S francouzskou Láskou bavorského režiséra Michaela Hanekeho dokončíme kolečko všech filmů z předchozího roku, které byly nominované na Oscara v kategorii nejlepší film (a v podstatě ve většině ostatních kategorií). Prozatím nebyla tato škatulka naplněna zrovna divácky nejpřívětivějšími snímky. Dokáže to změnit cizojazyčný film? Ukáže americké porotě, jak se točí kvalitní kinematografie na starém evropském kontinentě? Už podle zdejšího hodnocení je jasné, že se žádná díra do filmového světa nekoná. Naopak jsme svědky zástupce formy hlubokomyslného artu. Toho plného zaměření na lidský element.
Georges (Jean-Louis Trintignant) a Anne (Emmanuelle Riva) jsou mnohaletý manželský pár, který se dříve živil vyučováním klasické hudby a dnes už jen pohodlně chřadne v důchodu. I přes plynoucí léta se k sobě chovají s patřičnou úctou a tráví spolu většinu času. A nejinak tomu bude i poté, co si Anne projde mozkovou mrtvicí. O na kolečkové křeslo upoutanou manželku se tak musí Georges starat víc než kdy předtím a prožít si všechny změny, které nemoci stárnoucím kostem přinášejí. Ale jelikož si Anne vyloženě nepřeje nemocniční péči a ona Láska mezi oběma manžely dokáže přenášet všechny osudové překážky, zůstává léčena ve svém bytě. A okolí se musí smířit s tím, že už nic nebude tak, jako předtím.
Anne ještě v plné síle
Tím okolím je myšlena především dcera Eva (Isabelle Huppert), byť i její role zde je značně upozaděna. V centru všeho dění stojí (nebo spíš sedí a leží) Georges a Anna, několik pokojů prostorného bytu a statická kamera s dlouhým snímáním bez střihů. Zatímco v běžném případě bychom se seznamovali s hrdiny po jejich historické a sociální stránce, Haneke nás nutí k postoji ryze lidského seznámení. Kamera se nevyhýbá žádné každodenní činnosti a pečlivě ji zabírá po dobu delší než je obvyklé (tedy v universu mimo Hanekeho filmy). Vyobrazení chladné reality má zřetelněji vylíčit podstatu citu v názvu filmu, v její prostotě a naléhavosti mimo běžné chápání klasických filmových romancí. Láska znamená spoustu věcí, třeba i sdílet utrpení a přesto zůstávat silný pro milovanou osobu. To jsou jistě úctyhodné myšlenky, jejich prezentace je ale snad až příliš utopená ve snaživém pseudo-artu.
Láska kvete v každém věku. Jen je třeba o ní správně dbát.
S problematikou stárnutí a úmrtí se v nějaké formě setkal jistě už každý z nás. A bez rozdílu se jí i dočká, takový je už koloběh života. Více než dvouhodinový film Láska nepřináší k tématu nic nového a svým realistickým ztvárněním může přivolat jen soucitné slzy mechanického původu. Bez hlubšího seznámení s hlavními hrdiny "jen" pozorujeme nelehký život páru seniorů, kterých je v našem okolí spousty. Každodenní rutina domovů důchodců je zde alespoň doplněna o neutuchající manželskou lásku a výpomoc, které se bohužel v reálu ne každému dostane. Tato sonda se snaží říci jen "je to těžké ale nedá se s tím nic dělat, jen smířit". Na každého tak může působit trochu jinak. Na postaršího člověka bez partnera, na někoho, kdo si podobnou situací musel sám procházet, nebo na někoho touto tematikou ještě zcela nedotčeného. O přílišnou dojemnost se koneckonců Haneke ani nesnažil, nejvděčnější cílovou skupinou tak zůstávají jedinci, kteří si zprostředkovaně chtějí zakusit dosud nevšední starosti a pokusit se s nimi na chvilku sympatizovat.
Boje s nevyhnutelným nejsou jednoduché, ale zápasit musíme až do konce.
To je ale příliš úzká skupina. Někteří si mohou pochvalovat práci s kamerou a tématiku běžného lidského života v podzimu svého období. Spolu s hlavními hrdiny, kteří v podstatě svoje role žijí, se bezesporu jedná o velice kladné prvky. V jakém rozpoložení se ale na Lásku dívat? A jedná se díky své intimní jednoduchosti skutečně o materiál pro velká plátna? To už si musí zodpovědět každý sám, dle svých preferencí. Rozhodně se ale nejedná o látku nejvhodnější k valentýnskému podvečeru, kdy má Láska v našich končinách kinopremiéru. Nebo možná svým podvratným způsobem možná o látku nejvhodnější. Budiž otázka této úvahy otevřená. V nejlepším případě se jedná o žhavého kandidáta k večernímu vysílání na ČT2, kde se své ovečky zcela jistě nalezne.
"Things will go on, and then one day it will all be over."
0 komentářů:
Okomentovat