Hledej

neděle 25. března 2012

Téma: Kevin Smith, 1. část

Existují v podstatě tři kategorie filmů. Jedna nám pomáhá rekonstruovat skutečné události, nebo reálné, každodenní emoce. Druhá nás naopak vezme na výlet za hranice fantazie. Pak je tu ještě jedna, která využívá samotný formát filmu jako prostředek pro experimentování, míchání žánrů nebo vlastní výpovědi. V této skupině najdeme artové exhibice, nejbéčkovitější výplachy, nahláškované pocty filmům samotným (například dvojice Rodriguez & Tarantino), nebo prostor pro vyjádření tvůrcovy myšlenky lidem podobného chápání. Právě sem patří Kevin Smith. Režisér, scénárista, herec, bavič... Zkrátka geek z New Jersey, se svým univerzem a specifickým smyslem pro humor, který si za bezmála dvacet let vybudoval kultovní status. A zcela zaslouženě.

Clerks (1994) - 95%
Mladí muži za pultem
Už debutové dílo definovalo vyprávěcí postupy, které se měly stát vypravěčovým trademarkem. Výborně napsané dialogy, ve kterých sebevětší vulgarita funguje třeskutě vtipně. Nesmí chybět zmínění fenoménu Star Wars a jiných popkulturních děl. Postavy mají blízký vztah k New Jersey a před obchodem nesmí chybět dvojka dealerů Jaye (Jason Mewes) a tichého Boba (kterého hraje sám Kevin Smith). V této prvotině, vzniklé za pouhých 230 000 dolarů, řeší své problémy dvojka loserů Dante (Brian O'Halloran) a Randal (Jeff Anderson). Pracují v obchodech vedle sebe, nemají rádi své zákazníky a většinu času tráví debatami o přítelkyních nebo stavitelích Hvězdy smrti. Vzniklo tak kultovní dílo, ze kterého by se dalo citovat dlouhé hodiny. U nás vyšlo z nepochopitelných důvodů pod hloupými názvy Podvodníci z New Jersey (což je blbost) a Mladí muži za pultem.

"37! My girlfriend sucked 37 dicks!" - "In a row?"



Mallrats (1995) - 80%
Flákači
O rok později vznikli Flákači. A námět je opět tak jednoduchý, jak jen může být. TS (Jeremy London) a Brodie (Jason Lee) dostanou od svých přítelkyň košem ve stejný den. Zbytek dne tráví v blízkém obchoďáku, kde jsou jako doma. Během tohoto poflakování se rozhodnou, že své dívky získají zpět prostřednictvím seznamovací soutěže, která v obchodě právě probíhá. Jedná se o druhý "díl" ze Smithova universa, takže některé narážky odkazují na Clerks a vrací se dobře známá dvojka Jaye a tichého Boba, která má o něco větší úlohu než v prvním filmu. Zároveň se zde poprvé objeví další Smithovy herecké stálice - Jason Lee, Ben Affleck nebo Joey Lauren Adams. Úroveň hlášek se nesnižuje a celé to v rámci žánru vypadá "velkolepěji". I když onen původní minimalismus měl něco do sebe. A možná přijde i Stan Lee...

"You fuckers think just because a guy reads comics he can't start some shit?"


Chasing Amy (1997) - 85%
Hledám Amy
Hledám Amy je dalším přírůstkem do rodiny přisprostlých komedií. Tentokrát se ale nejedná o "obyčejnou" konverzačku, nýbrž o romantickou komedii. Ačkoliv se zde objevují postavy z předešlých snímků, tento je zatím nejvyspělejší a nejuvěřitelnější. Tedy co se Kevina Smithe týče. Holden (Ben Affleck) a Banky (Jason Lee) jsou dlouholetí kámoši a tvůrci oblíbeného komiksu. Tento pohodový vztah naruší až vztah Holdena s krásnou a spontánní Alyssou (Joey Lauren Adams). Háček je v tom, že Alyssa je lesba a Banky trochu homofob. Nevyhneme se pochopitelně spoustě dialogů o různých sexuálních úchylkách a dalších očekávaných témat. Když přistoupíme na tuto smithovskou notu, dostaneme jednu z nejlepších romancí vůbec, kde o skvělé herecké výkony není nouze (včetně Bena). Samotný smysl názvu filmu přiblíží až postava tichého Boba.

"Since you like chicks, right, do you just look at yourself naked in the mirror all the time?"


