Rozzářené výzdoby, vlezlí obchodníci, chamtivé davy nakupujících, všudypřítomné koledy a filmy s vánoční tematikou. Jasné známky toho, že se svátky klidu a míru už nezadržitelně blíží. Každý rok vznikají žebříčky nejlepších vánočních filmů, jejichž výsledky jsou pokaždé téměř identické. Osvědčené klasiky hřejivých příběhů a rodinných komedií patří už k mezinárodnímu folkloru tohoto období a nejznámější z nich jsme si již představili v první desítce tradičních vánočních filmů. Nyní se podíváme na další desítku, možná méně známých snímků pro tuzemského diváka, ale zato hodně důležitých pro zemi, která současný styl Vánoc vytvořila. Přestože je vliv amerikanismu v současnosti hodně znát, na rozdíl od pupkatého Santy jsme si stále neosvojili americké vánoční filmové klasiky. Jsme přílišní vlastenci, nebo jenom nerozhodní pokrytci? Ať tak či onak, nic nám nebrání představit si další várku vánočních filmů, se kterými během bujarého období zimních prázdnin neuděláte krok vedle. A na českého zástupce také dojde!
It's a Wonderful Life (1946) - 100%
Život je krásný |
Co má však tato depresivní sonda do života maloměšťáka s velkými sny společného s vánočními svátky? Téma deziluze ve skoro až noirové atmosféře zrovna nenaplňuje původní předpoklady. Zásadní obrat nastane ale až v poslední čtvrtině filmu, která mu dá téměř až Dickensovský nádech. Jako deus ex machina přichází na scénu anděl Clarence (Henry Travers), který Georgovi ukáže, jak by vypadal svět bez jeho existence. Modifikace Vánoční koledy funguje na výbornou, velký filmový tvůrce Frank Capra vytvořil novou instantní vánoční klasiku. Ta funguje nejenom z důvodu použití editované verze osvědčeného námětu, ale i správným zvolením hereckého osazenstva. James Stewart a Donna Reed (v roli jeho manželky) jsou vzorovou ukázkou tzv. "american sweethearts" a z Lionela Barrymora chladná proradnost přímo čiší. Život je krásný (neplést se stejnojmenným italským filmem z roku 1997) ukazuje toho správného ducha Vánoc, kterého je si třeba neustále připomínat. Povinnost každého diváka.
Miracle on 34th Street (1947) - 75%
Zázrak v New Yorku |
Zázrak v New Yorku je zvláštním filmem. Klasický vánoční příběh o důležitosti vánočního ducha a přeměně chladných bezvěrců na přátelské bytosti je svým námětem převážně filmem pro mladší divácké skupiny. Případně pro fanatické příznivce svátečního veselí. Tento děj však v polovině protíná poměrně netradiční prvek soudního přelíčení, které může připomenout třeba Jako zabít ptáčka. Znamená to, že dětští diváci byli schopni ve 40. letech strávit takovou poměrně komplikovanou látku? Více než dobrá polovina filmu je prakticky "dospělá konverzačka". To dělá ze snímku nekonzistentní podívanou pro celou současnou rodinu, která více potěší pamětníky a nostalgiky, než aktivní vyhledávače vánočních filmů. Své poselství ale umí prodat velmi dobře v celkem inteligentní formě, jen je potřeba si na ni zvyknout a přistoupit na ni. Teoreticky tak může nejlépe fungovat na odtažité jedince, ze kterých se kouzlo Vánoc již vytratilo. Tento americký kult se pak v roce 1994 dočkal remaku, kde si Krise vystřihl Richard Attenborough (John Hammond z Jurského park), ale slávu původního díla se mu už překonat nepodařilo.
Joyeux Noël (2005) - 80%
Šťastné a veselé |
Francouzský film Šťastné a veselé se zabývá právě tímto okamžikem. Než k němu dojde, je ale nejprve potřeba představit několik postav na obou stranách barikád. Cíl je pochopitelně ukázat na obyčejnou lidskost a pouhou nutnost plnění generálových rozkazů. V jádru každého vojáka je jen touha po klidu a míru a šťastnému navrácení k rodině. A právě tyto pocity prohlubovala posmutnělá nálada svatého dne, kterou pociťovali všichni. Filmu Christiana Cariona se tuto náladu podařilo zpracovat se ctí. Mírným nedostatkem jsou nedotažené příběhy představených hrdinů. Především příběh skotského rodáka Jonathana (Steven Robertson), který přijde v bitvě o bratra, působí zkratkovitě a celkem navíc. Naopak zajímavými postavami na svém místě jsou velitelé jednotlivých vojsk (Guillaume Canet, Daniel Brühl, Alex Ferns), operní pár Nikolaus Sprink (Benno Fürmann) a Anna Sörensen (Diane Kruger), nebo skotský kněz / medik Palmer (Gary Lewis). Správný multikulturní zážitek je způsoben pak mimo jiné i tím, že každá představená národnost mluví vlastním jazykem (tj. žádný upřednostňující amerikanismus, český dabing toto kouzlo může lehce zničit). Pokud chcete vidět Vánoce trochu jinak, ale za to přesně v takové podobě, v jaké by měli fungovat, udělejte si čas na tuto poučnou lekci historie.
