Mlha |
Mlha. Přízemní oblak kondenzované vodní páry, se kterým se během jarních měsíců budeme po ránu často setkávat. Ne, toto není meteorologická předpověď, ale snížená viditelnost má vysoký hororový potenciál. Ne nadarmo je městečko Silent Hill ponořené do tohoto oparu. Rovněž řada thrillerů a hororů využívá tohoto přírodního elementu ke zvyšování napětí. A některé z nich udělaly z mlhy hlavního strašáka. Tentokrát nebude řeč o Mlze Johna Carpentera, ani o jeho nepovedeném remakeu z roku 2005. Na paškál přišla Mlha Franka Darabonta podle předlohy literárního mistra hrůzy Stephena Kinga.
Stephen King to na filmovém plátně nemá zrovna lehké. Jeho hororové sci-fi horory fungují v knihách, ale jejich adaptace není příliš jednoduchá. Vybudovat potřebnou atmosféru není na prostoru celovečerního filmu snadné, neboť je často doplněna o netradiční zvraty. Vznikají tak snímky jako To nebo Secret Window, kde závěrečné zvraty nefungují tak dobře jako na papíře. Na druhou stranu vznikají bizarní a zábavné žánrovky jako Hřbitov domácích zvířátek nebo Vzpoura strojů (s původním českým překladem "Maximální úlet", který dokonale definoval děj oživlých krvelačných strojů v kombinaci se soundtrackem od AC/DC). Na konec tady máme také velmi slavné adaptace Carrie, Misery a především (do značné míry často možná až zbytečně přeceňované) Osvícení, Zelená míle a Vykoupení z věznice Shawshank.
Na posledních dvou se adaptace ujal francouzský rodák Frank Darabont a vznikly divácky jedny z nejoblíbenějších filmů všech dob. Když osm let od Zelené míle měli tito dva autoři opět spojit síly, očekávání byla vysoká. Tentokrát se ale opět do hry vrací témata science fiction a se zdánlivě klidným americkým maloměstem není cosi v pořádku. Po nezvykle silné bouři obklopilo město druhý den podivně hustá mlha. Armáda bije na poplach, ale tomu nikdo příliš nevěnuje pozornost. Do té doby, než se v mlze začnou ztrácet lidé a ti šťastnější se z ní vracet značně zakrvácenější. Příběh se věnuje lidem zavřených v obchoďáku, kerý pro ně představuje zdánlivě bezpečné útočiště před tím "čímsi" tam venku. Ale co když je to uvnitř stejně nebezpečné jako venku?
Hlavním hrdinou příběhu je umělec David (Thomas Jane) a jeho devítiletý syn. Ostatní osazenstvo uvězněných je více než pestré a rozehrává řadu podzápletek. Nejvýraznější z nich je náboženská fanatička paní Carmody (Marcia Gay Harden), která se snaží ostatní přesvědčovat o nadcházejícímu konci světa a vytvořit si tak vlastní kult vyvolené osobnosti. Situaci neulehčují ani prapodivní chapadlatí tvorové a ostatní potvory v mlze. Rozehrává se kvalitní survival sci-fi horor v oblíbené lokaci obchodního centra nebo nám tvůrci něco mlží?
Pro ujasnění, jedná se o ryzí béčko, které si nemá potřebu hrát na něco víc. A tak se od něj nemá nic víc také očekávat. Ujetá sci-fi zápletka s chabým vysvětlením alá Half-Life, přehrávající postavy, cheesy hlášky a několik gore efektů. Nejvíce patrný je nízký rozpočet (18 milionů dolarů), který se projevil na laciných digitálních efektech jak z televizního filmu. A také prakticky na jediné filmové lokaci. Z hereckých výkonů vyčnívá děsivá Marcia Gay Harden, ostatní vykonávají adekvátní práci ke svým napsaným charakterům. Kapitola sama o sobě je Thomas Jane. Hereckou kategorií odpovídá třeba takovému Jamesi Purefoyovi, tj. drsné role druhořadých akčních výplachů jsou pro něj jak stvořené, jak se ale pokusí o nějaké to herectví, je to přinejmenším úsměvné. Režisérova ruka je pevná a jistá, přesto můžeme cítit, že tady něco úplně nehraje.
Především nelze očekávat něco podobného remakeu Úsvitu mrtvých. Atmosféra přežívání v nehostinném prostředí je tu sice navozena, ale záhy celý děj spadne do béčkovitých vod a je nutno ho začít brát s nutnou rezervou. Pojem "béčkovitý film" rozhodně není negativní, jen představuje určitou formu zábavy, kde se na logiku nehledí a má také svá pravidla. Ta když se dodržují, často může vzniknout film mnohem zábavnější než kdejaký "áčkovitý" blockbuster. Hlavní devizou Mlhy je, že se do akce pustí záhy a zbytečně diváka nezahlcuje dlouhým úvodem. Jakmile je ale čas na samotnou hlavní zápletku, nohy jí podráží řada celkem zbytečných podzápletek a zbytečných postav. Suma sumárum tak vznikl podobně bizarní snímek, jako byla Vzpoura strojů. Kdo se na onu notu naladí hned zpočátku, nebude vyloženě zklamaný. A kdo četl knižní předlohu, nebude ochuzen o pozměněný (a často diskutovaný "LOL WTF") konec. Dostat námět a volnou ruku Quentin Tarantino, mohlo to být celé aspoň více nahláškovanější, takhle to je mírný žánrový nadprůměr.
A když byl zmíněný Úsvit mrtvých, tak jen taková zajímavost ze světa nemrtvých. Frank Darabont na sebe výrazněji upozornil předloňským televizním počinem The Walking Dead. A jako každý tvůrce i on má své oblíbené herce. V Mlze se tak můžeme setkat s herci Laurie Holden, Jeffrey DeMunn, Melissa Suzanne McBride. Že vám ta jména a souvislosti nic neříkají? Následující obrázky to snad vyjasní.
The Mist |
The Walking Dead |
The Mist |
The Walking Dead |
"He's a fucking kid. He's supposed to be stupid. What's your excuse?"
0 komentářů:
Okomentovat