Hledej

pátek 24. února 2012

The Adventures of Tintin (2011) - 85%


Tintinova dobrodružství
Komiksové adaptace. Jako by jich nebylo už dost. Každý rok se setkáváme s hrdiny od Marvelu nebo DC Comics, občas se objeví i nějaký méně známý sešit, čím temnější atmosféra, tím pravděpodobnější zfilmování. Co takhle ale přivést k životu evropský dobrodružný komiks? A co ho takhle natočit v pestrobarevné animované podobě? Svět už poznal duo Asterixe a Obelixe, nyní je čas oživit vzpomínky na další belgickou legendu, Hergého Tintina! A o tuto reminiscenci se nepostará nikdo jiný, než samotný Steven Spielberg s partou mnoha dalších zvučných jmen. Dobrodružtví začíná...

Nejedná se o první převedení příběhů neohroženého novináře a jeho věrného psa Filuty na televizní obrazovky / filmová plátna. Tento celosvětově známý fenomén se již dočkal několika filmů v klasické kreslené animaci, stejně pojatého seriálu, hraného filmu nebo stop-motion animace. To nemění nic na tom, že se stále jedná převážně o evropskou ikonu a Steven Spielberg si ukousl velké sousto na přípravu diváků v domovské Americe. Navíc se jedná o jeho první zkušenost s ryze animovaným snímkem, tak byla tvorba bedlivě sledována. Naštěstí má Steven spoustu přátel - profesionálů ve svých oborech. Peter Jackson měl na starost digitální efekty, které vytvářela společnost Weta. Ta přivedla k životu Gluma (Pán prstenů), Avatary nebo Caesara z poslední Planety opic. Tedy v současnosti nejspíše nejkvalitnější společnost zabývající se digitálními triky a vizuálními efekty (spolu s IL&M). V procesu renderování působil jako konzultační prvek Stevenův dvorní kameraman Janusz Kamiński a o hudební podklad se postaral sám John Williams.

Hlavní postavy komiksu
Látky k námětu je habaděj. Celkově vyšlo od 20. let po 80. léta 20. století 24 komiksových knih laděných do žánru dobrodružné detektivky, později s prvky fantasy nebo sci-fi. Ta nejlepší žánrová kombinace, ve které je Steven jako doma. Proto se o zfilmování této látky zajímal už v roce 1981, kdy natáčel Dobyvatelé ztracené archy. Nakonec se spojil se scénáristickou trojicí - Joe Cornish (Attack the Block), Steven Moffat (Sherlock) a Edgar Wright (Scott Pilgrim vs. the World, Hot Fuzz). Ta spojila příběhy několika knih do jednoho univerzálního celku. Konkrétně se jedná o The Crab with the Golden Claws (1941), The Secret of the Unicorn (1943) a Red Rackham's Treasure (1944). Příběh o hledání ztraceného pokladu lodě Jednorožce představí všechny důležité postavy. Dojde na prvotní setkání Tintina s kapitánem Haddockem nebo představení nezbytných agentů Interpolu Thomsona a Thompsona. Zatímco v castingu prvních dvou hlavních hrdinů má prsty Peter Jackson (Tintina mluví Jamie Bell, se kterým se setkal při natáčení King Konga, a Haddockovi vdechuje život ostrým skotským přízvukem Andy Serkis, reálný předobraz řady slavných digitálních postav od Wety), za agenty Interpolu stojí scénárista a režisér Edgar Wright (dosadil do jejich rolí své dlouholeté spolupracovníky a kamarády Nicka Frosta a Simona Pegga). Hlavnímu padouchovi Sakharinovi propůjčil hlas Daniel Craig.

Jak dopadla samotná animace? Úchvatně. Způsob natáčení byl proveden metodou motion-capture, tedy natáčení skutečných herců a převedením jejich pohybů do jedniček a nul. Metoda, kterou se tak usilovně a tak neúspěšně snažil prosadit Robert Zemeckis. Vždy doplácela na mrtvolnost postav v oblasti mimiky a hlavně jejich výrazu. Zde je tento problém vyřešen zkarikaturizováním postav. Vzhledem k předloze to ani jinak nešlo, když byla snaha natočit 3D film. Výsledkem je fotorealistická grafika s úmyslnými disproporcemi. Z tohoto důvodu se často objevují negativní hlasy především ke hlavní postavě. Věrnost originálu je nevděčná v případě triviálně načrtnutého charakteru s blonďatou čupřinou. Proto Tintin vypadá možná až příliš mladě a nepříliš sympaticky. V tomto ohledu si snaha o zachování poetiky vybírá svou daň. Co se ale zpracování týče, jedná se (spolu s Rangem) jistě o jeden z nejlépe vypadajících animovaných v současnosti. Virtuálního prostoru využil Spielberg jak se dalo a zrežíroval úžasné scény, kterých by reálná kamera nebyla schopná. Prolítává kolem dějiště a postav velmi efektivně a diváka vtahuje do samotného dění. Tento vstup do virtuální reality a třetího rozměru se povedl na jedničku.

Tintin počítačový a jeho komiksový předobraz

Políčka komiksu ožívají a je dbáno na sebemenší detail. Postavy jsou si podobné a skutečně živě působící. Příběh samotný je pátracím dobrodružství, stejně jako byl Indiana Jones. A tak je film rovněž prezentován. Jako animované dobrodružství profesora s kloboukem a bičem. Velký příběh plný krásných záběrů za doprovodu retro hudby Johna Williamse. Samotný soundtrack není sice jedinečný, ale spíše kompilační a dá vzpomenout na řadu jiných Johnových kousků. V samotném filmu ale funguje přesně jak má, napínavě i hravě. Tolik k výčtu pozitiv. Co se týče negativní stránky, tou může být poněkud plochý příběh, klouzající jen pomyslném povrchu. S kapitánem Haddockem prožijeme nějaký charakterní vývoj, ale hloubka hlavní postavy nikde. Ale i to je nutné brát s rezervou, adaptace je v mantinelech knižních příběhů a rovnou se jde na věc. Rychle, přehledně, efektivně. Zkrátka a dobře, velmi dobře odvedená práce. V záloze je připravených několik pokračování a Tintin si rozhodně takovou sérii zaslouží. Ostatně i diváci, indianajonesovských bijáků není nikdy dost!

"To think, all it took was one day in the Sahara! Congratulations, Captain, you're sober!"


0 komentářů:

Okomentovat