"Až se dovrší tisíc let, bude satan propuštěn ze svého žaláře a vyjde, aby oklamal národy ve všech čtyřech úhlech světa, Góga i Magóga. Shromáždí je k boji a bude jich jako písku v moři. Viděl jsem, jak vystoupili po celé šíři země a obklíčili tábor svatých a město, které miluje Bůh. Ale sestoupil oheň z nebe a pohltil je. Jejich svůdce ďábel byl uvržen do jezera, kde hoří síra a kde je již dravá šelma i falešný prorok. A budou trýzněni dnem i nocí na věky věků. A viděl jsem veliký bělostný trůn a toho, kdo na něm seděl; před jeho pohledem zmizela země i nebe a už pro ně nebylo místa. Viděl jsem mrtvé, mocné i prosté, jak stojí před trůnem, a byly otevřeny knihy. Ještě jedna kniha byla otevřena, kniha života. A mrtví byli souzeni podle svých činů zapsaných v těch knihách. Moře vydalo své mrtvé, i smrt a její říše vydaly své mrtvé, a všichni byli souzeni podle svých činů. Pak smrt i její říše byly uvrženy do hořícího jezera. To je druhá smrt: hořící jezero. A kdo nebyl zapsán v knize života, byl uvržen do hořícího jezera."
Není zcela obvyklé začít první řádky recenze na nejnovější film známé party komediantů citacemi z knihy Zjevení Janova. Jiná situace nastává v případě, pokud je příběh obmotán kolem tématu Soudného dne. Ale počkat, parta kolem Setha Rogena a náboženský snímek? To nemůže být jen tak... A taky že není! Scénáristické duo Rogen a Evan Goldberg (kteří dali vzniknout i Superbad, Green Hornetovi či Pineapple Express) si vzalo armageddon do parády pěkně svérázně. Ostatně přesně tak, jak se dalo očekávat. Konec všech dnů sice proběhne v Hollywoodu díky odkládání premiéry až po magickém roce 2012, obdobně jako námětově podobná látka z Anglie Edgara Wrighta, ale nyní si můžeme obě all-star komedie konečně užít. A začneme tou americkou, jejíž premisa je tak krásně banálně přímočará.
Ain't no party, like a no panty party, cause a no panty party don't stop!
Jay Baruchel přijíždí do LA navštívit svého letitého kámoše Setha Rogena. Pokecat, zahulit, zahrát videohry, zkrátka klasické příjemné ztrávení času dlouhodobých kamarádů. Seth se však teď pohybuje v kruzích nových známých z branže, se kterými si Jay ale už tolik nerozumí. Jakmile se soukromá párty přesune do mnohem velkolepějších prostor vily Jamese Franca, začínají první nepříjemnosti. Malicherná zranění osobních citů nafoukaných hvězdiček brzy přerostou do problémů globálních měřítek. Belzebub si usmyslel svůj nástup na svět a Bohem nevyvoleným udělat ze zbytku jejich života peklo. Obytné sídlo Jamese Franca se zdá být kvalitním útočištěm, dokud nezačnou problémy s úbytkem zásob a s růstem vzájemných potyček. Pod jednou střechou spolu musí přežívat kromě jmenovaných ještě Jonah Hill, Craig Robinson nebo Danny McBride. Po "eliminaci" posledních zbytků halucinogenních látek a natočení amatérského pokračování Pineapple Expressu je zásadní otázkou - co s ďáblem a jak přežít?
Superbad 2?
Jak už může být patrné, Apokalypsa v Hollywoodu patří mezi ten typ snímků, v němž účinkují hvězdy hrají samy sebe. Jak symptomatické! Většina (ne-li všichni) zúčastněného komediálního osazenstva ve svých filmech hrají stále jeden a ten samý prototyp postav. Ale díky schopnosti sebereflexe a notné porce smyslu pro humor je tento nešvar velice sympaticky vytěžen. Výsledkem je možná samoúčelná fraška, kde je jakákoliv snaha o inovaci zamaskována původními úmysly s vystřelením si ze sebe samých. Avšak tato "fraška" v sobě ukrývá komediální zlato. Tedy v případě, pokud jste fanoušky tvorby téhle specifické sorty umělců. Film Your Highness nebo producentská filmografie Judda Apattowa jsou slušnými základy. Apokalypsa v Hollywoodu ale není jen pouhou pokleslou zábavou toaletního stylu. Zfetovaného Michaela Cery, zadku Rihanny, nebo dialogů o penisech je stále hodně, vnitřní integritu drží však i jiná nosná témata a komediální situace. Sice stále banální, ale v samotném výsledku fungující.
What the FUCK?!
Sebeuvědomělí herci střílejí jednu popkulturní narážku za druhou a výsledek působí jako zdařilé splynutí mockumentárních seriálů Ricky Gervaise (Life's Too Short) se scénáristickými skvosty raného Kevina Smitha. To celé obohaceno o hollywoodský rozpočet, který si může dovolit CGI efekty a řadu cameo roliček. K hvězdnému složení se tak na chvíli připojí třeba i Paul Rudd, Emma Watson či Jason Segel. Účelné štěky pro vytvoření jednoho fóru jsou zase z ranku těch okatých, ale v rovině komediální fungují obdobně, jako šibalská mrknutí v akčních Expendables. Film je také povinností pro všechny příznivce i odpůrce Channinga Tatuma.
Hermiona vyměnila kouzelnickou hůlku za mnohem efektivnější vybavení.
Apokylpsa v Hollywoodu přináší přesně to, co sliboval kraťas v roce 2007. Pocit z traileru pak jetště umocňuje, byť jsou v něm obsaženy jedny z nejpovedenějších scén. Tenhle soudný den pravděpodobně nesedne každému, specifický humor poměrně rázně rozděluje diváky do dvou táborů. Pokud však patříte mezi ty, kterým vyhovuje vyhulená póza Jamese Franca, obhroublá představa o komedii rezatého nerda Rogena a kteří dokážou překousnout i herecky roztěkaného Danny McBridea, pak se jedná o snímek přímo pro vás. Na rozdíl od takového Hot Tube Time Machine využívá poskytnutý materiál maximálně a chrlí vtipné situace jak na běžícím pásu. To je možná ale i zároveň jednou z hlavních slabin, nebetyčná snaha o humory ne vždy padne na úrodnou půdu a neúnavná snaha snadno upadne do lehkého stereotypu. Střídmě zvolená stopáž ale naštěstí nedovolí nástup nudy a tato atrakce s několika zpomaleními se prakticky nezastaví až do roztančeného finále ve své zběsilé jízdě. Žánr komedií je křehký, rčení "sto lidí - sto chutí" se v něm potvrzuje nejvíce ze všech ostatních žánrů. V závislosti na letošní kinonabídce je ale téměř jisté, že na kvalitnější skupinovou "srandu" jen tak nenarazíte. Welcome to Heaven, mothafuckas!
"Hermione just stole all of our shit. And Jay suggested that we rape her. I think the only reason he did that is because he knows he's about two minutes away from becoming the house bitch himself."
0 komentářů:
Okomentovat