Hledej

čtvrtek 31. května 2012

Killer's Kiss (1955) - 70%

Vrahův polibek
Je velmi málo tvůrců, kteří dokázali vystřídat velké množství žánrů a ve všech zůstat nadprůměrní. Jedním z nich je nepochybně Stanley Kubrick. Od historického velkofilmu, přes psychologické sci-fi až po válečnou satiru, téměř všechna jeho díla se řadí na vrcholné posty různých žebříčků a patří do zlatého fondu kinematografie. Jednou na ně také přijde řeč, teď se ale ponořme do méně známých vod. Do dob, kdy si velký Stanley teprve budoval svoji pozici uznávaného umělce. Do 50. let se snímkem Vrahův polibek.

Vrahův polibek je jednoduchá kriminálka, která by se svým dějem vešla do jedné epizody průměrného televizního seriálu. Obsahuje jednoduché postavy s jednoduchými motivy a svou délkou také nepřipomíná klasický celovečerní snímek. V hlavní roli stojí boxer Davey Gordon (Jamie Smith), jež se zakouká do své sousedky Glorie (Irene Kane). Situaci mladému páru ztěžuje Vincent Rapallo (Frank Silvera), Gloriin bohatý a majetnický zaměstnavatel. Svou mladší a atraktivnější konkurenci se rozhodne zlikvidovat, jen ne vše vychází podle plánu.

Vyprávění příběhu sází na retrospektivní prvky a vedlejší linie, které zdánlivě (?) odnikud nikam nevedou. Jejich společným prvkem je zajímavost ztvárnění. Ať se jedná o záběr z boxerského ringu nebo dlouhý záběr na baletku podbarvující vyprávění, vždy se jedná o vizuálně zajímavé experimenty. To celé graduje v poslední čtvrtině filmu, kde dochází ke konfrontaci padouchů s kladným hrdinou. Rostoucí napětí vrcholí památnou scénou v továrně na figuríny, která dokazuje zárodky tvůrcovy geniality. Jen je škoda, že napětí v také míře nebylo navozeno dřívěji. Vzhledem k celkové stopáži 67 minut si ale nemůžeme stěžovat, že bychom na nějakou akci museli příliš dlouze čekat.


Doprovázející monology, podbarvující hudba a černobílé exteriéry opuštěných ulic a rozvržené charaktery dodávají tomuto dramatickému thrilleru punc filmu noir. Co mu ovšem mírně podráží nohy, jsou topornější herci. Právě na nich je většinou budována veškerá nosná kostra příběhu a rozhodují o sympatiích diváků. Jamie Smith nemá dostatek potřebného charizmatu a Irene Kane je jen fešnou ozdobou, které nemá herecky co nabídnout (a proto toho tolik pak už nenatočila). V 50. byly křehké a smyslné blondýnky v kurzu, jen ne každá se mohla být star. Hlavními přednostmi filmu tak zůstává navozená atmosféra a poměrně rychlý spád druhé poloviny.


Stanley Kubrick se teprve dostával do formy. Ve svém druhém celovečerním filmu si vzal na paškál noirový thriller, který byl trochu neomalenou cestou přes prázdný začátek skutečně napínavý. Tento styl měl vypilovat až o rok později, kdy se na plátna kin dostalo Killing. Odhlédneme-li od slavného jména, stojícím za celým projektem, máme před sebou neurážející kriminálku, která jakoby vypadla z lepšího čísla Rodokapsu. Zabaví na cestě vlakem, ale nebudete mít potřebu se k němu vracet, jako v případě skutečného románu.

"It's crazy how you can get yourself in a mess sometimes and not even be able to think about it with any sense-and yet not be able to think about anything else. You get so you're no good for anything or anybody. Maybe it begins by taking life too serious. Anyway, I think that's the way it began for me. Just before my fight with Rodriguez three days ago..."


0 komentářů:

Okomentovat