Kronika |
Jaké by to bylo, získat nadpřirozené schopnosti telekineze a jak by se objevování jejich limitů realizovalo ve skutečném životě? Trojice středoškoláků Andrew, Matt a Steve tuto příležitost získali a původně nesourodá skupinka z různých sociálních kruhů začne společně objevovat svoje nově nabyté schopnosti. Budou s nimi nakládat zodpovědně ke konání dobra nebo naopak zla? Jak k nim přišli, jak je mohou ovládat? A nejdůležitější otázka, bude se jednat o zajímavý film?
Námět nepatří mezi nejoriginálnější. M. Night Shyamalan nám představil svého Vyvoleného s Brucem Willisem, Hayden Christensen si osvojil teleportaci v průměrném Jumperovi, a pak tu máme řadu seriálů jako Misfits, Heroes nebo Smallville. Krom prvně jmenovaného jsou v hlavních rolích teenageři nebo adolescenti, kterým komplikuje uvažování především samotné dospívání. Pokud je trh touto zápletkou nasycen, jaké místo může zaujímat Kronika a jakým způsobem se bude od ostatních lišit? Mimo jiné originálním pojetí natočení ve stylu found footage. Stylu, který proslavila Záhada Blair Witch na konci devadesátých let a který v posledních letech prožívá svou renesanci (Cloverfield nebo série Paranormal Activity). Jedná se o styl, který má evokovat pocit sledování skutečně nalezené autentické nahrávky. Jak tedy jde dohromady okoukaný námět s lacinou hrou za účelnou mystifikací diváka? Překvapivě velmi dobře.
Zajímavé míchání žánru teenage sci-fi thrilleru se záběry pořízenými ruční kamerou není jedinou devizou filmu. Alfou a omegou jsou herci a jejich realistické ztvárnění svých charakterů. Andrew (Dane DeHaan) je klasický loser, ve škole je šikanován a doma má neveselou kombinaci vážně nemocné matky a otce alkoholika. Pořízená videokamera (jejíž záběry po většinu filmu sledujeme) mu tak slouží jako bariéra a ochrana před okolním světem, na který se může dívat "jinýma očima". Matt (Alex Russell) je jeho bratranec, trochu frajírek, a nemají spolu kdovíjaký přátelský vztah. Steve (Michael B. Jordan) představuje "cool týpka" z večírků, který aspiruje na práci v politice. A právě tuto trojici dá dohromady nalezená díra v zemi, která obsahuje barevné krystaly a vydává podivné zvuky... Zajímavá ovšem je skutečnost, že než k tomu dojde, vypadá snímek na poměrně reálnou sondu do života amerických studentů středních škol, která by mohla fungovat sama o sobě. Ale ani se získáním schopností pohybovat věcmi (a sebou samými) není ztacena určitá míra reálnosti. Tedy v rámci možností žánru. Nikdo nemyslí na využívání schopností ve prospěch společnosti, ani nehledá otázky ohledně jejich původu. Ale experimentují s nimi tak, jak by nejspíše mladí lidé ve skutečnosti dělali, což dodává snímku na potřebné dávce uvěřitelnosti.
Dane DeHaan alias Andrew |
Kdyby měli starostlivého strýčka Bena, určitě by věděli, že s velkou silou přichází velká zodpovědnost. Toho ovšem nemají a s rostoucí mocí se věci začnou brzy vymykat kontrole. A to až do takové míry, že v závěru čeká naše hrdiny zkouška v podobě ideového souboje. Vše poctivě snímáno příruční kamerou, případně s výpomocí ostatních náhodných kamer v oblasti děje. Film má pouhých 84 minut a přesto strčí do kapsy všech deset řad výše zmiňovaného Smallville. Motivace všech členů "supermanovského" tria jsou přehledné a pochopitelné a děj rychle plyne bez jediného hluchého místa. Toho je docíleno oním "domácím" střihem, který představuje jakýsi výběr těch nejzajímavějších scén. Nevyhneme se občas zkratkovosti některých z nich, ale nikterak násilné. Nač zdlouhavě vysvětlovat původ magické trhliny v zemi a postupné objevování schopností, jak je tomu u každého druhého originu, když můžeme hned skočit k samotnému experimentování. To je přeci to, co každého zajímá a co především vypadá dobře.
Tím se dostáváme k otázce rozpočtu. Film byl natočen mladým a neznámým režisérem Joshem Trankem za neuvěřitelně nízkou částku 12 milionů dolarů. A ve výsledku to rozhodně není znát, některé scény jsou epické a fungují mnohdy lépe, než u lecjakého stamilionového blockbusteru. Nabízí se srovnání s District 9, který Neill Blomkamp rovněž natočil za pár šlupek a výsledek zdaleka předčil veškerá očekávání. Pokud bychom v Kronice hledali nějakou chybu nebo nedostatek, dostali bychom se nejspíše k otázce použití found footage stylu. Ten zde má své opodstatnění a místo, jen některé scény by si zasloužily přehlednější snímání. A taky logika vysvětlení filmování některých scén je polemizováníhodná. Přes to všechno se jedná o film velmi svěží a je zábavné jej sledovat. A to je nejen v tomto specifickém žánru to nejdůležitější.
Zleva: Dane DeHaan, Alex Russell, Michael B. Jordan |
"I've been doing a lot of reading, you know? Like, online about, like, just evolution and natural selection and how like there's this thing, right? It's called the apex predator, right? And basically what this is, is the strongest animal in the ecosystem, right? And as human beings, we're considered the apex predator but only because smaller animals can't feed on us because of weapons and stuff, right? A lion does not feel guilty when it kills a gazelle, right? You do not feel guilty when you squash a fly... and I think that means something. I just think that really means something."
PS: Trailer jen na vlastní zodpovědnost, spoileruje příliš a vnadí stylem, který je přítomen asi jen 30% filmu.
PS2: Někteří lidé zmiňují určitou podobnost s anime Akira, ale verifikovat to může někdo kompetentnější.
0 komentářů:
Okomentovat