Stud |
Především je třeba zdůraznit, že režisér Steve McQueen (jaké asi musí být pracovat ve filmové branži s takovým jménem...) nám nedá nic zadarmo. Provede nás citově odtažitým životem psychicky nemocného člověka v prostředí chladného velkoměsta takovým způsobem, že deprese na sebe nenechá dlouho čekat. Dlouhé bezeslovné záběry vytvářejí velmi hutnou atmosféru a až téměř magické pnutí. Zde je prostor k vyniknutí Michaela Fassebendera jako prvotřídního herce, konečně má celý prostor jenom pro sebe. Pouhým pohledem vyjádří svou vnitřní rozpolcenost a věčně neukojitelné libido, díky němuž nedokáže být skutečně šťastný. S příchodem sestry se objevuje element mezilidské sounáležitosti, kterému se brání a neumí si s ním poradit. Proč také, když to dosud bylo všechno tak jednoduché.
Samotnou kapitolu si zaslouží hudební doprovod. Ať už se jedná o originální komponované skladby Harry Escotta nebo výběr ostatních písní, vždy dokonale podtrhují navozenou potemnělou atmosféru. Podmanivé tóny podbarvují pohledy mezi cestujícími v metru nebo sexuální akty, jež získávají zcela nový rozměr. Soundtrack funguje i jako samostatné médium, které dokáže navodit určité pocity i bez podpory vizualizace. I v tomto je film podobný jiné "pocitovce", a to Drive (2011). Podobnost potvrzuje i přítomnost Carey Mulligan na place obou snímků. Pro představu ukázka několika skladeb hudebního doprovodu:
- Harry Escott - Brandon
- Carey Mulligan - New York, New York
- Glenn Gould - Bach Goldberg Variations, BWV 988
- John Coltrane - My Favorite Things
- Chic - I Want Your Love
Zdaleka se nejedná o film pro všechny. Kdo ale přistoupí na tuto pocitovou hru, dostane se mu hluboko pod kůži a jeho obraz bude v myšlenkách nějakou dobu rezonovat. Rok 2011 byl bezesporu rokem Michaela Fassebendera. Z vedlejších roliček méně známých děl různých kvalit vyrostl do stádia, kdy se s ním musí počítat. 5 filmů během roku, z niž 4 jsou často velmi kladně diskutovány a oceňovány, to musí značit talent. Doufejme, že jako u jiných se nejedná jen o jedno období, po kterém upadne zase zpátky k průměrné scéně, byla by to škoda. Stejně tak bedlivý pozor na režiséra Steva McQueena, tam toho talentu bude také hodně. I když, Steve je jenom jeden...
0 komentářů:
Okomentovat