Čtyřicítka na krku |
Komedie Judda Apatowa měly postupně navázat na styl humoru seskupení tzv. "frat packu" a případně pokračovat v jeho poslání v dobách, kdy jejich kvalita podléhá delším a výraznějším sinusovkám. Není divu, že převážně jako producent zaštiťuje hrubozrnné komedie s obsazením upgradeovaného frat packu. Jonah Hill, John C. Reilly, James Franco, Leslie Mann, Seth Rogen, Jason Segel... Většinou už na první pohled je zřejmý Apatowův dohled. Režijně podporuje své snímky s delším časovým rozestupem a převážně si vybírá látky sobě nejbližší. Minimálně ve svých dvou posledních snímcích, v Komicích a ve Čtyřicítce na krku.
Nejnovější počin Judda Apatowa musí být do značné míry režisérovou zpovědí jako muže v letech krize středního věku. Tou trpí i oba hlavní představitelé, Pete (Paul Rudd) a Debbie (Leslie Mann). Manželé ze Zbochnuté se dočkali vlastního celovečerního spin-offu, a to právě v okamžiku blížících se čtyřicátých narozenin. Přichází čas na bilancování dosavadního života, nechuti připustit si odcházející mládí a nutnost čelit ryze dospělým problémům s financemi a dospívajícími dcerami. Zkrátka dokonalý námět do rodiny úspěšných nekorektních komedií. Jenom zde něco nehraje...
Taková normální rodinka |
A tím je příběh. Čtyřicítka na krku nemá dostatečně silnou a nosnou dějovou linku, která by směřovala k nějakému vývoji a závěrečné satisfakci. Kdepak, místo toho se musíme spokojit se dvěma hodinami různých manželských etud, poslepovaných dohromady do podoby náhledu na (ne tak zcela) běžný rodinný život v emotivně napjatém období. V jednotlivých epizodách je scénárista většinou ve správné ráži a předvádí svůj očekávaný um. Se standardním humorem předvádí manželský hotelový únik z rutiny každodenního života, v rozhádaných momentech naopak zvážní a nenechá postavy vycouvat lacinými humornými hláškami. Film má několik nesporných kladů a jedním z nich je osobnostní autentičnost charakterů. Nejeden manželský pár se v představitelích Peta a Debbie během řešení každodenních problémů jasně identifikuje. Ztotožněním o to více ocení lehce humornou nadsázku a praktickou neuvěřitelnost hlavních a vedlejších postav.
Jsou pravé či nikoliv? Leslie ví, divák musí tápat. |
Paul Rudd a Leslie Mann tvoří téměř dokonalý a snadno "zamilovatelný" pár. Vzájemně na sebe dohlížejí a brání se, v rodinných rozhodnutí jsou správnými parťáky, kteří nepodrývají vlastní autority, a v odlehčených chvílích neopovrhnou upravenými koláčky a debatou, kterak by se navzájem nejlépe zavraždili. Tyto vlastnosti po několikaletém soužití scházejí nejednomu skutečnému páru, kterému se časem vytratí smysl pro humor a nahradí jej smysl pro nezbytný řád stereotypu. Pro ty budou možná rodinné trable Peta a Debbie nerealistické, stejně jako třeba bláznivé soužití Phila a Claire v Takové moderní rodince. Pro ostatní představují rekonstrukce povědomých vztahových situací prostřednictvím oblíbených komiků. Kteří jsou ve svých rolích naprosto přirození (především tedy Paul Rudd v roli Paula Rudda v 90% filmů).
Manželé drží při sobě i v době domácích hádek. Když mají společného nepřítele. |
Z hereckého univerza komedií 21. století nesmí chybět ani řada podpůrných rolí. V malých rolích se objeví třeba již zmiňovaný Jason Segel jako osobní trenér (jehož postava se objevila už ve Zbouchnuté), Chris O'Dowd jako Petův asistent v krachující hudební společnosti, skutečné dcery Judda Apatowa Maude a Iris jako děti hlavní manželské dvojice, nebo Megan Fox jako... okrasa. Můžeme si všimnout i několika dalších pomrknutí na Zbouchnutou, jen nečekejte cameo Setha Rogena nebo Katherine Heigl. Tenhle "něco jako sequel" funguje naprosto samostatně a těch několik pár propojení je jen pro radost pozornému divákovi.
Kdopak je třetím kolem u vozu... |
Pokud je vám humor produkční stáje Judda Apatowa blízký, humornou složku filmu v jednotlivých epizodách zcela jistě oceníte. Na rozdíl od předchozích snímků je ale ze všech nejlyričtější. Navozené linky s finančními problémy, neochotou přiznat si stárnutí, komplikovanými vztahy s vlastními rodiči nebo vzpírající teenagerkou děj nikam neposouvají a jen tak tam jsou. Možná se jedná o snahu poukázat na reálnou skutečnost, že všechny běžné problémy lidského společenského života nekončí happy endem a u některých nezbývá nic jiného, než je postupně nějak přijmout. Myšlenka sice honosná, přesto by se filmu více hodil jeden hlubší problém a možnosti s jeho konfrontací. Pokud jste schopni tyto nedostatky akceptovat a v přepálené stopáži si užívat řadu povedených vtipů, pak se Čtyřicítkou na krku neuděláte o dlouhý a chladný večer chybu. Pokud navíc dosahujete podobného věku, chcete vidět fyzické přednosti Leslie Mann nebo Megan Fox, či si jen tak chcete kopnout do finále Ztracených, je to film určený přímo pro vás!
"Everything that comes out of her mouth is a lie. Everything that goes into her mouth is a dick."
0 komentářů:
Okomentovat