Hledej

neděle 15. července 2012

Téma: Friendly Neighborhood Spider-Man


"Spiderman, Spiderman, does whatever a spider can; spins a web, any size, catches thieves just like flies. Look Out! Here comes the Spiderman!..."


Spider-Man bezesporu patří mezi mezi nejznámější a nejslavnější komiksové postavy. Za svůj vznik vděčí samotnému Stanu Lee a Stevu Ditkovi, kteří ho v roce 1962 přivedli k životu. Je tedy jasné, že se jedná o další charakter ze stáje Marvelu. S rostoucí oblibou časopisového provedení byla jenom otázka času, kdy se tento pavoučí fenomén rozšíří i na další platformy. Se vznikem animovaného televizního seriálu v roce 1967 vzniklo pravé šílenství. Postupem času se Spider-Man stal výdělečnou značkou, čehož se chopili vývojáři napříč několika průmyslů. Tento dravý merchandising se promítl ve výrobě hraček, textilních potisků, prvních videoher a mnoha dalších věcí. Zatímco konkurenční DC mělo Supermana a Batmana, Marvel konečně také získalo postavu, která prodává globálně a ne jen ve své domovině.

Titulní znělka v režii punkové kapely Ramones.

První vydání
Za tajemstvím úspěchu stojí celá řada faktorů. Čtenáři komiksů měli nového hrdinu, se kterým se díky jeho civilnosti mohli snáze ztotožnit. Neokoukaná pestrobarevná dobrodružství v několika hlediscích připomínala nejslavnějšího superhrdinu s velkým eSkem na hrudi. Stejně jako Clark Kent byl i v Peter Parker v civilu ušlápnutý ňouma, se kterým by si nikdo jeho hrdinské alter-ego nikdo nespojil. Oba dva kličkovali mezi vršky mrakodrapů jejich velkoměsta v červeno-modrém kostýmu a v jejich lidské podobě pracovali pro novinové vydavatelství. Na rozdíl od Supermana chyběl pavoučímu muži úhlavní arcipadouch a mimozemské kořeny. V průběhu let vznikla celá řada dnes velmi známých záporných postav, jen nelze jednoznačně určit hlavní protipól vykonavateli dobra. Redukce mimozemského vlivu na příběh byla naopak vítaná a zpočátku držela sérii blíže realitě. Veškeré hrdinské a antihrdinské mutace byly výsledkem nepodařených vědeckých experimentů a každá postava tak měla svůj lidský charakter, kterémuž nabytá síla pomáhala k realizaci dobra / zla.

Další kladné body byly získávány za vytvořené zázemí pro oblíbené crossovery. To znamená, že se do vytvořeného "spidermanovského" světa prolínali příběhy a postavy z jiných komiksových vydání pod hlavičkou Marvelu. Spider-Man tak chvíli mohl bojovat po boku DareDevila, Fantastické čtyřky, nebo mutantů z X-Men. Postupně se tak zde objevila většina známých postav, samozřejmě v závislosti na aktuální sérii. Tato provázanost se projevila i v pavoučí participaci ve slavném uskupení Avengers. Rostoucí obliba komiksových vydání a její návaznost v podobě animovaného seriálu byla ale přeci jenom zámořskou specialitou, o které si mohl východní blok nechat akorát zdát. Po pádu železné opony a zpřístupnění zahraničních trhů nebylo jednoduché navázat na úspěch maskovaných hrdinů, se kterými Američané vyrůstali. Naskakovat do rozjetého vlaku tradic není jednoduché, a tak neznalí lidé museli čekat na příští zastávku tohoto rychlíku. Konkrétně v našich končinách tu jakási povědomost o existenci několika majoritních hrdinech byla, Spider-Mana nevyjímaje, ale ze zastaralého animovaného seriálu (1967, nebo nové verze z roku 1981), přijímaného ze zahraničních kanálů, zlidověla akorát titulní znělka.

Jazzová variace titulní skladby od hudebníka Michaela Bublé.

