Marvelácká produkce teď zaplaví filmová plátna minimálně dvakrát ročně, to je zkrátka fakt. Se třetím Iron Manem jsme si povinnost odbyli poprvé, teď přichází na řadu blonďatý bůh z Asgardu. Jeho první sólovka byla očekávána poměrně nervózně, výsledek naštěstí ustál připravované posměšky. Thor (Chris Hemsworth) toho na Zemi zase příliš nepředvedl, ale stačil svou "božskostí" očarovat mladou vědátorku Jane Foster (Natalie Portman). Krátká návštěva vzdálené domoviny a vznešená dikce jeho obyvatel i navzdory divadelnímu vzezření nepůsobila ani směšně, ani nepatřičně. Bez většího násilí zapadl film do budovaného komiksového universa a jeho hlavní představitel dokázal svou nezastupitelnost i po boku nových kolegů v následující bitvě o New York. Teď se vrací znovu, aby mohl ladně navázat na samotný konec Avengers. A o splašená kladiva není nouze!
Režisérskou sesli po Kennethu Branaghovi převzal televizní matador Alan Taylor. Přídomek "televizní" není v tomto případě žádným diskreditujícím prvkem - je podepsaný pod takovými projekty, jako je Rodina Sopránů, Řím nebo aktuální hit Hra o trůny. Práce za kamerou je obsazena zkušeným tvůrcem, ale nikoliv vizionářem. O svůj materiál se postaral adekvátně, základní problém však vězí někde jinde. Co jsme u prvního dobrodružství boha hromu dokázali akceptovat se zde začíná jevit jako poměrně nepříjemná slabina. Ať si fanouškové říkají co chtějí, látka kolem této mystické modifikace severských legend není dostatečně nosná, aby dokázala bavit diváky napříč celým světem. Tony Stark nemá s globálností problém, Steve Rogers by ho s trochou štěstí i přes svůj patriotismus nemusel mít také. Thor může útočit jedině na skupiny fanoušků barevných fantasy příběhů a komiksových fanatiků. Ostatní snadněji prohlédnou dějovou plytkost a náhodovost bez potřebné špetky napětí.
Začne to s vyhlazováním vrásek, s vyhlazováním světa to konče.
Thorovi především chybí pořádný záporák s notnou dávkou respektu. Děj se nyní točí kolem blížící se konvergence devíti světů, která umožňuje cestovat mezi nimi i bez použití duhových transportů. Každých pět tisíc let je tak možné uvést celý vesmír do Temnoty díky tajemné hmotě Aether. A to by se velice líbilo temným elfům! Naposledy je ve zdrcující bitvě zastavil Odinův otec a Aether pečlivě ukryl. Probíhající transdimenzionální anomálie ale na Zemi přilákají pozornost naší známé Jane Foster, která nebezpečnou látku nedopatřením nalezne a absorbuje. K životu se probouzí uniknuvší vůdce temných elfů Malekith (Christopher Eccleston) a útok na Asgard na sebe nenechá dlouho čekat. V nebezpečí jsou jak jeho obyvatelé, tak královská rodina, tak pozemská návštěva, tak celý vesmír. It's hammer time!
Já na bráchu, brácha na mě.
Aby mohl Thor porazit vzestupující zlo, musí se dát dohromady se svým uvězněným bratrem Lokim (Tom Hiddleston). Což je nejpozitivnější zpráva na celém dosavadním vyprávění. Loki není jenom zhrzeným arcipadouchem par excellence, ale také neuvěřitelně zábavnou a charismatickou postavou. Cynické pošťuchování a ironické bratříčkování dokazují marveláckou jednotnost a Tomu Hiddlestonovi to možná jde ještě o chlup lépe než Robertu Downey Jr. Ve všech scénách o sobě dává vědět a bez problémů zastiňuje i ostatní přítomné. Z tohoto pohledu je na druhou stranu o to více znát zbytnost veškerých pozemských hrdinů. (včetně Natálky, která zde působí skoro až navíc). Ty jsou zde vyloženě jen pro komediální hláškování, které se občas nezapře s infantilním humorem třetích Transformerů. I ten násilně tlačený humor vedlejších postav ale zůstává hlavní devizou filmu. Samotné sci-fi fantasy není dostatečně magnificentní, hrozbu nelze brát vážně a zmatený děj přeskakuje z jednoho místa na druhé. A ani doslovné proskakování dimenzemi v závěrečné bitvě "o Greenwitch" není tak lahůdkové, jak by nejspíše být mělo.
Natálka má sice Harvard, ale zde ji vědátorku uvěří málokdo.
Ve výsledku nám zůstává jedna z ranku těch slabších produkcí nenasytného komiksového studia. O sympatické postavy nemá nouzi, o přívětivější podkladový background ano. Forma krátkometrážního akčního sitcomu by námětu prospěla více. Z pohledu celovečerního spektáklu zůstane na paměti jen několik málo scén a z příběhového hlediska upadne do zapomnění jako Thorovo první dobrodružství. V současné chvíli už není prostor na rezervní obezřetnost. Regulérní blockbuster by měl fungovat sám o sobě, ne jako nepříliš zajímavá vycpávka k dalším Avengers. Stejně jako poslední Iron Man má obdobné množství kladných i záporných bodů a stejně jako on nakonec vyhrává díky nepatrným drobnostem. Temný svět odhodil shakespearovskou vážnost a baví svou odlehčenou formou. Díky tomu a díky zapamatovatelnému tématuBriana Tylera zůstává vhodným adeptem na chladný zimní večer. Jen ta očekávání musí být střízlivější. Marvele, Marvele, takhle ty pokračuješ ve své "druhé fázy"? Doufejme, že podobný syndrom nepohltí i Návrat prvního Avengera...
P.S.S.: Trestuhodné nevyužití Chrise O'Dowda by se mělo trestat deseti ranami Mjölnirem!
P.S.S.S.: Vysvětlení první potitulkové scény zde (SPOILER ALERT).
"Brother, whatever you're doing, I suggest you do it faster."
0 komentářů:
Okomentovat