42 |
42 ničím nevybočuje ze seznamu ostatních sportovních, biografických nebo sociálních dramat a bez problémů naplňuje veškerá očekávaná klišé, beze snahy o jakoukoliv inovaci. Nabízí se tedy několik otázek. Může podobný typ filmů stále bavit? Lze s hrdiny sympatizovat i přes to, že variace jejich nelehkých osudů jsme už nesčetněkrát viděli? A lze natočit biografický snímek podle skutečných událostí snad jiným, nepatetickým způsobem? Odpovědi na tyto otázky za svou správnost vděčí jedině subjektivním pocitům a schopnosti akceptovat představené prostředí nebo hrdiny. Generálně můžeme hodnotit snad akorát formu a zvolený formát vyprávění. Stejně jako pohádky. A je jedno, zda hloupý Honza bojuje proti obávanému drakovi, nebo když kterýkoliv jiný podceňovaný hrdina čelí výzvám, davu a sám sobě. Všechny tyto metafory se dají použít u téměř každého životopisného snímku, přičemž důležitější stále je, jak si stojí film sám o sobě.
Ze subjektivních hledisek dokáže 42 pochopitelně nejsilněji oslovit fanoušky baseballu a znalce jeho historických reálií. V menším měřítku také sociální vyděděnce, kteří se dokáží identifikovat zase s nesportovní stránkou vyprávění. Nacházíme se totiž ve 40. letech 20. století ve Spojených státech. Společnosti i několik desítek let po občanské válce vře v krvi otázka rasové nesnášenlivosti a bílé nadřazenosti. Ještě musí hodně vody uplynout, než přijde Martin Luther King a postupná akceptace rovnoprávnosti, do té doby se "barevní" musejí vyrovnávat s nedůstojnou separací individuálně. A rozhodně to nemají lehké ani pokud mají nadbytek talentu. Jedním z nich je i Jackie Robinson (Chadwick Boseman), nadějný hráč baseballu s číslovkou 42. Díky tvrdohlavosti stárnoucího manažera Branch Rickeyho (Harrison Ford) dostane šanci hrát ve vyšší lize a jednoduché to nebude mít jak s fanoušky a protihráči, tak ani s vlastními spoluhráči.
Neznalí mohou předvídat, zkušení už vědí. Není žádným tajemstvím, že Jackie Robinson dnes patří do sportovní síně slávy a jedná se o důležitou postavu amerického baseballu. Což samo o sobě říká v podstatě vše. Cesta útrap není tak dramatická jako v případě hudebního Raye, zároveň není ani tak přesně nalajnovaná podle klasické formule (spadnutí na dno a odražení se od něj až k nebeským výšinám). Založení na skutečných událostech má dodávat divákovi pocit fiktivně nabyté síly při boji proti nešvarům osudu a poskytnout zprostředkovanou životní inspiraci. Tu, kterou skutečná dvaačtyřicítka dávala nejenom barevným fandům amerického sportu. Film v tomto ohledu nepřináší nic nového a nepomáhá ani celková zkratkovitost vyprávění. Kamera zabloudí natočit několik historických událostí napříč nejzásadnějšími roky a nedá tak dostatek prostoru pro celistvou dějovou linii a několik zajímavých postav ve vedlejších rolí. Takto je akorát zbytečně zvýrazněná jejich filmová nadbytečnost. Na druhou stranu je nutné kvitovat povedený dokumentární styl s autentickým nahlédnutím do dobových reálií bez zbytečné přehršle sentimentu.
Nejdůležitějším prvkem životopisného žánru je vždy herecké obsazení. A zde bylo vybíráno pečlivě, nejen z hlediska hereckých schopností, ale také dle fyzické podobě původním předobrazům. Oko nejvíce upoutá Harrison Ford. Jeho dědečkovský vzhled zatlouká poslední hřebíček do rakve právoplatného pokračování Indiana Jonese. Podstatné ale je, že svou roli zvládá na jedničku a je vedle Chadwicka Bosemana druhou hlavní postavou, po stránce hvězdnosti obsazení pak tím největším lákadlem. Ve vedlejších rolí stojí za připomenutí Alan Tudyk a jeho rasisticky nevymáchaná pusa manažera Bena Chapmana, nebo (pro fanoušky seriálu Scrubs) John C. McGinley v malé roli sportovního komentátora. O hudbu se postaral Mark Isham a je celkem povedená. Přesto, že zní podobně jako score každého druhého rodinného dobrodružství patriotických hraných filmů Walta Disneyho.
Ve filmu se všechno zdá být o tolik jednodušší... |
"I got traded... to Pittsburg!"
0 komentářů:
Okomentovat