Spider-Man (1994 - 1998) - 75%
Spider-Man
Bližší a úspěšnější seznámení s pavoučími dobrodružstvími přišlo až s dalším stejnojmenným seriálem z roku 1994, který už některé televizní stanice vysílaly s českým dabingem. Tím spíše jim mohla podlehnout jejich cílová skupina předpubertálních dětí. Pestrobarevnou stylizovanost 60. let nehradilo temnější prostředí 90. let, kde už postavy nepůsobily tak směšně. Veškeré znalosti většiny tuzemských diváků pozdějších filmů pravděpodobně pramenila odtud. Nutno říci, že televizní stanice FOX odvedla kus podařené práce. Nové chytlavé intro představilo ducha a atmosféru celého seriálu a jednotlivé díly dokázaly nejenom upoutat pozornost po celou délku, ale hlavně navnadit na následující díl. Ukončení cliffhangery bylo totiž na denním pořádku. Dobrá práce byla odvedena na návaznosti jednotlivých epizod, kde některé z nich tvořily jeden dlouhotrvající celek. Během pěti vysílaných řad v 65ti dílech tvůrci přivedli k životu velké množství ikonických postav a došlo i na oblíbené crossovery. Nejenom, že hlavním padouchem byl představený Kingpin (hlavní záporná postava DareDevila), ale své místo si tu našla i Fantastická čtyřka, Iron-Man, X-men, nebo upírobijec Blade. Zkrátka většina postav, který běžný divák poznal až s příchodem jejich hraných filmových adaptací. Tento animovaný seriál obsahoval známé postavy, povedené provedení, nezbytnou akci i humor, poutavou atmosféru a notnou dávku napětí. České znění rovněž patřilo k těm povedeným (kde hlavní roli namlouval Martin Zahálka, tj. ze stanic SuperMax, FOX Kids nebo DVD vydání, v první verzi dabingu tutéž roli namlouval známý AZkvízák Aleš Zbořil).


Další animované seriály
Ultimate Spider-Man
Seriál skončil v roce 1998, ale od té doby si pavoukem pokousaný fotograf neodpočinul. Ve snaze navázat na nově získanou slávu vznikala celá řada pokračování a restartů. Samotná televizní společnost FOX navázala sérií Spider-Man Unlimited, která poslala Petera Parkera do budoucnosti v novém (nepovedeném a ještě směšnějším kostýmu). Tento futuristicky pojatý sci-fi seriál byl ve výsledku nijaký, laciný, hloupý a nudný, přesto se na televizních obrazovkách udržel až do roku 2001. Po úspěchu filmové verze přišla s chutí svézt se na vlně úspěchu televize MTV, která představila svou verzi seriálu v roce 2003. Vzhledem k ambicím kompletního CGI konceptu vypadal i tehdy jako animovaná sekvence z videohry a svým ztvárněním nebyl lákavou alternativou k verzi z roku 1994. Není divu, že se dočkal pouze jedné série. Zajímavostí zůstává, že hlasovou část maskovaného hrdiny zabezpečil dnes velmi známý a populární Neil Patrick Harris, kterému v roli Harryho Osborna sekundoval Ian Ziering (= Steve ze seriálu Beverly Hills 902 10). Další verze vznikla z pera samotného Stana Lee v roce 2008 a doplatila na svou přílišnou dětinskost. Přesto se jí stanici Kids' WB podařilo udržet na životě po dobu dvou sezón a nejmenší diváci byli pravděpodobně spokojení. Největší ambice a potenciál navázání na původní úspěch měla verze z roku 2011. Ultimate Spider-Man sice přivedl na scénu místy až příliš křečovitý humor, ale také postavu Nicka Furyho s jeho týmem Avangers. Vzhledem k současné obrovské oblibě filmového zpracování se jednalo o chytrý manévr (byť vstoupil na obrazovky dříve, než Whedonovo dílo). Příjemným bonusem je hlasová podpora J.K. Simmonse v roli majitele novin J. Jonah Jamesona, tedy ve stejné roli, jako v hrané trilogii Sama Raimiho. Další série je na spadnutí, a tak má současná mládež o pavoučí dobrodružství postaráno.

