hrdiny a celý děj je více komiksový. Několik mušek na této pavučině se tak najde, ale přesto stále převažují kladné pocity z dobře odvedené režijní práce, plné přehledně natočených akčních scén a monumentálního soundtracku Danny Elfmana. Raimi ukázal, že postava v přilehávém pestrobarevném kostýmu nemusí být nutně jenom pro smích a jak bylo řečeno, nastartoval novou vlnu komiksových adaptací, která vrcholila s letošními Avengers. Filmový na sebe Spider-Man během prvního víkendu téměř vydělal (rozpočet 139 milionů dolarů) a pokračování na sebe nenechalo dlouho čekat.
Spider-Man 2 (2004) - 75%
Spider-Man 2 |
Filmové pokračování bylo po všech stránkách povedenější než jeho předchůdce. Vše, co dříve fungovalo, zůstalo, jen bylo upgradeováno. Akčnější, vtipnější, zkrátka bezva prázdninové dobrodružství. Spider-Man zde definitivně získal srdce posledních nevěřících Tomášů a ostatním hrdinům ukázal, jak se má správně natáčet blockbuster. Pokud bychom chtěli hledat díry ve scénáři, jistě jich několik najdeme. Chování postav je v archetypálním komiksovém provedení a pronášené proslovy se neobejdou bez oné papírové dikce. Po všech patáliích už Tobey nepůsobí tolik jako pěst na oko a je si ve své roli jistější. Jako třešničku na dortu nám Sam Raimi přichystal krátké cameo dvorního herce své jiné úspěšné trilogie - Bruce Campbella. Vše se zdálo být tak úžasně nastartované...
Spider-Man 3 (2007) - 50%
Spider-Man 3 |
Více než zdravé množství podobně hloupých scén střídá další nešvar - slzy. V celém filmu se snad nenajde postava, která by si nedostala scénu se slzami v očích. Tvůrci se nám snaží podsunout lidský rozměr všech charakterů příliš násilně a v pozdějších fázích to je už jen nechtěně směšné. Přitom nestačilo mnoho a třetí pokračování mohlo být na podobné úrovni jako předcházející díl. Především zredukovat postavy, věnovat se jedné hlavní dějové lince a ubrat na neustálé napojenosti na minulost. Do filmu se také vloudí postavy Gwen Stacy (Bryce Dallas Howard), Eddie Brock (Topher Grace), nebo od prvního dílu stále přítomný a nevyužitý Dr. Curt Connors (Dylan Baker). Jako by bylo nutné nacpat celé univerzum do tohoto jednoho filmu. Většina postav je tak naprosto zbytečná, neboť na jejich důležitější zasazení není prostor. A to se týká žel i Venoma. Největší lákadlo filmu obdrželo jen několik málo minut, což nepotěšilo nikoho. Přes veškerou kritiku si ale třetí filmový Spider-Man udržuje atmosféru i styl předchozích dobrodružství. Akce vypadá dobře a audiovizuálně stále odkazuje na své komiksové kořeny. Pouze přestřelené ambice, nafouknutý rozpočet a úbytek přehlednosti z něj udělali černou ovci série.
Kam odtud dál?
Dlouho v předprodukci byl návrh čtvrtého dílu pod dozorem Sama Raimiho a ostatních dosud obsazovaných herců a hlavní zápornou rolí měl být okřídlený Vulture v představení Johna Malkoviche. Projekt se vyvíjel, až byl jednoho dne kompletně smeten ze stolu. Studio nechtělo riskovat další průšvih, jako v případě třetího filmu, a celý koncept se sesypal jako domeček z karet. Odešel Raimi, posléze i Maguire a ostatní. Vzhledem k uzavřené smlouvě mezi Marvelem a Sony ale muselo dojít v nejbližším horizontu k natočení filmu s pavoučím mužem, jinak by licence propadla. A protože to je dojná kráva, nesmělo k tomu dojít. Plán byl následující - ze čtvrtého pokračování udělat kompletní reboot s novým obsazením. Zoufalá situace si žádá zoufalá řešení. Nebo ne? O tom zvlášť ve článku o The Amazing Spider-Man z roku 2012!
0 komentářů:
Okomentovat