Jeden musí z kola ven |
Příběh je zasazen do první poloviny 70. let a ta jejich atmosféra je cítit z každého políčka filmu. Vychází volně ze skutečných událostí a literárního díla vycházející z nich. Z toho důvodu můžeme zapomenout na všechny ty neohrožené špiony, krásné exotické lokace a spoustu vybuchující akce. Tady se bude v klidu diskutovat. A to že hodně. 60% filmu je tvořeno monology či dialogy mezi postaršími úředníky. Dialogy odosobňující, skrývající různé podtexty. Zbývajících 40% naplňují záběry na mlčenlivého George. No dobrá, to je možná trochu přehnané, ale zkrátka a dobře zde hraje prim intelektuální vyšetřování zkušených agentů.
To je zároveň klad i zápor. Komu nic neříkají špionážní dramata / thrillery vytvořené skutečně v 70. letech, alá Three Days of the Condor (1975), zde usne nudou po půl hodině filmu. I náročnější diváci mohou mít zpočátku problém naladit se na potřebnou vlnu a spousta informací či motivací postav jim bude unikat. Dobrou zprávou je, že pokud se jim to povede, dostanou poctivé drama s opravdu hutnou atmosférou a ukázkovými hereckými výkony. Kromě Gary Oldmana v hlavní roli se zde objeví např. i John Hurt, Mark Strong, Colin Firth, Tom Hardy nebo seriálový Sherlock Holmes Benedict Cumberbatch.
Svým realistickým zpracování získává Jeden musí z kola ven nepatrnou výhodu nad klasikami žánru z minulých dekád, které už mohl nahlodat zub času. Přinejmenším se může hrdě zařadit mezi ně. Jen divákovy preference rozhodnou o konečné přijatelnosti tohoto komorního a konverzačního díla. Kdo bude švec, krejčí, voják, chudák a kdo žebrák?
"It's the oldest question of all, George. Who can spy on the spies?"
0 komentářů:
Okomentovat