Spider-Man Unlimited sklidil kritiku i za upravný oblek s pavučinovým pláštěm

Hrané adaptace a úsvit nových časů
Ale jak na tom byli hrané adaptace? I těch jsme se dočkali v minulém století. Jako první na sebe navlékl elastický kostým Danny Seagren v roce 1974 v rámci několika párminutových naučných skečů v rámci pořadu Electric Company (ve kterém se zviditelnili začínající umělci Mel Brooks nebo Morgan Freeman). Jelikož se jednalo o pořad zaměřený na děti, Spidey byl jen prostředníkem mezi populárně komickým naučným videem a nejmladšími diváky. První, kdo skutečně reprezentoval postavu od své podstaty, byl Nicholas Hammond v sérii televizních filmů The Amazing Spiderman (1977 - 1979). Vzhledem k době vzniku a nízkými rozpočty televizních producentů byl výsledek spíše směšný. Na ikonické postavy nezbyly peníze, a tak byli hlavními záporáky převážně lupiči a řadoví zlodějíčci. To celé za zvuků všudepřítomného funku. Přesto byla sledovanost celkem slušná. Důvod ukončení pramenil z drahé produkce a pro vedoucí stanice CBS z přílišného zaměření na superhrdinské pořady (v té době běžel Spider-Man společně s Wonder Woman, The Incredible Hulk, Captain America a Doctor Strange). Ve stejných letech vznikla i šílená japonská série Supaidâman, která byla u zrodu mánie laciných show s obrovskými roboty, jako například Power Rangers. Doba ještě nebyla připravená na celovečerního hraného Spider-Mana.


Známější Superman zažil svůj celosvětově uznávaný debut v roce 1978, o jedenáct let později přišel první serioznější Batman. Spider-Man se na filmová plátna podíval až na počátku nového tisíciletí a způsobil malou revoluci. Díky jeho vlivu a vlivu prvních filmových X-Men (2000) máme současnou situaci takovou, jaká je - komiksové adaptace převzaly otěže nejvýdělečnějších a nejnavštěvovanějších letních blockbusterů. Vše, co má komiksový základ a početnější fanoškovskou základnu, bylo rázem zvažováno do převedení na celovečerní filmy. Tato resurekce přišla 5 let po zdánlivě pohřbeném subžánru (po fiasku Batman & Robin) v pravý čas, technický pokrok byl zase o několik stupňů napřed a diváci vřele přijali nabídku velkolepého dobrodružství a klasického souboje dobra a zla. Jelikož Marvel ještě neměl svou filmovou pobočku, prodal práva na postavu Columbia Pictures pod hlavičkou Sony, kterým náleží dodnes. Z toho důvodu nemůže dnes Marvel použít postavy z tohoto světa do implementace Avengers, kam podle předloh Spiedey rovněž náleží.
Jeden z ikonických polibků a Kirsten Dunst v mokrém tričku.
Spider-Man (2002) - 65%
Spider-Man
Překvapivá volba výběru tvůrčího týmu se týkala režiséra a hlavní herecké hvězdy. Sam Raimi na pozici režiséra budil velká očekávání, neboť byl do té doby nejznámější za své hororové komedie série Evil Dead. Nyní se měl poprat s vysokorozpočtovým popkornem a značkou, na kterou studio hodně sázelo. Podezřelá byla i hlavní role Petera Parkera / Spider-Mana - Tobey Maguire. A jaký byl výsledek? Povedený! Film se zabýval "originem" postavy, takže byly přítomné veškeré atributy zrodu hrdiny. Pokousání radioaktivním pavoukem, získání schopností, nastolení milostné linie, smrt milovaného strýčka, vydání se na dráhu ochránce města a konfrontace s hlavním padouchem. Velkofilm jak vyšitý. Na scénu přišla Mary Jane Watson (Kirsten Dunst) jako emotivní hybatel klíčových rozhodnutí a záporná postava v podobě průmyslového magnáta společnosti Oscorp Normana Osborna (Willem Dafoe). Při nepříliš podařeném experimentu se sérem pro získání větší fyzické zdatnosti a intelektu získá především notnou dávku šílenosti a zanedlouho začne terorizovat město jako Green Goblin. A jelikož s velkou silou přichází velká zodpovědnost, je na Parkerovi, aby tomu učinil přítrž. Do souboje o srdce milované Jane a krize zachování tajné identity přichází další zátěž v podobě souboje s otcem svého nejlepšího kamaráda Harry Osborna (James Franco).

