Hledej

středa 1. srpna 2012

Ted (2012) - 70%

Méďa
Dámy a pánové, dědečkové a babičky, ratolesti všeho věku, zbystřete! Na plátna kin se dostává další rodinná komedie, plná poselství o síle pravého přátelství, poutu lásky, morálních poučení a diváckého dojetí. Příběh o malém chlapci, který si přál vdechnout svému plyšovému medvědovi duši, aby se mohli stát nerozlučnými kamarády. A protože své přání vyslovil o štědrý večer, vánoční zázrak mu toto přání splnil. A od této chvíle… se jedná o ryze dospělou podívanou, neboť scénář, režii a hlas hlavního plyšového představitele má na starost Seth McFarlen!

Seth MacFarlane má za sebou zatím pouze televizní tvorbu v podobě politicky-eticky-sociálně nekorektních animovaných seriálů Family Guy, American Dad! nebo The Cleveland Show, které spojuje nejenom stejná animace, ale především obdobný druh specifického humoru. A ten je ladně implementován i do tohoto celovečerního debutu. I když se jedná o znatelný rozdíl formátů, je lepší nechat případné předsudky stranou, neboť výsledek je více než fajn. A o čem že to vůbec je? Už je to 27 let, co se z Johna Bennetta (Mark Wahlberg) a Teda (hlas Setha MacFarlena) stali nejlepší kamarádi. Jako dospělí třicátníci se ale nechovají. Stále žijí svým bezstarostným životem, plným sledováním béčkových filmů, marihuany a prací bez vyhlídek. To se samozřejmě nelíbí Johnově přítelkyni Lori (Mila Kunis). Po čtyřletém vztahu doufá v pokročení na dospělejší level, na který se zřejmě v přítomnosti Teda jen tak nedostane. Jak si John poradí nadcházejícím ultimátem, uchová si přítelkyni, kterou miluje, nebo svého nejlepšího kámoše?

Thunder buddies a jejich "Fuck you thunder" song
Styl filmu je na pomezí dvou diametrálně odlišných žánrů. Hlavní náplní je klasická buddy komedie, jak z produkční dílny Judda Apatowa, jen tu místo Setha Rogena zevluje a fuckuje animovaný medvěd. Tento děj je rámovaný netradiční rodinně-fantazijní aurou klasických disneyovských příběhů 90. let. Oba tyto styly víceméně fungují dle definovaných žánrových pravidel. To způsobuje existenci zřetelné předvídatelnosti a kolísavou míru mírné nevyváženosti na počátku a především konci snímku. Naštěstí nejde tolik o samotný neoriginální děj, ale o jednotlivé scény, kterého ho tvoří.

Mila Kunis je stále okouzlující
Už podle McFarlaneovy televizní tvorby je jasné, s jakým vyprávěcím postupem je nejjistější. Nekorektní humor zdánlivě spolu nesouvisejících scének vybuduje velmi pohodovou atmosféru od prvního do posledního filmového okénka. Některé komediální vtípky sice občas nespadnou na úrodnou půdu, ale nikdy se neponíží na úroveň trapnosti. Specifický smysl pro humor tvůrce by se dal přirovnat k tvorbě britského umělce Ricky Gervaise. Humor ze všeho a za všech okolností, to jest hlavním mottem. Nutno dodat, že humor inteligentní a sofistikovaný, nikoliv prvoplánový či explicitní. Občas se recyklují některé vtipy ze zmíněného Family Guy, ale nikterak rušivě. Kladné body získávají i představitelé hlavních a značného počtu cameo rolí, které si neváhají udělat legraci sami ze sebe. Mark Wahlberg by se měl nadobro usadit v komediálním žánru, šlo mu to dobře od dob Big Hit a ve své kůži se cítil i v The Other Guys. Mila Kunis (ve Family Guy dabuje ošklivku Meg) si zde opět napravuje reputaci po příliš klišovitě jednorozměrném Friends with Benefits. Na vedlejších postech potěší Joel McHale z Community, jako zazobaný a neodbytný šéf Lori, a výživnou, leč dost upozaděnou roli získal Giovanni Ribisi.

Animace funguje v reálném prostředí přirozeně
Všichni představitelé hrají velmi uvolněně a fungují s nimi jak čistě verbálně-fyzicky-komediální scény, tak i okamžiky, kde se hraje na vážnější notou. A to je co říci, vzhledem k samotnému námětu. Dává tak vzpomenout na další nostalgicky ceněné klasiky přelomu 80. a 90. let (jako třeba Short Circuit). Netradiční fantazijní postava dodává filmu auru časové zapouzdřenosti, která je z dnešního pohledu běžná právě pro onu oslavovanou kinematografickou éru konce 80. let. Nadčasový se ale Ted zřejmě nestane, zato zůstane hrdým zástupcem obhroublého komediálního žánru, jako je například Paul pro komediální sci-fi. Celovečernímu formátu slepence nahodilých scének podkopává nohy snad jen nedotaženost některých podzápletek (které by měly fungovat na prostoru několikavteřinového skeče a jejich zakomponování do děje působí příliš zkratkovitě) a samotný závěr, který kombinuje neduhy uspěchanosti, předvídatelnosti a klišovitosti. Nejlépe dokáže vystihnout náturu celého snímku trailer. Koncentraci gagů a jejich styl roztáhněte na celovečerní stopáž, přihoďte spousty popkulturních narážek, sociální demýtizaci a celou řadu originálních scén (naturalistický souboj s plyšovým medvědem), okořeňte Flashem Gordonem a voilá, máte celý film. Možná ne nejvtipnější záležitost roku, ale potěšující letní podívaná rozhodně.

"You did well for a guy with no dick. Yeah, you have NO idea how many angry letters I have written to Hasbro about that. "


0 komentářů:

Okomentovat