Hledej

čtvrtek 21. února 2013

Hotel Transylvania (2012) - 60%

Hotel Transylvánie
Mezi hlavní konkurenty na poli animovaného filmu občas zkouší štěstí i nějaké to menší studio. Sony Pictures Animation si za poslední roky buduje poměrně silné jméno. Za jeho nejúspěšnější kousky můžeme považovat spolupráci s britskými Aardmany na Pirátech, Velkou vánoční jízdu, ale především originální Zataženo, občas trakaře. Tentokrát spojilo síly se zvláštní skupinkou lidí. Animovaný film o starostech dospívající upírské teenagerky v hotelu monster totiž hlasově obsadila skupina herců kolem Adama Sandlera. To jest prvním varovným signálem. O složení skečovité skládanky se ve svém celovečerním debutu postaral Genndy Tartakovsky. Jméno možná neznámé, jeho televizní tvorba však nikoliv. Dexterova laboratoř? Powerpuff Girls? A jsme doma.

Na odlehlém hradu v Transylvánii žije ovdovělý hrabě Dracula (Adam Sandler) se svojí čerstvě dospívající (tj. ve věku 118 let) dcerou Mavis (Selena Gomez). V den jejích narozenin každoročně přizve na oslavu monstra všech druhů. Stavení je totiž v hlubokých lesích skryto před nebezpečnými lidmi, a tak se hosté mohou při bujarých oslavách rozšoupnout jak se patří. Mavis ale víc než cokoliv na světě chce opustit kamenné vězení a vypravit se do světa. V nelibost přílišně opatrovnického otce, který má s lidmi jenom špatné zkušenosti. Ale když nejde Mohamed k hoře, musí hora k Mohamedovi. Okamžik ubytování monster ze všech koutů světa naruší Jonathan (Andy Samberg), trampující člověk. Se základní znalostí námětu vhoďte do mixéru mladistvou romantiku, rozčarování dospělého opatrovníka z jeho nezastavitelně dospívající ratolesti a kupu jednoduchého humoru. Voilá, Hotel Transylvánie.

V této společnosti je největším monstrem člověk.
Obdobně jako v případě třetího Madagascaru se zde na originalitu nehraje. Ale na rozdíl od groteskních animovaných zvířat si monstra tuto cestu nevybrala na základě nejosvědčenější metody, nýbrž na základě zázemí režiséra snímku. Genndy Tartakovsky se svůj nezaměnitelný rukopis ze stanice Cartoon Network snaží prosadit i zde, jen u počítačové animace vypadá značně nepatřičně. Postavy monster vykazují svými výrazy a pohybem značný vliv 2D předchůdců, s přidanou třetí dimenzí velká část kouzla mizí a řada vizuálních vtípků zkrátka nefunguje. Lidské postavy jsou stylizované do generických panáků tradičních animáků studia Sony a jeho lacinějších konkurencí. Tím se dostáváme k technické stránce věci, která za ostatními snímky loňské sezóny značně zaostává. Okolní prostředí je vyrenderováno ještě poměrně adekvátně, postavy v něm ale jen o to víc utvrzují v názoru, že klasické dvourozměrné provedení by filmu slušelo mnohem více.

Adam Sandler a Andy Samberg si ve stejném roce zahráli i ve filmu Můj otec je šílenec.
Takže to máme velmi neoriginální děj v lacině vypadajícím provedení, které často připomíná nepříliš tradiční animované seriály. Spolu s hlasovou podporou aktérů, přinášející nám pravidelně podprůměrné komedie. Je to jistá cesta do záhuby i pro tento film? Naštěstí nikoliv! Groteskní stránka snímku zachraňuje, co se dá. Hustota různorodých monster je vysoká a jejich potenciálu je často vhodně využíváno. Nejzábavnější scény si pro sebe kradou především neviditelný muž Griffin (David Spade) a odevzdaný otec mnohačetné smečky vlkodlaků Wayne (Steve Buscemi). Ale ani ostatní nezůstávají příliš pozadu, pokus o vtip padne často na úrodnou půdu i u ostatních charakterů ve vedlejších rolích. Nejméně zajímavými postavami paradoxně zůstávají hlavní představitelé a alespoň hlasově nejvíce vyčnívá Dracula Adama Sandlera.

Párty je značně mrtvolná...
Hotel Transylvánie je hodně nekonzistentním filmem. Neoriginální a nelogický animák se svým elánem hodí spíše na televizní obrazovky, specializující se na tuto specifickou tvorbu. V pásmu poslepovaných scén se ale celkem překvapivě skrývá celá řada skutečně vtipných momentů, která udrží diváka v pozornosti od počátku do samotného konce. Náturou tak má hodně blízko zmíněnému Madagascaru, byť jeho kvalit přece jenom nedosahuje. Snahu mu upřít nelze, jen ten potenciál šel ždímat podstatně více. Vzpomeňme si například na podobně laděný animovaný seriál Bubušou ze začátku 70. let. Crossover nejznámějších hororových postav byl lákavým námětem už od jejich představení a proslavení studiem Universal. Řada následovných zpracování vytvořila mnoho poznávacích znaků pro své antihrdiny a už jen s tím se dá vhodně pracovat. Hotel Transylvánie mírně vystrkuje růžky, na plnohodnotnou řachandu si ale budeme muset počkat minimálně do pokračování, které je naplánováno na rok 2015. Na kvalitativní polepšení je prostoru více než dost. Uvidíme, jak se ho tvůrci chopí a využijí.

P.S.: Pro fanoušky recesního uskupení členů SNL The Lonely Island obsahuje film i závěrečné hudební číslo. Opět, jak pěst na oko, ale je to aspoň chytlavá melodie.

"Look at me, I'm a Frankenhomie!"


0 komentářů:

Okomentovat