White Christmas (1954) - 65%
Bílé Vánoce |
Krásné a talentované sestry Betty (Rosemary Clooney) a Judy (Vera-Ellen) Haynesovi se objevily jako na zavolanou. Judy rychle prokoukne Philovu lest a společně se pokusí popostrčit soukolí osudu a sblížit Boba s Betty. Z čehož budou v konečném důsledku i sami profitovat. Podaří se plány naplnit do Štědrého dne, dokud všichni tráví čas v hotelu bývalého generála Waverlyho (Dean Jagger)? A jak se bývalý vojenský velitel vypořádává s důchodem? Na tyto otázky je odpovězeno během dvou hodin. To je možná příliš času, nezapomeňme ale, že sledujeme klasický muzikál. Dobrá pětina snímku je tak věnována kompletním hudebním / tanečním vystoupením. Ta jsou po stránce choreografie povedená, z písniček uvízne v paměti krom osvědčené klasiky snad jen Count Your Blessings Instead of Sheep nebo Snow. Obvyklá romantická linka je pouze postavena pod rozkvetlé jmelí, než že by vánoční svátky přímo nějak řešila. Tomuto žánrovému filmu ubližuje jen existence celkově zajímavějších muzikálů, ať už po stránce obsahové, nebo po stránce audiovizuální. Jako samostatný snímek ale Bílé Vánoce obstojí chvalitebně. Naivní romantika, tanec, zpěv, zábava, to jsou ty správné doplňky Vánoc. Ať už jsou bílé, nebo nikoliv.
A Christmas Story (1983) - 60%
Vánoční příběh |
Úspěch filmu předurčovaly dvě okolnosti. Za prvé se jedná o klasický rodinný film, který si nejvíce užijí děti předpubertálního věku. Ti se dokáží s dětskými hrdiny snadněji ztotožnit a ocení veškerý infantilní humor, včetně očekávaného karikaturního chování dospělých postav. Skutečně rodinnou zábavu ze snímku pak dělá zasazení příběhu do 40. let. Proč? Protože tak v době uvedení do kin reflektoval vzpomínky na dětství aktuální vrstvy čtyřicátníků. Tento tah je doprovázen vypravěčem, dospělým Ralphiem (Jean Shepherd). Obdobné schéma můžeme znát například ze seriálu Báječná léta, nebo tematicky bližšího Života s Louiem. Toto zpečetění dvou cílových skupin ale s postupem let ztrácí část svého kouzla a pro vnitroevropany, jako jsme my, to platí dvojnásob. Vánoční příběh pak připomíná jiný do nebes vynášený kult - Rošťáci. A i když možná byla 80. léta štědřejší na dětské herce než dnes, z perspektivy současného diváka se jedná jen o velmi lehce nadprůměrné snímky. Na úspěch Vánočního příběhu se pak snažil navázat sequel z roku 1994 Moje letní story a přímé pokračování z roku 2012. Obojí bezúspěšně.
The Shop Around The Corner (1940) - 75%
Obchod za rohem |
Už podle krátkého popisku si jistě většina vzpomene na Lásku přes internet. V té se do podobné situace dostala oblíbená dvojice Tom Hanks a Meg Ryan. Podobnost ale není čistě náhodná, neboť tato romantická komedie z konce 90. let je remakem právě Obchodu za rohem. Protože se nacházíme v době raných 40. let, místo e-mailů zde máme poštovní dopisy, zasílané anonymně na do P.O. BOX poštovní schránky. V ostatních aspektech se potom jedná o klasickou, byť dobovou, romantickou komedii. Několik málo studiových interiérů i způsob natočení pak připomenou divadelní představení, či spíše československé komedie s Vlastou Burianem nebo Hugo Haasem. Potěší tak obzvláště pamětníky, ale univerzální námět má potenciál bavit i globální obecenstvo. Stačí se jen vymanit z předsudků na první pohled jednoduchých černobílých komedií. James Stewart opět hraje svého typického ňoumu a s Margaret Sullavan vytváří pěkně dynamický pár, mezi kterým to jaksepatří jiskří. Celý děj je pak zpečetěn v období Štědrého večera, což z něj dělá ideálního představitele málo známého kinematografického zážitku.