Dogma (1999) - 80%
Dogma
Po romantické komedii přichází téma poněkud pikantnější a divácky věrné - utahování si z katolické církve. Dva padlí andělé Loki (Matt Damon) a Bartleby (Ben Affleck) mají v plánu zvrátit boží rozhodnutí a způsobit tak konec světa, jak ho známe. Zabránit tomu mám vyvolená Bethany (Linda Fiorentino), která bude mít za pomocníky nikoho jiného než Jaye a tichého Boba. Nebo také třináctého apoštola Rufuse (Chris Rock). Od jednoduchých dialogových příběhů přešel Kevin k tomuto bizarnímu slepenci rouhání, které podporují krom stálic i taková jména, jako Alan Rickman nebo Salma Hayek. A kupodivu to stále pořád funguje, bláznivá komedie, jak má být. Možná ztratila svou konzistenci minulých snímků, ale některé scenáristické nápady stojí skutečně za to. Víte, jakou měl Ježíš ve skutečnosti barvu kůže a jak vypadá Bůh? Zde se to dozvíte.

"White folks only want to hear the good shit: life eternal, a place in God's Heaven. But as soon as they hear they're getting this good shit from a black Jesus, they freak. And that, my friends, is called hypocrisy. A black man can steal your stereo, but he can't be your Savior."


Jay and Silent Bob Strike Back (2001) - 70%
Jay a mlčenlivý Bob v.ú.
Posledním filmem první části speciálu není nic jiného, než samostatný film věnovaný populární dvojce povalečů a dealerů drog, kteří míří do Hollywoodu. Jay a tichý Bob se mihli v každém dosavadním snímku a nyní mají celý prostor jenom pro sebe. Jenomže jak to dopadá, když se ze zábavných vedlejších postav stanou hlavní hrdinové? Většinou moc dobře ne, neboť celovečerní formát sami neutáhnou. Tento film je toho důkazem jenom na půl. Jedná se sice o nejslabší kousek z dosavadního Smithova univerza, ale bránici trhající scény nebo dialogy mu stále nechybí. Jay a mlčenlivý Bob vrací úder je totiž sestaven výhradně z popkulturních narážek. Oblíbené téma Hvězdných válek tentokrát doplní osobně i Carrie Fisher nebo Mark Hamill. Kruh se uzavírá. A stejně tak nejlepší léta tvorby Kevina Smithe. Nebo ne?

"You know, maybe one night me and Lunch Box are out we're mackin' some chick and shit, and she's, like, "Ooh, I want to suck youse guys' dicks off," and she's, like, "What your names?" And I'm, like, "Jay and Silent Bob." Reco'nize. And she's like, "Oh, I've read on the Internet that fuckin' youse guys are a couple of little fuckin' jerkoffs." And then she goes and sucks two other guys' dicks off instead. Well, FUCK that."



Kouzlo těchto filmů spočívá nejenom v typickém smyslu pro humor, kde drogy, sex a komiksy jsou na denním pořádku, ale i na schopnosti sebeparodie, důmyslného výběru jmen hlavních hrdinů a vytváření jednoho funkčního vesmíru. Nejvíce patrné je to v posledním Jay a mlčenlivý (proč??) Bob vrací úder, kde se vrátí nejenom herci z předchozích filmů, ale také jejích charaktery. Komiksová alterega Jaye a Boba "Bluntman and Chronic" proplouvají postupně téměř všemi "díly", vrátí se i Holden a Banky z Hledám Amy, Randal a Dante z Clerks a další. Tím není vytvářena představa klasických sequelů, ale fiktivní vyobrazení života pár lidí kdesi v New Jersey. I bez těchto skrytých vtípků pro pozorné diváky zůstávají kvalitní komedie, což dělá ze Smithe mistra oboru. Samozřejmě, že tento druh humoru není určen pro všechny, ale kdo mu dá šanci, neprohloupí. Stačí k tomu minimální popkulturní povědomí nebo benevolence k sexuálním fórům všeho druhu. V příští části se podíváme na tvorbu v novém miléniu, režírování cizích scénářů a vypravěčské schopnosti Kevina Smithe. Dopředu jen pro připomenutí jedno z nejslavnějších vyprávění o možné režii Supermana TADY a TADY.

"He said "Anybody who knows me knows I would never read a comic book." Which to me, explains Batman. "And I certainly would never read anything written by Kevin Smith." Whoa! The... the claws came out. The... the fucking scissorhands came out!"



0 komentářů:

Okomentovat