Hledej

sobota 28. září 2013

Warm Bodies (2013) - 60%

Mrtví a neklidní
"Jediná moje láska musí být jediná moje nenávist. Ten cit dříve než narodil se, zemřít měl, můj milovaný je můj nepřítel." Citát z jednoho z nejslavnějších dramatických příběhů všech dob. Ať už byl ten William Shakespeare kdokoliv, nadčasovost se mu musí nechat. Romance okořeněná o lákavost zakázaného ovoce a nevybíravého citu je tu s námi neustále a nezdá se, že by její atraktivita měla v nejbližší době ztratit na váze. Adaptací, parafrází nebo jen námětových inspirací vzniká každý rok desítky a pravidelně za sebou zanechávají tisíce proplakaných kapesníčků divaček, toužících zažít onu pravou nefalšovanou lásku. Nebo alespoň na chvíli věřit, že vůbec existuje. Taková láska, která hory přenáší. Režisér Jonathan Levine (respektive autor knižní předlohy Isaac Marion) šli ještě o kus dál. Nově prezentovaný cit přenáší totiž i náhrobní kameny...

Než se zde začnou hromadit zástupy lačných nekrofilů, je třeba uvést předcházející větu na pravou míru. Pro ozvláštnění tematiky je příběh zasazen do prostředí zombie apokalypsy. Tábor přeživších je zabarikádován za ohromnými zdi, zatímco za jejich perimetrem bují svět nakažených nepřátel - šourajících se zombies. Právě zde nalezneme v prostorách letištní haly našeho hlavního hrdinu, R... (Nicolas Hoult). Už od úvodního monologu je jasné, že tentokrát bude pohled do hnilobné hlavy nakažených podrobnější, než kdy dříve. Už jen samotná představa mít hlavního hrdinu z tohoto prostředí napovídá, že se pravidla subžánru opět trochu modifikují. R... (zbytek jména si už stejně jako celou svou minulost nepamatuje) bloumá a snaží se pochopit smysl světa kolem něj. Obyčejný rozervaný mladík, jen při svém dospívání nepohrdne lidským masem. Nebo mozkem, z něhož získá vzpomínky jeho předchozího majitele. Poslední obětí byl Perry (Dave Franco), přítel krásné Julie (Teresa Palmer). R... a Julie? Ano, až takhle prozaické...

Zamilované deprese zasahují i těla po smrti.
Elementární prvky lidskosti měli neživí třeba i v retro-sci-fi-komedii Fido, umění ovládat řeč na vyšší bázi ale dostávají až nyní (nepočítáme-li Návrat oživlých mrtvol a jejich verbální žadonění po šedé kůře mozkové). Nápad je to jistě zajímavý, nabízí se okamžitě prostor k parodickému redefinování žánrových pravidel díky nové perspektivě. Na romantický film je zase dostatek prostoru k neobvyklému prostředí, kam našroubovat známou zápletku. Včetně několika charakteristických a doslovných Shakespearových citací. Jako netradiční jednohubka zní poměrně výživně, že? Do konečného receptu je ale nutné přičíst ještě jednu ingredienci - nádech nezávislého romantického dramatu. Tvůrce vynikajícího snímku 50/50 jej donesl i do Mrtvých a neklidných a výsledný dojem je... poměrně rozporuplný.

Teresa Palmer, kráska v nesnázích novodobých fantazijních romancí.
Trojlístek různorodých žánrů navíc zastřešuje studio Summit Entertainment, s čímž přichází nabídka nepopulárního srovnání s Twilight ságou. Bohužel, i zde nalezneme určité produkční podobnosti. Od fantazijní love story, přes logiku příběhu, po typologicky obdobné herecké obsazení. Teresa Palmer ovládá možná tak o půl výrazu více, než Kristen Stewart, zbytek mladých rolí rovněž nepřekypuje úchvatnými hereckými výkony. Výjimkou může být Nicolas Hoult, který hraje přesně v mezích, které mu role umožňuje. Mrtvolný výraz s drobnými bublinami emocí ustál se ctí a veškeré nedostatky může alibisticky házet na cílený úmysl v rámci své role. Z dospělejších pardů potěší drobné role Juliina otce Grigia, vojenského velitele s tváří Johna Malkoviche, nebo "R"ova zombie kámoše "M", zahraná komikem Robem Corddrym. Po vzoru indie scény mají ale svůj prostor jasně vymezený a do středu dění se musí dostat rozdílná dvojice, zažívající díky shodám náhod / osudu svá malá velká dobrodružství. Chybět nemůžou LP desky, polaroid a další "hipsterské" old-schoolové záležitosti. A rovněž typicky melancholický soundtrack. Podstatnou otázkou však je - kdo z této žánrové míchanice bude těžit nejvíce?

Není zombie jako zombie.
Na jedné straně tu máme fanoušky zombie žánru. Těm bude trnem v oku upozaděný potenciál, jež byl naťuknut od samého počátku. Spousta definovaných pravidel nedává smysl a je často popírána během samotného filmu. Mrtvoly se tu nejdříve výhradně pomalu plahočí, jindy své kroky zrychlí a po dospění do stádia "kostlivců" zase běhají jak na spartakiádě. Pohled do mysli jednoho z nich je lákavý, ale žánrový prim hraje romantika. V tu chvíli lze nevýřečného R... vyměnit prakticky za obyčejného chlapce s problémem v komunikaci s opačným pohlavím. Průběh a výsledek je pak naprosto identický. Teskné tóny vybraných skladeb zase připomenou jasnou festivalovou scénu nezávislých romancí, kde zase bude nezbytný minimalizmus narušovat fantaskní háv hororově-komediálních prvků. Nejednoznačnost převahy primárního žánru posouvá Warm Bodies směrem k upírské sáze stále blíže. Naštěstí zde není potřeba budovat nepřirozenou epiku plnou telenoveláckých zvratů a tlačit na pilu v místech, kde není potřeba. Klasický příběh o zakázané lásce je jen zahalen do netradičního kabátku, což spolu s několika málo zajímavými nápady přidává filmu nezbytné plusové body a nechává blýštivé upíry daleko za sebou.

"Bitches, man."
Atmosférou se nejedná o nijak zásadní dílo, které by uchvacovalo diváky napříč všemi generacemi. I přes několik málo popkulturních narážek je především červenou (doslova) knihovnou, plynoucí dle pevně stanoveného mustru. Nepatří mezi nejchytřejší nebo nejnápaditější, ale svou trochu jinou cestou je svým způsobem sympatické. A než si vybrat stejnou látku v obehraném prostředí (dlouhé středoškolské chodby nebo malé apartmány v živých velkoměstech), proč nesáhnout po něčem s nápadem a srdcem na správném místě. Více jak lehký nadprůměr to není, ale palec nahoru si jednoznačně zaslouží.

"What am I doing with my life? I'm so pale. I should get out more. I should eat better. My posture is terrible. I should stand up straighter. People would respect me more if I stood up straighter. What's wrong with me? I just want to connect. Why can't I connect with people? Oh, right, it's because I'm dead. I shouldn't be so hard on myself. I mean, we're all dead. This girl is dead. That guy is dead. That guy in the corner is definitely dead. Jesus these guys look awful."


0 komentářů:

Okomentovat