Kostým Green Goblina nepatřil k nejkreativnějším.

Výsledek předčil veškerá (nikterak vysoká) očekávání a veřejností byl velmi kladně přijat. Obsahoval všechny prvky správného letního výplachu a všichni, včetně penězchtivých producentů, byli spokojeni. Ve svém jádru nebyl film žádným převratným vrcholem kinematografie. Obsahoval celou řadu hloupých nebo nelogických míst, Tobey se i s letitým odstupem zdá být prapodivnou volbou na post teenagerského maskovaného a hláškujícího hrdiny a celý děj je více komiksový. Několik mušek na této pavučině se tak najde, ale přesto stále převažují kladné pocity z dobře odvedené režijní práce, plné přehledně natočených akčních scén a monumentálního soundtracku Danny Elfmana. Raimi ukázal, že postava v přilehávém pestrobarevném kostýmu nemusí být nutně jenom pro smích a jak bylo řečeno, nastartoval novou vlnu komiksových adaptací, která vrcholila s letošními Avengers. Filmový na sebe Spider-Man během prvního víkendu téměř vydělal (rozpočet 139 milionů dolarů) a pokračování na sebe nenechalo dlouho čekat.



Spider-Man 2 (2004) - 75%
Spider-Man 2
O dva roky později přiletěl na filmová plátna pod vedením stejného týmu Spider-Man 2. A jak bývá u sequelů zvykem, všechno bylo mnohem ambicioznější. Původ pavoučího muže máme za sebou a můžeme se tak vrhnout rovnou do akce. Po eliminaci Green Goblina zůstal synek Harry zdrcený ztrátou svého otce a zapřísáhl odplatu. Přesto není druhý Goblin hlavním padouchem příběhu. Tím je doktor Otto Octavius (Alfred Molina), pracující na prototypu bio-mechanických pažích. Po smrti své manželky se z něj stane obávaný padouch Dr. Octopus s robotickými končetinami voperovaných do vlastního těla. Náš hlavní hrdina mezitím řeší další krizi indentity, policie nemá spider-mana příliš v lásce a vydavatel novin Daily Bugle J. Jonah Jameson (J.K. Simmons) nestojí o další fotografie hrdiny v akci. Láska k nyní zadané Mary Jane je stále velká a Peter se hodlá role pavoučího muže vzdát, aby mohl začít žít plnohodnotný život. Jenomže situace se komplikuje a město si žádá svého ochránce znovu udeřit.

"Doc Oct" se svými mechanickými pažemi.

Filmové pokračování bylo po všech stránkách povedenější než jeho předchůdce. Vše, co dříve fungovalo, zůstalo, jen bylo upgradeováno. Akčnější, vtipnější, zkrátka bezva prázdninové dobrodružství. Spider-Man zde definitivně získal srdce posledních nevěřících Tomášů a ostatním hrdinům ukázal, jak se má správně natáčet blockbuster. Pokud bychom chtěli hledat díry ve scénáři, jistě jich několik najdeme. Chování postav je v archetypálním komiksovém provedení a pronášené proslovy se neobejdou bez oné papírové dikce. Po všech patáliích už Tobey nepůsobí tolik jako pěst na oko a je si ve své roli jistější. Jako třešničku na dortu nám Sam Raimi přichystal krátké cameo dvorního herce své jiné úspěšné trilogie - Bruce Campbella. Vše se zdálo být tak úžasně nastartované...