Anděl páně (2005) - 70%
Anděl páně |
Žádná tradiční česká pohádka se neobejde bez nadpřirozených prvků, jako jsou čerti nebo kouzla. V nejlepším případě je vhodné zasadit děj do období raného středověku. Ani Anděl páně není výjimkou, přesto kvalitativně vyčuhuje nad objemnou tvorbou televizní produkce. Ačkoliv rozpočet a výprava se v ničem nezadá s o něco málo nákladnějším televizním filmem, v tomto případě to ničemu nevadí. Nešikovný anděl Petronel (Ivan Trojan) je za své nebeské neplechy vyhoštěn na zem, kde má čas jeden den do Vánoc k tomu, aby napravil jednoho hříšníka. Pokud se mu to nepodaří, půjde jako padlý anděl rovnou do pekla. Cestou ho doprovází pekelník Uriáš (Jiří Dvořák) a netřeba dodávat, že si tato netradiční dvojice užije ve světě běžných smrtelníků spousty nečekaných chvil. Dál už není potřeba podrobně rozebírat děj o životě na hradu, lsti, lásce a hře mezi dobrem a zlem. Anděl páně je výjimečný nejenom hereckým obsazením (Jiří Bartoška jako Bůh), ale taky nápaditě napsaným scénářem, který dokáže prodat křesťanské poselství bez tlačení na pilu a užijí si ho tak bez problému i naprostí bezvěrci. Vánoční pastorely, sníh, tradiční česká lesnatá krajina, vynikající Ivan Trojan… Instantní klasika je na světě.
Arthur Christmas (2011) - 70%
Velká vánoční jízda |
Santa Claus totiž není odjakživa jenom jedna postava, nýbrž titul, který se dědí z generace na generaci. Současný Santa (Jim Broadbent) je už na prahu důchodu a rodinné žezlo má přebrat nejstarší syn Steve (Hugh Laurie). Milovník nejmodernější technologie, kterou jeho hi-tech sáně disponují. Oproti tomu děda Santa (Bill Nighy) je zastáncem klasického způsobu distribuce za pomocí starých sání a tažných sobů. A pak je tady Arthur (James McAvoy). Stará se o přijaté dopisy a je asi největším nadšencem ducha Vánoc. Proto nedokáže přenést přes srdce, že kvůli chybě zůstane jedno dítě bez dárku. Na popud racionální rodiny se vydává s dědou a balícím elfem Bryony (Ashley Jensen) na starých sáních na velkou vánoční a dobrodružnou jízdu. A o zábavu je postaráno. Vliv studia Aardman je znát i zde. Přestože se jedná o CGI animák, užijí si jej i dospělí diváci. Příběh je prošpikován spoustou vtipů a verbálních narážek, které docení spíše starší obecenstvo. Pro caparty tu je dostatek barviček a oblíbení-hodných charakterů. Pokud chcete vybrat snímek pro celou rodinu, s Velkou vánoční jízdou neuděláte chybu.
Mickey's Christmas Carol (1983) - 90%
Mickeyho Vánoční koleda |
Příběh této vánoční povídky je už notoricky známý. Skrblík jako Ebenezer Scrooge svátky neslaví, v popředí jeho zájmu je jen a pouze vlastní bohatství. Hamounstvím a lakotou od sebe odhání všechny optimisticky naladěné duše a zdá se, že Vánoce prožije spokojeně jen po boku bankovek a mincí. Osud mu dá ale ještě jednu šanci a během Štědrého dne za ním sešle postupně tři duchy Vánoc - těch minulých, současných a budoucích. Dokáže Ebenezer přehodnotit styl vlastního života? Dnes už každý zná odpověď, už jen díky nesčetnému množství jednotlivých adaptací (například klasická verze z roku 1938, "osmdesátková" reimaginace Strašidelné Vánoce, nebo vánoční speciál britcomu Černá zmije). Samotný Disney do této vody vstoupil několikrát, naposledy pod vedením Roberta Zemeckise a jeho posednutím motion capture technologií. Ale ani řádění digitálního Jima Carreyho nedokázalo trumfnout kouzlo půlhodinové verze se známými animovanými postavičkami. Jednoduchost a čistot příběhu zůstává věrná předloze a příjemný emocionální zážitek je tak zaručen.
How the Grinch Stole Christmas! (1966) - 70%
Jak Grinch ukradl Vánoce |
Stejně jako v případě Mickeyho Vánoční koledy se i tady jedná o půlhodinový krátkometrážní animovaný film. Délka veršovaného muzikálu, který doprovází hlas Borise Karloffa (Frankenstein), je ideální, protože obsahuje vše potřebné. Přílišné natahování posléze vede ke snižování celkové kvality, o čemž jsme se mohli přesvědčit u hrané adaptace z roku 2000 (kde si chlupatého zelenáče vystřihl Jim Carrey). Chuck Jones a Ben Washam zkrátka vytvořili adekvátní animák a přinesli světu novou klasickou vánoční koledu "You're a Mean One, Mr. Grinch". Český divák je pouze ochuzen o tradici dětských knih Dr. Seusse a všechny jejich adaptace se tak u nás netěší přílišnému úspěchu (Horton Hears a Who! nebo letošní The Lorax). Tradice je tradice a tak se nikdy nestane, že by Grinch nahradil v české kotlině takové Tři oříšky pro Popelku. Jeho existenci ale nemusíme ignorovat, na to je jeho popkulturní dopad příliš velký.
0 komentářů:
Okomentovat