Walter Mitty a jeho t.ž. |
Tato fiktivní postava vychází z literárního příběhu Jamese Thurbera "The Secret Life of Walter Mitty" vydaného v roce 1939. Cestu na filmové plátno si našla už v roce 1947 a tvář jí propůjčil Danny Kaye. Záhy se také dostala do (nejen) popkulturního slangu. V britském vojenství je například pojem "Walt" používán pro někoho, kdo se vydává za něco, čím není nebo na co nemá (vysloužilí vojáci nebo nedostatečně kvalifikovaní). Jemné kořeny jsou tedy ve světě zapuštěny, nikoliv však dostatečně do myslí širší veřejnosti. Právě proto působí nový režijní zářez Bena Stillera tolik svěže a originálně, i když operuje se známým dějovým obloukem. Znovu přivedl na plátna kin postavu Waltera Mittyho, aktualizoval dění kolem ní a zároveň si i střihl hlavní roli. Jak to vše převážně komediálně herec ustál?
Ground control to Major Tom... |
Životní moudra a oslavu staré dobré poctivosti může s klidem pronášet jedině Sean Penn. |
Film není přímo romantickou komedií, ani posmutnělým dramatem. Od obojího dokáže nabídnout stejným dílem, jako tomu třeba je v případě Velké ryby od Tima Burtona. Poetika života (a parafráze s časopisem Life) je zase zachycena poutavým způsobem s péčí na každý detail živoucího světa. Režijně se jedná o velice zdařilé dílo a potěší každá audiovizuální drobnost. Ať už to jsou hrátky s implementací titulků do filmového prostředí, zachycení Walterova přechodu do vysnívání si vlastní reality, nebo jiné kamerové vychytávky. Nejblíže by se dal zvolený styl přirovnat k dílům Michela Gondryho s jemným vlivem Wese Andersona. Pořád ale umí prodat vlastní myšlenku a nevyhrává tak jen forma nad obsahem. Navíc příjemně plyne od začátku do konce bez škobrtnutí a za občasných brnknutích po strunách akustické kytary José Gonzaleze. Atmosféra se tak dá nasávat velice snadno, záleží jen na charakteru jednotlivého diváka, nakolik se dokáže s Walterem ztotožnit a připustit si jej k tělu.
Himaláje. Sen nebo skutečnost? |
Žádný problém není ani v hereckém obsazení. Na první pohled čistě komediální casting jen lehce klouže po povrchu žánru a nikdy neupadne k podřadným fórům a laciným vtípkům. Navzdory k námětu i překvapivě šetří (až na jednu scénu) sentimentem. Ať už ale chce rozesmívat nebo jen nechat plynou myšlenky, Ben Stiller a jeho kolegové / kolegyně rozhodně nejsou rušivými elementy. Zdá se, že ve vlastní režii ze sebe dokáže vyždímat i více, obdobně jako třeba dlouho zatracovaný Ben Affleck. A zkuste teď říct křivé slovo vůči jejich dovednostem před nebo za kamerou. Walter Mitty a jeho tajný život jen trochu trpí na potřebná klišé. S jejich použitím není žádný problém, samotné vypointování by ale mohlo být poněkud hravější. Nebo naopak tajuplnější, viz Ztraceno v překladu. Z celkového pohledu se ale jedná prozatím zcela nepochybně o jeden z nejkvalitnějších filmových počinů této zimy. Můžete snít nad kvalitativně-kvantitativně všelijakým Hobitem, nebo můžete snít se skromným Walterem o jeho, ale i o vašem vlastním životě. Já jsem pro druhou variantu.
"Beautiful things don't ask for attention."
0 komentářů:
Okomentovat