Hledej

neděle 20. května 2012

Battleship (2012) – 60%

Bitevní loď
Žádné léto se dnes již neobejde bez efektních bitek mezi obřími stroji a americkým vojenským systémem. Tento výdělečný (a kvalitativně silně klesající) trend nastavil Michael Bay, když se rozhodl oživit značku Transformers. Nyní to zkouší Peter Berg. A že původně Transformers i Battleship byli původně „hračky“ od Hasbra, není rozhodně jediný společný jmenovatel těchto výbušných filmů.

Děj je velice banální. Hopper (Taylor Kitsch) je samorost, který je nucen pracovat pro americké námořnictvo. Svou tvdrohlavostí páchá více škody jak užitku a jeho skoro-snoubenkou je krásná blondýnka Samantha (Brooklyn Decker). Ta má pochopitelně tvrdého otce (Liam Neeson), který si potrpí na disciplínu a zároveň je také admirálem celé flotily. Nezáviděníhodná situace pro připravované posvěcení k požádání o ruku, které chce Hopper získat během vojenského cvičení u Havajských ostrovů.

To zatím ještě nikdo netuší, že astronomové mezitím testují na Havaji nové zařízení pro navázání kontaktu s jinými světy. Experimentálně vyslaný signál napříč galaxií se dočká odezvy a přitáhne pozornost několika průzkumných vesmírných lodí. Ty si to namíří právě k místu onoho vojenského cvičení. Cíl je zřejmý, dostat se k vysílači a poslat zprávu zpět směrem ke své domovské planetě. Vzhledem k vysoké technologické úrovni neberou v potaz hrozbu od lidí (jako humanoidů), jako od mechanických strojů, které snadno a rychle likvidují. Bitva je na spadnutí. A aby toho nebylo málo, Hopperova přítelkyně je zrovna shodou okolností na pochůzce s válečným invalidou (který přišel o obě nohy a vojenskou hrdost) v místě mimozemské invaze u vysílače. Pomůže tato dvojice při zastavení hrozby, a jak si poradí s několikanásobně modernější technologií průměrně vybavené vojenské lodě?


Na plakátech k filmu je uváděno „Od společnosti Hasbro, která natočila Transformers“. To je ale do nebe volající nesmysl. Společnost Hasbro nenatáčí filmy, neboť je společností zastřešující výrobu hraček a deskových her (dále např. Action Man nebo G.I. Joe). Svoji účast na obou projektech potvrdila pouze prodanými právy a produkční výpomocí. Co se týče tvůrčího týmu, tak ten je (téměř) zcela rozdílný. Zatímco mají ostatní značky na čem stavět, Lodě jsou dost specifické. Společenská hra pro dva hráče, kteří navzájem hádají souřadnice protivníkových lodí, skutečně příliš námětové látky nenabízí.

Scénáristická klička v podobě vyspělejších dobyvatelů z dalekých světů je tak příjemným oživením. Našroubovaná zápletka je ovšem klišé toho nejhrubšího zrna. Pravda, od tohoto žánru se ani nic jiného neočekává, ale jakýkoliv pokus zapojit alespoň jednu mozkovou buňku končí katastrofálním fiaskem. Postavy jsou předvídatelné až hanba, motivace, přerod hlavních postav a smrt těch vedlejších jakbysmet. Je to věcná škoda, neboť jak už mnoho jiných tvůrců dokázalo, není nutné držet se za každou cenu předem nalinkovaných předpokladů bez špetky inovace. To pak člověka akorát otráví.


Zbývá pouze akce. Tento specifický militaristický styl má pomáhat mládeži verbovat do vojenské služby stejně jako svého času třeba Top Gun a nebo právě Bayovi snímky, ve kterých vlaje americká vlajka a každý se zbraní v ruce je rázem národní hrdina. Kamera tak zpomaleně a patřičně pateticky rotuje kolem veškerého technického vybavení, kdy největšími frajery jsou veteráni.

K dobru je nutno přičíst přehledně zpracované velkolepé scény plné výbuchů a ohýbaných plechů. Ty jsou natočeny o třídu lépe, než Bayův sequelový předobraz. Dalším pojítkem mezi roboty a válečnou lodí je hudební skladatel Steve Jablonksy. Tady je ale značně unylejší, neboť absentoval na jakýkoliv zapamatovatelný hudební motiv. Rozhodně ale potěší složení písničkových songů, v čele se dvěma peckama kapely AC/DC. Po Iron Manovi je to další sázka na jistotu, která se snad ani nemůže omrzet. Jak jednou podotkl James Rolfe ve své videorecenzi na Vzpouru strojů, píseň od AC/DC by zlepšila kterýkoliv snímek.


Díky tomu a řemeslné úrovni zpracování je z Bitevní lodě koukatelná jednohubka, od které by se nemělo očekávat mnoho. Protože kromě tradičních postupů, absence originálního příběhu a výbuchů nic jiného nenabízí. Dokonce i ten Liam Neeson tam je dohromady jen na pár minut. Těžko říct, čí byl nápad castingu Rihanny, ale (překvapivě) těžko jí uvěříte roli drsné vojandy. Ale co, hlavně že je na co koukat.

"You gonna die, I'm gonna die, we all gonna die. Just not today"



0 komentářů:

Okomentovat