Spider-Man 3 (2007) - 50%
Spider-Man 3
... jenomže přišlo třetí pokračování a s ním značný kvalitativní pokles. Předem je vhodné upozornit, že není TAK markantní, jak některá média zbytečně zveličují. Příběh pokračuje v nastoleném stylu, jen mu značně podkopává nohy scénář. Každé pokračování musí být ze své podstaty bombastičtější a megalomanštější než jeho předchůdce, tady ale tvůrci poněkud přepískli. Na poli dvou hodin se snažili rozehrát takovou šarádu, která by vystačila alespoň na jednu sezónu televizního seriálu. Jeden z problémů tkvěl v přílišném množství rádoby-důležitých charakterů, především záporných postav. Máme zde Sandmana (Thomas Haden Church), který stojí za smrtí strýčka Bena, stále naštvaného Harryho a jednoho vesmírného parazita. Spidey navíc nemá příliš potřebného času na svou lásku a s Mary Jane se opět vzdalují. Velmi překombinovaný a emoce zbytečně ždímající snímek. Vrcholem filmu měl být oblíbený záporák Venom, onen vesmírný parazit. Jenomže v okamžiku, kdy se zmocní Parkera, nastávají nejkritizovanější minuty celého filmu. Negativními emocemi ovládaný Peter Parker nahodí emo ofinu, nerdovsko-frajírkovsky pochoduje ulicemi a dokonce se v baru roztančí. Ehm, haló, je Spider-Man doma?

Jedna z mála scén s oblíbeným Venomem.

Více než zdravé množství podobně hloupých scén střídá další nešvar - slzy. V celém filmu se snad nenajde postava, která by si nedostala scénu se slzami v očích. Tvůrci se nám snaží podsunout lidský rozměr všech charakterů příliš násilně a v pozdějších fázích to je už jen nechtěně směšné. Přitom nestačilo mnoho a třetí pokračování mohlo být na podobné úrovni jako předcházející díl. Především zredukovat postavy, věnovat se jedné hlavní dějové lince a ubrat na neustálé napojenosti na minulost. Do filmu se také vloudí postavy Gwen Stacy (Bryce Dallas Howard), Eddie Brock (Topher Grace), nebo od prvního dílu stále přítomný a nevyužitý Dr. Curt Connors (Dylan Baker). Jako by bylo nutné nacpat celé univerzum do tohoto jednoho filmu. Většina postav je tak naprosto zbytečná, neboť na jejich důležitější zasazení není prostor. A to se týká žel i Venoma. Největší lákadlo filmu obdrželo jen několik málo minut, což nepotěšilo nikoho. Přes veškerou kritiku si ale třetí filmový Spider-Man udržuje atmosféru i styl předchozích dobrodružství. Akce vypadá dobře a audiovizuálně stále odkazuje na své komiksové kořeny. Pouze přestřelené ambice, nafouknutý rozpočet a úbytek přehlednosti z něj udělali černou ovci série.


Kam odtud dál?
Dlouho v předprodukci byl návrh čtvrtého dílu pod dozorem Sama Raimiho a ostatních dosud obsazovaných herců a hlavní zápornou rolí měl být okřídlený Vulture v představení Johna Malkoviche. Projekt se vyvíjel, až byl jednoho dne kompletně smeten ze stolu. Studio nechtělo riskovat další průšvih, jako v případě třetího filmu, a celý koncept se sesypal jako domeček z karet. Odešel Raimi, posléze i Maguire a ostatní. Vzhledem k uzavřené smlouvě mezi Marvelem a Sony ale muselo dojít v nejbližším horizontu k natočení filmu s pavoučím mužem, jinak by licence propadla. A protože to je dojná kráva, nesmělo k tomu dojít. Plán byl následující - ze čtvrtého pokračování udělat kompletní reboot s novým obsazením. Zoufalá situace si žádá zoufalá řešení. Nebo ne? O tom zvlášť ve článku o The Amazing Spider-Man z roku 2012!


0 komentářů:

Okomentovat